Photo: Anthony Sabado

Jazz-inspirert Disco fra Trondheim? Ja takk!

Reggie Got Beats er et forfriskende pust i den norske elektronika sfæren, nå har han signert med premissleverandøren Beatservice Records.

https://open.spotify.com/user/nordicmusic/playlist/2ddVputpgbcEd4hmaPdB6a?si=dY6vvoPHQBmE49deYEUOOA

Hva tenker du på hvis vi sier «norsk disco»? Kanskje tenker du på eldre referanser som Gro Anita Schønn og Plann. Er du litt house-interessert har du mest sannsynlig fått med deg Rune Lindbæk, Prins Thomas eller Lindstrøm sine NuDisco låter. Det begynner å bli en god stund siden discoen var det som gjaldt her på berget, men at stilarten lever i underskogen og i små, svette klubber er det ingen tvil om. Reggie Got Beats (Egil Reistadbakk) fikk vi alvorlig fot for i fjor, da «Groove Your Troubles Away» fant veien ut via kompilasjonen «Disco made me do it». I år har vi blitt ytterligere overbevist. Først av remixen hans av Jay Nemor´s «Everyday», som er pur klasse og kommer garantert til å stå igjen som en av årets feteste norske house-utgivelser. «Fascination» (med Vebjørn Mamen på vokal) er foreløpig siste låt ut fra trønderen, en gyngende og nedstrippet affære som inkluderer remixer fra Sparkx og La Felix, og som naturligvis har gjort krav på plasser i diverse NPS-spillelister. På kort tid har vi sett konturene av en artist som både evner og våger å gå egne veier, og som samtidig har musikalsk forståelse på tvers av elektronikaens mange subsjangre. Det ubestridte talentet har åpenbart blitt fanget opp, for nylig slapp nyheten om at Reggie nå er signet til Beatservice Records, et av de absolutt mest velrenommerte og lengstlevende norske elektronika-selskapene der ute. Vi tok en prat med hovedpersonen for å bli bedre kjent, og inviterte han til å lage sin egen 20+5 spilleliste, hvor vi hører 20 norske favoritter og 5 låter fra egen katalog Egil setter ekstra høyt.

(Intervjuet kan du lese under musikkvideoen)

https://www.youtube.com/watch?v=25S5AhCwpuI

Reggie Got Beats & The RGB Unit – Just Pretend (live, Sofar Oslo)

Gratulerer som Beatservice artist! Fortell oss litt om hvordan dette kom i stand, og hva du tenker om å signere med en norsk elektronika-label?

Takk, det er veldig stas. Beatservice er jo en institusjon i norsk elektronika-sammenheng, og jeg har hørt på Beatservice-utgivelser siden jeg oppdaget Xploding Plastix på slutten av ungdomsskolen. De har gitt ut mye musikk som har vært til stor inspirasjon for meg. Fra mai 2017 til januar 2019 valgte jeg å ikke gi ut noe musikk, men heller spare på låtene jeg har laget og vente med å gi dem ut til jeg fikk en del materiale «på bok» og noen likesinnede å gi dem ut sammen med. Det fant jeg i Beatservice, både fordi Vidar (sjefen) er en konge-kis og fordi musikken jeg skal gi ut på Beatservice er inspirert av utgivelser derfra, som f.eks. Prima Norsk samlerne, KongSverre, Elektrofant og Peanut Holmes – gleder meg veldig til å slippe musikk der. Det blir en single i april (Verdensrommet) og en 5-spors EP som heter «Disko Naiv» i mai. Quirky, funky og underfundig disko/funk/house på norsk – med tidvis ganske klare referanser til norske produsenter og artister som har inspirert meg. Det låter fortsatt «Reggie», men det er også en slags homage til folk jeg ser opp til. Veldig spent på de greiene her, egentlig.

Disco er en meget «unorsk» sjanger og heller ikke noe man forbinder med Trondheim. Fortell oss litt om din musikalske bakgrunn og hva som har inspirert deg og ført deg inn mot disco?

Jeg begynte å spille trommer som 6-åring, og kicket på rytmer og grooves har fulgt meg hele livet. Etter hvert ble hiphop og jazz sjangrene det jeg holdt meg til, både som trommis og produsent. Discoen fant jeg først ved å spole «baklengs» i hiphop-historien og ved å grave etter samples i platebutikker. I disco og boogie fra 1976-84 fant jeg en utømmelig gullgruve (hvis man gidder å lete forbi den mest umiddelbare klisjé-discoen) som jeg synes har fete elementer, og som har paralleller til hiphop, jazz og andre ting som jeg digger. I 2012 begynte jeg såvidt å DJ’e, og ble kjent med og begynte å spille med andre discointeresserte som Kristoffer Eikrem, Kim Dürbeck, Mathias Stubø og Magnus Falkenberg. Siden har det vel gått sin gang, og jeg finner fortsatt fet disco jeg ikke visste om HELE tiden.

Du lager også utrolig fet house, som remixen din av Jay Nemor´s «Everyday». Det føles helt klart 2019 ut, men er samtidig sykt vintage og varmt i uttrykket. Hva slags utstyr bruker du primært til produksjon, foretrekker du digitale VSTs eller hardware?

Tusen takk! Det spørsmålet tar jeg som et stort kompliment, siden jeg prøver å sikte mot den vibben. Jeg har stort sett jobbet på data hele veien og bruker mye VSTs, men jeg har gravd etter samples på vinyl siden 2004 og har også DX7, Juno106, Behringer Model D, P-bass, strat og en haug med perkusjon som jeg bruker aktivt. Jeg antar det er med på å gi et litt mer varmt og organisk uttrykk. En god blanding av gammelt og nytt, digitalt og analogt er noe jeg er på jakt etter både i egen produksjon og når jeg leter etter musikk til DJ-sett.

(intervjuet fortsetter under spillelisten)

Liste de lecture électronique
Elektronika

Liste de lecture électronique organisée

Denne spillelisten samler det beste innen electronica – fra hypnotiske beats til elektroniske lydbilder som gir deg en god opplevelse. Utforsk både sjangerdefinerende klassikere og nye […]

Er det en spesiell plugin du sverger til og trygt anbefaler videre?

Kramer Tape har blitt en av mine mest brukte plugins, siden den varmer opp og skitner til lydbildet litt. Bruker den både på enkeltspor og på hele tracks for å «lime» lydbildet sammen. TAL Chorus LX blir også myyye brukt, og den er gratis. Go get it!

20+5 spillelisten din forteller om en veldig allsidig musikalsk smak, men jazz virker til å ha inspirert og påvirket deg spesielt sterkt. Vil du si at dette inntrykket stemmer, og hvis ja, er det noen norske jazz-artister du vil si har påvirket deg mer enn andre?

Det stemmer på en prikk. Jeg får som regel kick på en skive hvis trommeslagerne Jon Christensen eller Audun Kleive er i besetningen. Hvis jeg skal trekke frem konkrete eksempel er «Belonging»-skiven til Jarrett/Garbarek/Danielsson/Christensen og Mathias Eicks «The Door» lærebokeksempel på fett trommespill som ALLE bør kjenne til – og så er det generelt veldig fin musikk også, da.

Vi la også merke til at elektriske gitarer og rock og metal er fraværende på listen, så du skal få en heftig utfordring av oss; Navn på 2-3 norske sanger eller artister innenfor disse sjangrene du digger?

Kan ikke si jeg er så hard på metallen, men har hatt kick på mye norsk fuzzgitar-fres jeg, altså, så det er vanskelig å plukke.. Aunt Marys «G Flat Road» popper opp i hodet umiddelbart. Og så har Trondheim hatt mye å by på, da! Cadillac – «Two Times More», fra «Cure» skiven kan nevnes. Fra nyere tid – Woodland sin låt «Got Me Wrong», som faktisk var inne på 20+5 listen en stund, før jeg fant ut at den ble heeeelt alene stilmessig.

Du gjør også liveopptredener og DJ-sets, i tillegg til å produsere. Hva vil du si er det vanskeligste og mest krevende for deg å jobbe med, og hva er mest givende?

Det er ikke ofte jeg har lyst til å sette meg ned og jobbe med booking – musikkbransjens svar på dating-gamet. Miksing kan også være frustrerende siden jeg aldri har vært nærmere enn 80 % fornøyd med sounden på noe jeg har laget. Det klart mest givende er å sitte i studio og være i en kreativ boble i time etter time, glemme tid og sted og være i en heeelt egen verden. Følelsen etterpå, når man har laget noe som låter kult, er helt vanvittig deilig.

Hva er din mest minneverdige gig så langt og hvilken scene har du drømmer om å spille på?

Det har blitt en del gode konsertminner, men det som kanskje sitter sterkest igjen er den aller første gigen med livebandet RGB Unit, på BrukBar/Blæst (RIP) i Trondheim. Jeg var så nervøs i forkant at jeg lå søvnløs i ukevis og vurderte å legge ned hele greia, men jeg er glad vi gjennomførte. Klubben var kjåka full, stemningen helt vanvittig, og følelsen etterpå veide definitivt opp for alle timene jeg hadde brukt på å grue meg. På grunn av spenningsnivået er selve konserten en eneste stor tåke da, men jeg tror jeg kom meg gjennom uten for mange trainwrecks. Kari, Aleksander og Kristian leverte i alle fall varene, som alltid.

Drømmescene: Alle intime, svette klubber med fett anlegg hvor publikum stiller med et åpent sinn og har kick på å danse.

Hvis du kunne plukke en norsk musiker, død eller levende, for å gjøre et samarbeid -hvem ville du valgt?

Akkurat nå – Fieh! Lenge siden jeg har hatt så kick på noe norske greier. Gleder meg veldig til det kommer mer fra den kanten.

Elektronika

Norsk Nu Disko

Disco i ny fasong; elektroniske elementer fra vår tid, iblandet discoens opprinnelige smittende basslinjer og gyngende rytmer. Oppdateres jevnlig med nye låter, iblandet klassikere og glemte […]