Photo: Arne Bru Haug

Janove leverer en vakker og variert forestilling

Etter flere år med komponering, utforsking av nytt band og seg selv som soloartist, samtidig som han har jobbet med musikal- og teatermusikk, er Janove endelig ute med sitt kritikerroste rockealbum, «Det Sorte Karneval» som han slapp på Soirée Records fredag 13. august og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

Sammen med bandet har han dyrket frem et uttrykk og en estetikk som de brenner for å vise frem på album og fremføre live til høsten. Bandet har spilt sammen siden 2017 og har blitt godt kjent.

– Vi som band har rukket å bli kjent med våre beste sider. Nå kan vi høste frukter av noen års erfaring i studio og på scenen. Vi spiller låtene inn live, og har fokus på sving, timing, dynamikk og luften rundt musikken. Dette er kvaliteter og egenskaper som vanskelig kan utnyttes ful18lt ut før man har gått noen runder sammen, sier Janove.

Ni låter utgjør soundtracket til tekstene på «Det Sorte Karneval».

– Tanken er å gi liv til et omreisende eventyr som ankommer de kontinentale europeiske storbyperlene Paris, Berlin, Amsterdam og London, i et lokomotiv med alle sine karakterer og deres historier ramlende ut. Marie Tusseauds og Hennes Mann Imaginær. Mesteren, Læregutten Tommy, Mannen i frakk, og med et hår som ryker. Ni tekster og melodier blir til ni scener fra de ulike karakterenes liv på godt og vondt. Kabaret og ekstravagansa. Romantikk og alvor, helt fra den vakre fasaden til de mørke backstagene. Her blir du fort satt fast i en vev av gambling, jus og management. Men har du levd, har du sår – og livet er inspirerende.

Dette lille omreisende eventyret kan være som en metafor på et liv som går sakte fremover, men like ofte i ring. Man lever, lærer og går på en smell, og den unge vil gjerne ta steget ut av de onde sirklene og gå sin egen vei. Det viser seg å være utfordrende. Gamle mønster sitter i veggene. Synd at synd går i arv.

«Hvorfor skal døtre og sønner ta ansvar for det?

La de gå fri fra sin fars synd og hans far før det.»

«Det Sorte Karneval» er min mest dynamiske, frie og visuelle plate til nå og jeg håper at når musikken kommer fra et hjerte, så treffer den et hjerte – og jeg tror på at det kommer en dag som er lys», avslutter Janove.

Man kan nærmest høre karusellene rulle, føle mystikken i veggene, kjenne på mange inntrykk, oppleve mange rare og artige folk og observere klovner som både smiler, vinker og gjør ablegøyer foran deg. Klovner er jo både skumle, spennende, artige, triste og flotte, og det kan også på en måte beskrive dette albumet. Det er både melankolsk, trist, oppløftende og storslått på samme tid. Et album (eller forestilling som det er) som inneholder det meste, kort oppsummert så blir du tatt med på en nydelig musikalsk teaterforestilling med Janove musikere fra øverste hylle og Janove som er en historieforteller av rang.

Vi tok en prat med Janove om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Det Sorte Karneval». Kan du fortelle litt om arbeidsprosessen rundt det og valget av albumtittelen?

Tusen takk! Vel, tittelen er enklest å forklare fordi det er den første låten jeg skrev. Jeg prøver alltid å stake ut en retning, lage en ramme og kontekst som grunnlag for resten av låtene når jeg komponerer første låt og tekst. Derfor ble det naturlig at «Det Sorte Karneval» også ble tittelen på albumet.

Prosessen er jo litt mer omfattende å forklare, kanskje. Men i prinsippet fanger jeg gode ideer når som helst og hvor som helst, skriver de ned eller tar opp ideen og lagrer til en dag, eller periode hvor jeg komponerer ferdig ideen til en låt. Deretter blir dette til en ganske fin demo som jeg sender til bandet som lærer seg demolåten som utgangspunkt. Så går vi studio sammen hvor vi både øver og spiller inn en forbedret versjon. Det pleier å bli ca. en låt per dag. Ganske ryddig egentlig.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Mange. Vi er nå blitt et band med faste instrumenter. Samtidig er alle også multi- instrumentalister og spiller kanskje tre instrumenter hver på albumet. Så litt variasjon blir det. Alle låtene ble innspilt live, inkludert min vokal. Men utenom de klassiske trommene, elektriske gitarer, piano og bass, har vi brukt mini-marimba, Philipsorgel og spinett/klavinett ganske gjennomgående. Låtene på platen varierer i både stil og sjanger. Dette liker jeg veldig godt. At vi er det samme bandet med den samme instrumenteringen, innspillingsprosessen, den samme Jørgen Træen som mikser og gir de ulike låtene samme sound. Summen av disse valgene gjør at albumet føles som en helhetlig ting, selv om det er stor variasjon sjanger.

Eit eventyr av ei eventyrstund – terningkast 6/6

Tysvær Bygdeblad

Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?

Musikalsk handler den om å være så fri og åpen som mulig. Leken, vågal og modig. Musikken kommer uforsert fra hjertet med varme, gode hensikter. Den er veldig visuell, dramatisk, teatralsk og fortellende. Så jeg håper den oppleves underholdende. Allerede før vokalen kommer inn, tror jeg musikken høres ut som den skal fortelle noe utenom det vanlige. Musikken er ment å være drømmende, inspirerende og full av eventyr.

Når vokal og tekst plasseres over denne musikken, så vil de samme tingene forsterkes og tydeliggjøres. Rammen er satt til det kontinentale Europa, storbyene Paris, Berlin, Amsterdam, London og Hamburg. «Det Sorte Karneval» er som et «Moulin Rouge» bare plassert på Reeperbahn i Hamburg i 1963. Livet i og rundt dette stedet, folkene, på godt og vondt, Mesteren og hans læregutt, den stumme skuespillerinnen Marie Tussauds og Hennes Mann Imaginær, «slangen» i reiret med frakk og svart hår som ryker, ungdommelig kjærlighet som erfarer «the rise and fall and rise again». Verden går ikke videre før ungdommen går en ny vei. Inntil da er det «Synd At Synd Går I Arv». (låt på albumet).

Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra albumet?

Jeg får alltid et spesielt forhold til hver av låtene. Jeg syns det er en ganske magisk prosess. Jeg vet ikke selv hvor de kommer fra, men før fantes de ikke, og nå har de kommet frem gjennom meg på et eller annet vis. Jeg er ydmyk for det. Både «Det Sorte Karneval», «Verdens Lengste Farvel», «Synd At Synd Går I Arv» og «Som Du» stikker seg ut av ulik grunn for meg.

Janove har laget sitt beste album siden Kaizers Orchestra var på alles lepper – terningkast 5/6

Dagbladet

Til høsten reiser du og bandet ditt ut på en liveturné. Kan du fortelle litt om den og hva publikum kan forvente seg?

Stemmer. Nå ser det ut som at vi får lov til å spille for fulle hus igjen, så da blir DNB Arena konserten den største jeg har gjort som soloartist med dette bandet. (5000 pers) Turneen ble lansert for to år siden og da solgte vi over 7000 billetter. Det er allerede utsolgt og lagt ut ekstrakonsert i Bergen på USF og 4500 har kjøpt billett til avslutningskonserten i Stavanger

Jeg tenker at dere kan forvente en helstøpt og underholdene rockekonsert med et topptrimmet band bestående av de beste musikerne i Norge og Sverige, med meg selv som frontmann, dirigent, sanger, konferansier, showmann og gullstøvkastende magiker i front! Vi gleder oss som hunder til å stå på scenen sammen igjen foran et stort, heiende publikum.

Hva føler du er det spesielle i Janove sitt musikalske univers?

Hm. Det skulle du kanskje spurt noen andre om. Jeg er meg selv og følger mitt hjerte, min smak og intuisjon. Det har ført til den musikken, det universet og de type tekster som jeg nå er kjent for. Jeg tror de fleste raskt hører at det meg. Jeg håper totalinntrykket av mine låter ikke ligner på så mange andre.

Nok et kapittel i Janoves kreative og visuelt sterke musikalske sololøp – terningkast 5/6

Dagsavisen

Hva er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Jeg er veldig kreativ og produktiv. Jeg kan både være en drømmer og en gjennomfører. Jeg har aldri vært redd for å vise frem min musikk, verken på album eller live. Dette henger sammen med min personlighet og det faktum at jeg alltid er tro til meg selv, at jeg selv liker det jeg skaper. Det er tross alt derfor jeg gir musikken ut og fremfører den live.

Hvordan vil du beskrive deg selv, og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg liker å nyte livet og jeg liker å jobbe med gøy ting sammen med mine nærmeste. Og slik har jeg rigget meg også. I fritiden går jeg mest i naturen, strendene og fjellet med min fru og ulvehund. I tillegg liker jeg å se på god fotball og spille tennis. Å lage god mat og drikke vin med venner henger høyt der oppe. Jeg blander business og pleasure så mye og ofte jeg kan. Dette er en livsstil.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg startet på min fars stueorgel, fortsatte på kassegitar kjøpt for konfirmasjonspengene og begynte med både låtskriving, tekst og sang som duo med Geir Zahl etter det. I barndommen hørte jeg på det som min far hørte på. Mye -80 talls musikk. I ungdommen hørte vi på 90-talls musikk. «Rage Against The Machine» var viktig for meg, fordi de kombinerte rock med riff og rapp. Å blande sjangere på den måten var inspirerende.

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Jeg har jo flest og størst repertoar fra årene med Kaizers Orchestra, og de store konsertene på Oransje Scene på Roskilde henger høyt. Både fordi det er få forunt å komme seg til den spotten, men også fordi vi mestret det så bra at den ene faktisk står igjen som en av mine aller beste konserter.

Janove toget ruller videre – terningkast 5/6

Stavanger Aftenblad

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Så klart, og jeg har mange men de fleste er av gamle skolen. Tom Waits, Bob Dylan, David Bowie, The Rolling Stones, Nick Cave, men også litt mer moderne som Radiohead og Beck. Helt til nyere artister som Bon Iver og The War On Drugs. Felles for alle disse er vel at de har egenart og går sin egen vei. Derfor appellerer det til meg.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Javisst. Jeg har hørt aller mest på Susanne Sundfør, Emilie Nicola og Highasakite. Helt supre artister fra Norge som er inspirerende å lytte til. Men jeg hører nok mest på engelsk musikk, og gjerne gammel musikk.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Oi. Kan nevne da en fan klatret opp hotellveggen og tok bilde av meg sovende på hotellrommet gjennom vindu i tredje etasje, eller når Fergie fra Black Eyed Peas kom inn i vår backstage og satte seg ned for intervju. Hun hadde gått feil. Eller når Josh Homme sniffet en stripe som han la opp på Maestro coveret vårt backstage på Eurockeans Festivalen utenfor Paris… Det har jo skjedd litt opp igjen årene….

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Morten Abel. Og han er jeg så heldig å få jobbe med akkurat nå, som co-writer og produsent på hans 60 års jubileumsplate til neste år. Hans musikk med ulike band og soloprosjekter har vært en inspirasjon siden jeg var ungdom. Utrolig gøy å få jobbe med et av sine idol.

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2021?

Jeg måtte lage meg selv jobb gjennom å komponere, spille inn og gi ut enda en plate som jeg kunne turnere med alene på piano. Så det gjorde jeg. I tillegg har vi laget egen nettbutikk hvor vi samler alle mine musikalske ting og andre relaterte produkter eller prosjekter. Mye gøy snacks for de spesielt interesserte. Sjekk det ut da vel! Vi heter: Soiree.no