Ingvild Koksvik ute med et nytt flott album

Ingvild Koksvik er ute med sitt vakre album «Og sangen kom fra havet». Dette er første gangen hun gir ut en plate med egne tekster. Flere av låtene på platen ble skrevet som et bestillingsverk til Nordsjøfestivalen i Farsund sommeren 2015. Hun har hentet mye av inspirasjonen til albumet fra Lista-halvøya på Sørlandet hvor hun bor.

«Det er utrolig vakkert her, men samtidig er det en råhet i naturen som man skal ha respekt for. Det blåser nesten alltid, og kysten er full av skipsvrak. Jeg tror at det å bo her så nære alt dette påvirker måten jeg skriver musikk på. Jeg vokste opp i Lørenskog og bodde mange år i Oslo, men det var først da jeg flyttet hit at jeg virkelig fant min egen stemme som musiker og låtskriver. Samtidig elsker jeg også bylivet og synes New York er verdens nest beste by etter Farsund, men jeg må ha luft og ro for å skrive.» Ingvild Koksvik

Det siste året har Ingvild Koksvik fordelt tiden mellom den forblåste Lista-halvøya på Sørvestlandet og musikkbyen New York, etter at hun ble oppdaget av den amerikanske stjernemanageren Jeff Rabhan på en showcasekonsert. «Og sangen kom fra havet» er spilt inn i Studio G Brooklyn i New York, med den Grammy-vinnende produsenten Joel Hamilton (Elvis Costello, Black Keys, Tom Waits etc.) og selveste Marc Ribot blant musikerne.

«Listening to Ingvild’s music is a transportive experience. Her songs are a window into the pristine, pure fjords and mountains of Norway. Fresh-faced and young, but with an almost ancient aura, her music is the ultimate escape.» Jeff Rabhan

Gratulerer med det flotte albumet ”Og Sangen Kom Fra Havet”. Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Tusen takk! Albumet ble spilt inn i Studio G Brooklyn i New York i løpet av høsten 2015, og er produsert av Joel Hamilton, som blant annet har jobbet med Elvis Costello, The Black Keys og Tom Waits, samt vunnet flere Grammys. Jeg var i New York i fjor sommer for å starte opp et samarbeid med Jeff Rabhan, og fikk da møte ulike produsenter og besøke flere studioer. Jeg følte umiddelbart at Joel forstod hvor jeg ville med musikken min, og at det var en god kjemi der. Så jeg reiste tilbake til New York i september for innspilling av det som i første omgang skulle bli en EP. Men etter de første låtene var spilt inn, så begynte jeg å tenke at vi kanskje like godt skulle gjøre et album, når vi først var i gang. Så da ble det nok en tur til New York i november, og resten av låtene ble spilt inn.

En del av låtene på platen skrev jeg til en bestillingverkskonsert for Nordsjøfestivalen i Farsund sommeren 2015. Noen av låtene hadde jeg liggende fra før, og så var det også et par låter som ble skrevet ferdig etter den første runden i studio.

Hvilken låt fra albumet har du et spesielt forhold til, og hvorfor?

Dette er første gang jeg gir ut en plate med musikk til egne tekster, så jeg føler at jeg har et spesielt forhold til hver og en av låtene. Men en låt som kanskje betyr litt ekstra mye for meg er ”Lag av tid”. Det er den siste låten som ble ferdig skrevet til albumet, men også den låten som har sin opprinnelse lengst tilbake i tid. Den er basert på en veldig gammel låtskisse jeg lagde da jeg var en 18-19 år gammel, lenge før jeg begynte å skrive musikk på ”ordentlig”.

Mens jeg holdt på med innspillingen av albumet så kom jeg plutselig på denne skissen, bestående av en gitarfigur og melodien til et vers. Jeg følte av en eller annen grunn at denne måtte med på albumet, så jeg satte meg ned og lagde mer melodi, la på litt koringer og begynte på en tekst. Jeg visste hva låten skulle handle om, og hvilken stemning den skulle ha, men å finne de rette ordene var en utfordring. Så mye av teksten ble ikke skrevet ferdig før jeg satt på flyet tilbake til New York, og jeg tror faktisk de siste ordene kom på plass i studio rett før låten skulle spilles inn. Selv om jeg har skrevet de andre låtene på albumet også, føler jeg nok at ”Lag av tid” er ekstra mye min, kanskje nettopp fordi noe av melodien og gitarspillet har vært med meg så lenge.

Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter?

Jeg tror summen av alt jeg gjør og opplever, folk jeg møter og steder jeg besøker, er med på å inspirere meg til å lage musikk. Ellers finner jeg mye inspirasjon i vær og vind, og naturen her nede ved kysten. Ofte starter tilblivelsen av en låt med at jeg finner et tema eller en følelse jeg vil ”oversette” til musikk. Jeg er ganske visuell når jeg skriver musikk, og opplever ofte at jeg har en følelse av hva slags ”rom” låten skal utspille seg i før jeg i det hele tatt har skrevet en strofe. Jeg vet gjerne med meg selv hvordan låten skal ”se ut”, og så blir oppgaven å lage den melodien og finne de ordene som fyller dette rommet på den rette måten. Jeg er også veldig involvert i utforming av lydbilde og arrangementer når musikken skal spilles inn, og dette er også veldig inspirerende for videre låtskriving. 

Du samarbeider for tiden med den amerikanske stjernemanageren Jeff Rabhan (tidl. manager for bl.a. Kelly Clarkson og Kelly Rowland) noe som betyr at du har vært noen ganger i New York den senere tiden. Kan du fortelle litt om det samarbeidet, og hvordan det kom til?

Jeg møtte Jeff Rabhan på bransjetreffet Sørveiv i Kristiansand for et par år siden, da jeg spilte en showcasekonsert der. Jeff var på konserten min, og ble veldig begeistret for musikken. Han har bakgrunn som music supervisor og satt musikk til en rekke filmer, og det var film og TV han mente musikken min ville passe veldig godt til. Etter Sørveiv holdt vi kontakten, og så møttes vi igjen i New York i fjor sommer og startet et samarbeid. Jeg synger jo på norsk, og selv om det oppleves som ganske eksotisk i USA så har jeg nettopp vært tilbake nå og gjort noen av låtene fra albumet med engelsk vokal. Så får vi se om de dukker opp på en film eller TV-serie om litt..

Da du solodebuterte med platen ”Nattåpent” i 2013, vakte det stor begeistring hos både presse og publikum. ”Energisk skjønnhet” og ”fantastisk vakker” var ord som ble brukt av pressen da de beskrev platen din. Hvilke forskjeller og sound er det på ditt nye album i forhold til ”Nattåpent”?

På ”Nattåpent” sang jeg tekster av Rolf Jacobsen, akkompagnert av piano, cello, hardingfele og fiolin, med en ganske akustisk og transparent lydbilde. På min nye plate har jeg skrevet tekstene selv, og jeg tror det har bidratt til at jeg har laget litt annerledes låter denne gangen. ”Og sangen kom fra havet” er mer produsert, har flere instrumenter og større lydbilde. Den er nok mer i retning pop sjangermessig.

Hvem er Ingvild Koksvik og hva har du gjort opp igjennom?

Jeg er født og oppvokst i Lørenskog, bodde mange år i Oslo hvor jeg blant annet studerte musikkvitenskap, før jeg flyttet til Farsund for fire år siden. Jeg solodebuterte som plateartist i 2013, men før det ga jeg også ut to andre plater, først med jazzkvartetten Amherst og deretter med duoen orvilsk! Jeg har gjort mye forskjellig musikk opp gjennom, men de siste årene har fokuset vært på egen musikk. I dag er jeg artist og låtskriver på fulltid, og driver også min egen platelabel, Fyrlyd Records.

Hva liker du å gjøre når du ikke holder på med musikk?

Om sommeren vil jeg helst bare være i Farsund og nyte alt hva denne plassen har å tilby av strender, båtturer og alt det som hører sørlandsommeren til. Nå i sommer har jeg planer om å få litt orden i hagen, og har et kjøkkenhageprosjekt på gang. Ellers liker jeg å gå på skattejakt i bruktbutikker og på loppemarkeder, men dessverre (eller kanskje heldigvis) er det ikke så mye av det her jeg bor. Jeg har også to veldig fine katter, som er adoptert fra Dyrebeskyttelsen. Hadde det ikke vært for han jeg er gift med hadde jeg sikkert fylt opp huset med både gamle ting og hjemløse katter.  

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

Det har vært et veldig travelt år, med masse gode opplevelser og spennende ting som har skjedd. Jeg har hatt flere opphold i USA, både i New York og Los Angeles, og fått jobbe med fantastiske folk der borte, både som sanger og låtskriver. Det har åpnet seg så mange muligheter det siste året, som jeg nesten ikke har rukket å fordøye ennå. Så har jeg jo spilt inn plate, som naturlig nok er blant høydepunktene av det jeg har gjort det siste året. Den beste delen av plateinnspillingen tror jeg var da Marc Ribot spilte inn gitar på mine låter, det var stort. Han har blant annet vært gitaristen til Tom Waits gjennom en årrekke, og jeg husker jeg satt i studioet og oversatte sangtekstene mine for han, og tenkte ”skjer virkelig dette?” Her hjemme har jeg spilt en del konserter gjennom året og jeg hadde et bestillingsverk for Nordsjøfestivalen i fjor sommer som ble en veldig god opplevelse. Jeg har også vært en del uker på turné med Rikskonsertene og spilt konserter på ungdomsskoler, noe som er veldig gøy.

Hva føler du det er som gjør deg unik/særegen som artist?

Det er et spørsmål det er veldig vanskelig å svare på selv. Jeg tror det er noe i måten jeg synger på og måten jeg lager låter på som gjør at man kan høre at det er meg. Det er kanskje noe med hvordan jeg bygger opp melodiene mine, og klangen i stemmen min som skiller seg ut.

Hva er det morsomste/sprøeste du har opplevd så langt som artist?

Det er kanskje ikke så sprøtt eller morsomt, men jeg husker en litt spesiell opplevelse i forbindelse med en konsert på en øy i Trøndelag. Vi spilte i et ganske lite lokale med verdens største lydanlegg, for kanskje 8 publikummere, men det jeg husker best var de sinnsykt kalde hotellrommene vi fikk. Hotellet var egentlig stengt, for dette var på vinteren, men de hadde åpnet for oss. Eller rettere sagt, de hadde låst opp, for det var ingen på jobb på hotellet. De hadde ikke satt på varmen, og hele hotellet var som et kjøleskap. Rommet mitt var så kaldt at da jeg skulle sminke meg før konserten hadde mascaraen min som lå på badet frosset, og vi måtte sove med boblejakke på om natten. Jeg burde jo ha sagt fra til konsertarrangøren, men de var så søte og greie at jeg ikke helt fikk meg til å gjøre det.

Kan du fortelle litt om en av dine beste minner fra en av dine liveopptredener?

For noen år siden så hadde jeg en utendørskonsert på Varnes fyr på Lista, som ble en helt spesiell opplevelse. Det gamle fyret ligger på en klippe i havgapet med helt spektakulær utsikt, og man må gå i ca. 20 minutter langs en smal sti for å komme dit. Det blåser nesten alltid der ute, men akkurat denne dagen var det 25 grader, sol og helt vindstille. Vi var tre musikere, og oppsettet var veldig enkelt med fiolin, feltorgel og sang, og ikke noe lydanlegg eller noe annet enn instrumentene våre. Sammen gjorde vi en helt akustisk konsert for 150 mennesker, en hund og noen sauer. Selve konserten er nok langt i fra den beste jeg har gjort, men det var noe spesielt med hele settingen og felleskapet og omgivelsene som gjorde dette til en opplevelse jeg vil ha med meg lenge.  

Hvilke andre musikalske planer har du for 2016, og blir det en turné?

Jeg starter releaseturnéen min i Trondheim 4. mai, og deretter blir det en del konserter i mai og juni. Blant annet blir det plateslippkonsert på Parkteatret i Oslo 8. mai, noe jeg gleder meg veldig til. Ellers er planen å skrive masse ny musikk, og kanskje begynne å tenke så smått på neste plateutgivelse. Jeg skal også jobbe videre med et par prosjekter jeg har på gang i USA, så det er nok å gjøre fremover, men jeg venter også barn rett over sommeren, så det blir nok ikke så mange konserter denne høsten. De som vil komme på konsert med det aller første bør derfor møte opp nå i mai eller juni.