Photo: Pressebilde/Universal Music

Gus Polden er ute med fengende låt fra hans kommende album

Nylig slapp den 25 år gamle artisten Gus Polden singelen «Kjennes så bra» – en deilig up-tempo-låt som passer perfekt for sensommeren.

Med hans fengende melodier og nære tekster serverer Tønsberg-gutten oss et håpefullt budskap for sensommeren og høsten.

«Kjennes så bra» handler om det å ikke lenger føle seg definert av noe eller noen. Den følelsen når man føler seg trygg på å kunne være seg selv til det fulle, og komfortabel i eget selskap.

Denne sommeren var den første hvor jeg ikke lenger følte meg definert av bruddet mellom meg og eksen min, og det tomrommet som har vært der lenge, var endelig fylt. Jeg kan ikke si noe annet enn at det kjennes veldig bra.

Dette den første singelen fra det kommende albumet, som slippes første halvdel av 2023.

Gus Polden har de siste årene vist seg som en svært dyktig låtskriver og multi-instrumentalist. Etter å ha jobbet tett med Sebastian Zalo både som låtskriver og fast musiker i flere år, debuterte han i som soloartist med låten «Hardere vær» høsten 2021. På et år har han rukket å slippe debut-EPen «Tidlig Forhold» og to låter med sin gode venn Sebastian Zalo, og har nå over 1M totale streams å vise til.

«Om vi var noen andre» var ukas låt på NRK P3 tidligere i år, og var listet lenge på kanalen. I tillegg har låten «Du» med Sebastian Zalo vært listet på P3, og «Olivengrønn» har vært mye spilt på NRK P1.

Gus Polden kommer fra en familie full av prisbelønte musikere og han plukket selv opp gitaren i tidlig alder. Det var derimot aldri en selvfølge at han selv skulle stige ut i rampelyset og fremføre sine egne låter. I samarbeidet med andre artister opplevde han at flere låter som ble skrevet ble svært personlige og direkte tilknyttet hans eget liv, og det ble klart at han selv måtte stå som avsender av disse.

Vi tok en prat med han om blant annet den nye låten og hvilke planer han har fremover.

Gratulerer med låten, «Kjennes så bra». Kan du fortelle litt om prosessen, produksjonen og litt om lydbildet i den?

Takk! Låten er den første som kommer fra mitt debutalbum som kommer våren neste år. Jeg begynte å skrive på albumet rundt juletider i fjor, og har brukt det siste halvåret på å skrive ferdig og produsere opp versjoner av låtene. Tidligere i august gikk jeg i studio med bandet for å spille inn låtene på nytt. Dette gjorde jeg for å få et mer gjennomarbeidet uttrykk på hele albumet, og hvor man tydelig kan høre at alt henger sammen og er spilt inn i samme rom osv. Lydbildet er spesielt bandete og punkete på denne låten.

Hva ønsker du å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

I denne låten presenterer jeg en litt ny side av meg selv og min musikk. Mens det forrige prosjektet mitt tok for seg min første kjærlighetssorg og hvordan jeg opplevde de ulike stadiene, representerer denne låten følelsen av å ikke lenger føle seg definert av denne kjærlighetssorgen, og å føle seg mer som seg selv igjen.

https://www.youtube.com/watch?v=QLxJRR3HR-0

Hva er det unike i ditt musikalske univers?

Det er alltid vanskelig å vite om man klarer å holde seg unik i musikken, men jeg forsøker allikevel å gjøre mitt beste for å holde meg kreativ og leken i soundet og i tekstene. Jeg inspireres veldig av folk som leker med instrumentering og blander inn ulike sjangere i pop-musikken, så det er noe jeg er glad i å gjøre selv. Om jeg lykkes med å gjøre dette unikt må nesten lytteren få bestemme.

Hvordan vil du beskrive deg selv om hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg vil si at jeg er en ganske leken type, jeg er glad i å ha det gøy og å holde det meste av det jeg driver med lystbetont. Jeg begynte med musikk fordi jeg hadde lyst til å drive med ting jeg synes er gøy hver dag, så jeg prøver å holde meg til de morsomme tingene. Det siste året har jeg blitt veldig glad i å løpe, så jeg tar meg gjerne en løpetur før jeg drar i studio.

Du kommer fra en familie full av prisbelønte musikere og plukket selv opp gitaren i tidlig alder. Kan du fortelle litt om det og ikke minst hvordan det har påvirket deg musikalsk å vokse opp i en slik familie?

Ja det stemmer, både min mor og far er utøvende jazzmusikere, hvor pappa er gitarist og mamma er sanger. Det ble jo da naturligvis mye musikk i hjemmet i oppveksten, og det lå mye instrumenter rundt omkring i huset, hvilket jeg kan se for meg er mye av grunnen til at jeg også fikk interesse for musikk. Jeg tror at det å vokse opp i en familie bestående av utøvende musikere har gitt meg en trygghet om at det faktisk er mulig å leve av musikk, jeg har aldri tvilt på at det ville gå. Jeg møter ofte folk som spør «men kan du leve av det da?», og det virker som om mange vokser opp med en tanke om at det å være musiker ikke er en ordentlig jobb, men hva er egentlig forskjellen på en musiker og en elektriker? Begge leies inn for å gjøre en spesifikk jobb og får betalt for den, det er ikke store forskjellen i mitt hode, men allikevel ville ingen tvilt på at det er mulig å leve som elektriker. Jeg tror den største påvirkningen det å vokse opp med musiker-foreldre har hatt på meg, er at jeg alltid har visst at det er mulig å leve av. Derfor har jeg alltid jobbet målrettet, samtidig som jeg har visst hva som skulle til og hva som forventes av en.

Du har jobbet tett med Sebastian Zalo både som låtskriver og fast musiker i flere år. Kan du fortelle litt om det samarbeidet og hvordan det å skrive for andre gjorde det til at du selv ønsket å tre frem i rampelyset og opptre med din egen musikk?

Sebastian og jeg begynte å jobbe sammen i 2018, da han skulle spille på Slottsfjell-festivalen. Han hadde tidligere bare spilt med dj´s, og ville ha med litt musikere på scenen på denne konserten, så da fikk han med meg på gitar og en kompis av meg på trommer. På dette tidspunktet var jeg nettopp blitt ferdig på konservatoriet i Kristiansand og skulle flytte til Oslo for å leve av musikken. Jeg begynte å spille fast med Sebastian etter dette og vi holdt på et halvt år ca. med litt konserter på forskjellige klubbscener, før Sebastian på et nachspiel spurte meg om jeg ville være med å skrive det nye albumet hans.

Det hadde jeg selvsagt veldig lyst til, og ringte hjem og fikk lånt noen penger til ny Mac og lydkort og slikt, for jeg var ganske så blakk på dette tidspunktet, hahah. Et par uker senere satte vi i gang å skrive låter, og holdt på med det i ca. halvannet år. Albumet kom ut høsten 2020 og åpnet mange dører for både Sebastian og meg, så det var en veldig spennende og lærerik prosess. Etter å ha jobbet som låtskriver i noen år merket jeg at noen av de låtene som kom når jeg satt alene på rommet om kvelden og skrev, handler alt for mye om meg og mitt liv til å gi til noen andre. Jeg stod da mellom å la disse låtene bli på taleopptak og i Dropbox eller å gi de ut selv. Jeg er veldig fornøyd med at jeg valgte det siste.

Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er, hvordan det har vært for deg?

Jeg kan se for meg at det å være musiker og artist i Norge er ganske likt som i de fleste andre land, du må jobbe hardt, være på tilbudssiden, møte forberedt og være en hyggelig person. Klarer du å få til alle de tingene kommer du veldig langt. I Norge er vi veldig heldige som har mulighet til å bli akkurat det vi vil. Feiler vi, så får vi omtrent så mange forsøk vi vil på å få det til. Så hvis det skulle vært noen store forskjeller på det å drive med musikk i Norge kontra andre land, så er vel kanskje det den største.

Jeg tror det er tøft å starte noe fra bunnen av uansett hva det måtte være, og det å bygge seg opp som musiker er akkurat som å bygge opp hvilket som helst annet firma, du starter opp et foretak og takker ja til det meste du klarer å få av jobb som du ser som relevant for karrieren din. Jeg opplever at jeg har hatt en relativt behagelig vei til dit jeg har kommet nå, og jeg tror kanskje det skyldes at jeg bare har latt ting flyte litt i de retningene som har føltes naturlig, og ikke prøvd å styre ting i andre retninger enn det går. For eksempel var planen min fra barndommen av å bli gitarist, jeg utdannet meg som det, flyttet til Oslo og begynte å jobbe som det. Etter hvert dukket muligheten for å skrive musikk for andre opp, så da begynte jeg å gjøre det, noe som igjen ledet til at jeg begynte å skrive egen musikk. Jeg tror jeg har hatt godt av å la ting flyte litt og å holde det lystbetont. Plutselig tar jeg et år og bare spiller gitar igjen hvis det kjennes naturlig på et tidspunkt.

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Jeg opplever at min sterkeste side som artist, og da kanskje spesielt som ny artist er at jeg ikke er avhengig av suksess. Det høres kanskje litt rart ut å si, men jeg opplever at jeg har en enorm frihet til å gjøre akkurat hva jeg vil som artist, og ikke være avhengig av at karrieren vokser i noen spesiell hastighet. Dette er fordi jeg er i en posisjon hvor jeg allerede lever av musikk, og har gjort det allerede fra før jeg ble artist. Alt som potensielt kommer inn fra artist-prosjektet mitt, kan derfor gå direkte inn i prosjektet igjen. Jeg trenger heller ikke å tenke på hva som er «in» eller «trendy» eller hva som dominerer topplistene, fordi jeg allerede er der jeg vil være. Vokser jeg så er det topp, og jeg vil gjerne spille store konserter og at mange hører på musikken min, men skjer ikke det så går det greit det også, fordi jeg får drive med det jeg liker hver dag, og det er jeg veldig glad for.

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Det må nok bli Neon-festivalen med Sebastian i Trondheim i år. Denne sommeren er den første ordentlige festivalsommeren vi har spilt med Sebastian, og det var skikkelig stas å stå der på scenen foran så mange mennesker som sang med på de låtene vi har brukt så mye tid på å skrive. Det er en ting å se at folk har hørt på låtene dine på Spotify, men noe helt annet å høre dem synge dem tilbake til deg.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Jeg har mange musikalske forbilder. Det er ulike folk som inspirerer meg på forskjellige måter. For å trekke frem noen kan jeg nevne Trygve Skaug, mest for tekstene hans, Harry Styles for stilen og attituden, Taylor Swift for røde tråder og konsepter, og Kacey Musgraves for sounden.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg har fått litt kikk på Phoebe Bridgers om dagen, og jeg synes hun skriver veldig kule tekster.

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

Jeg er veldig glad i det meste av italiensk, lasagne er nok min favoritt.

Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?

En film som jeg ser om igjen med jevne mellomrom er «Midnight in Paris». Elsker fargebruken, roen og musikken i den.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Tønsberg-messen hadde vært fett – stas å spille i hjembyen. Jeg ble veldig positivt overrasket over Verket Scene i Moss.

Hvis du kan jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Cezinando hadde vært kult! Veldig fan av tekstuniverset hans.

Hva er dine musikalske planer videre for 2022?

Jeg kommer til å bruke høsten på å slippe en del singler til debutalbumet mitt som kommer neste år. Jeg jobber også med å arrangere en Oslo konsert.