Photo: Anne Valeur

Albumaktuelle Neon Ion forfører med sofistikert og kosmisk teft

Neon Ion slapp nylig albumet, «Mood Cosmic» på Jazzland Recordings og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

Neon Ion, (Natalie Sandtorv) er en anerkjent jazzmusiker og artist i rask modning. Vokalen hennes leker seg med edgy arrangementer i en deilig miks av elektropop med en klype jazz og toppet med en hel del soul.

Kort fortalt handler sangene om den evig flyktige romantikken. Neon Ion er inspirert av artister som Snoh Allegra, H.E.R og Little Dragon.

Produsentene Erlend Mokkelbost, Ivan Blomqvist og Martin Vinje har alle satt sine signaturer på de forskjellige sporene. De skaper en spesiell og god atmosfære rundt Natalies låtskriving og uttrykk. Med seg på albumet har hun også noen fantastiske gjester, som den ikoniske trompetisten Arve Henriksen, og indieartist Ola Village.

På den alternative versjonen av Orbit spiller Arve Henriksen med sin utrolige tilstedeværelse og Neon Ion med fantastisk vokal og med deres samspill så er dette en nytelse å høre på! Det hinter også til et prosjekt som de to skal turnere med i 2023.

«Stay Love» er en nydelig og smakfull duett mellom den norske indieartisten Ola Village, og Neon. Produsert av Ivan Blomqvist, gjør denne R&B-pop melodien det vanskelig å ikke synge med og bli forelsket i refrenget.

«Cold War» er og så en låt vi vil nevne , og som var «Ukens single» hos oss da den kom ut som single i fjor. Vi opptalte den som sofistikert og følelsesladet, tykt og tungt med flere spennende lag.

Med seg av musikere på dette albumet har hun også; Lars Horntveth, Henrik Lødøen, Sigmund Vesterheim, Karoline Wallace, Kristian Jacobsen.

Vi tok en prat med henne om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Mood Cosmic». Kan du fortelle litt om det, og litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Tusen takk. Det hele begynte uten at jeg helt hadde en plan om å lage et nytt album. Jeg skulle jo ut på turnè med mitt forrige album «Heart Echoes», og var mest giret på å spille konserter og være utenfor studio en stund. Men det passet ikke helt inn i planen til covid, og plutselig satt jeg hjemme med reisenekt og masse avlysninger. Det eneste som føltes uberørt var komponering og å være i studio med folk. Jeg følte også på masse stolthet fra forrige album-prosess, og hadde funnet folk jeg skrev skikkelig godt med, så å lage denne platen ble virkelig terapi i en skikkelig kjip pandemitid.

Det er tre produsenter som har satt sine signaturer på de forskjellige sporene på dette albumet. Kan du fortelle litt om det og hva hver enkelt av dem har tilført albumet og hvordan det igjen har skapt albumets helhetsinntrykk?

Jeg følte at det fortsatt lå mye igjen i samarbeidet med Erlend Mokkelbost og Ivan Blomqvist, så vi lekte oss masse i studio, og slik ble de aller fleste låtene til. Erlend var min soulmate fra «Heart Echoes», og det er virkelig han som har fått meg til å elske å lage musikk. Ivan som var med på det forrige albumet var giret på å også produsere for meg, så vi har skrevet flere av låtene sammen. Vi har sansen for mye av den samme musikken, så det ble en veldig fin match.

Martin Vinje har jeg kjent helt siden Sund Folkehøgskole, og vi spilte sammen ganske mye. Alt fra duokonserter i New Orleans, London, til turnèer med mitt forrige band, og nå i Neon Ion. Han er en nydelig samarbeidspartner, og nær venn, som er ganske viktig for meg i alle samarbeid. Han er med på Lament og Orbit med Arve Henriksen. Felles er at de alle har veldig respekt for det gode samarbeidet, er ekstremt kreative, og de har en fantastisk imponerende måte å smelte sammen med mitt uttrykk på.

Skolert pop: Neon Ion blir stadig bedre utover på sitt andre album. 4,5/5

Aslaug Olette Klausen. Klassekampen

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av denne platen?

Jeg har vært inspirert av mye forskjellig musikk i skriveprosessen, og jeg tror nok at lydbildet er veldig influert av artister som H.E.R., Little Dragon, og Hiatus Kaiyote, hvor lyden er veldig crisp, men samtidig organisk. Etter hvert som tiden gikk fikk jeg mer lyst til å legge til enda flere organiske elementer, så på noen av låtene har jeg fått med musikere som Henrik Lødøen, Kristian Jacobsen, Karoline Wallace, Sigmund Vestrheim for å tilføre noe som gir det enda mer liv.

Hvilke låt har du et spesielt forhold til fra albumet?

«Gold Covered Bliss», for det er bare en rett frem kjærlighetserklæring til mannen min. Det er alltid et mål å klare å sette nøyaktige ord på en følelse, men ikke alltid jeg får det til. På denne følte jeg at jeg fikk det til.

Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hvordan kommer du deg i så fall ut av denne?

Jeg blir inspirert av andre artister og av å reise rundt å oppleve konserter andre steder, og se hvordan ting gjøres der. Øya i år synes jeg var ekstremt gøy. Der følte jeg meg spesielt inspirert av H.E.R, Nick Cave og Michael Kiwanuka. Føler absolutt på skrivesperre, ofte, spesielt følte jeg det ble vanskelig i pandemien å skrive tekster. Man opplevde jo veldig lite, var cooped up hjemme, koste meg glugg med corona-hund og samboer, så det var ikke så mye spennende å skrive om plutselig. Jeg husker at jeg prøvde å lage en glad og oppe låt, men det måtte vi bare le av og forkaste.

Hva føler du selv er det spesielle i ditt musikalske univers?

Jeg liker godt å lage låter som holder på en mystikk, og ikke bare utleverer alt i et cleant uttrykk. Det er alltid noen litt annerledes elementer med, eller refreng som ikke føles som refreng. Jeg kommer fra å ha jobbet med frijazz, improvisasjon og støymusikk, så jeg tar nok med meg mye rart inn i hele gryta når jeg jobber.

Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for deg?

Det er en veldig spesiell verden, som jeg både elsker og hater. Før pandemien følte jeg at jeg hadde et snev av oversikt om hvor jeg passet inn og jeg fikk til målene jeg satte meg, men nå føler jeg noen har ristet rundt på jordkloden, og bitene er strødd og alt er opp ned. Jeg prøver å huske på når jeg er stresset at dette er veien jeg har valgt, og at det er vanskelig visste jeg, og det er bare sånn det er – men highsa veier opp for lowsa, og jeg elsker dem.

Hva er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Jeg har alltid laget den musikken jeg ønsker å lage, og bryr meg ikke så mye om det fenger en masse eller en liten gruppe. Det er jo et privilegium, at jeg fortsatt får lov til å gjøre det, og jeg tar det ikke som en selvfølge. Så jeg er nok en uredd skaper, men jeg er alltid ekstremt

nervøs og stresset før konserter. Da tviler jeg på alt og gruer meg noe forferdelig.

Flere hits fra undergrunnen. Norske Neon Ion og Tigerstate utforsker popmusikkens grenser og muligheter.

Audun Vinger, Dagens Næringsliv

Hvordan vil du beskrive deg selv, og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg er et svært sosialt dyr, til tross for at jeg er enebarn og bruker mye tid på vennene mine. Min favorittaktivitet er nok å reise, lære om andre steder og kulturer og jeg blir svært fort rastløs om jeg er hjemme for lenge.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Mamma puttet meg i et barnekor da jeg var 4 år, og jeg fikk alltid instrumenter til jul og bursdag av pappa. Da jeg var ca. 12 år begynte jeg på kulturskolen for å ta pianotimer, men sluttet etter noen ganger fordi læreren sovnet under timen. Det må ha vært min første føkk det her situasjon, for jeg sluttet der og da. Det var da jeg begynte å ta privattimer med Solveig Håvik, virkelig verdens beste sangpedagog! Alle har gått til henne, Sigrid, Amanda Tenfjord – you name it!

https://youtu.be/DhdLyXsClDg

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Moldejazz i 2017 var min første store opplevelse som musiker. Det var en kvitteringskonsert etter at de hadde gitt meg en pris året før. Konserten var utsolgt, publikum med spisse ører, en skikkelig kosmisk reise. Stemningen var til å ta og føle på. Jeg følte meg så heldig som fikk lov til å stå der å fremføre egen musikk for folk som hadde kommet dit for å høre oss. Jeg prøver alltid å gjenskape den magien jeg følte vi klarte å skape den kvelden.

Opp og nedturer beskrevet ved hjelp av en kjølig blanding elektropop, R & B og soul. Sandtorv har total kontroll på alt og produksjonen er feilfri. Alt sitter som det skal og høres vakkert ut, terningkast 4.

Stella Marie Brevik, Stavanger Aftenblad

Hva er det morsomste eller mest spesielle du har hatt i din musikalske karriere så langt?

Jeg ble oppringt en mandag i april, og ble spurt om jeg kunne spille i Dubai på World Expo allerede fem dager senere på We The Women Festival (historiens første festival kun av og med kvinner noensinne i Midt-Østen). Det var en kul opplevelse å få spille på en så viktig anledning. Vi gjorde også flere intervjuer om hvordan vi jobber med likestilling i våre respektive land. Det var fint å se hvordan musikk kan skape viktige møteplasser og samtaler.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Jeg elsker artisten Sza. Hun er virkelig malen på den perfekte låtskriver og sanger for meg. Hun gjør ting på sin egen måte, og lager musikk som om det er et kunstverk.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Ja, det er så sinnsykt mange bra folk her! De beste konsertene jeg har vært på siste året må ha vært Ary, Myra og Beady Belle. Tre veldig ulike artister, og alle like rå med sine uttrykk.

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

Jeg er helt obsessed med å lage kinesiske dumplings, og har vært det siden jeg fikk en helt rå bok til bursdagen min i fjor, A Book About Dumplings. Det er så godt, gøy, tasty, og gjestene blir alltid imponert når man bruker den bambussteameren.

Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?

Ja! Ok, ingen tror på meg når jeg sier at den beste filmen jeg har sett i år er en Adam Sandler-film, «Hustle», handler om basketball, jeg gråt. Men også «Licorice Pizza», hvis jeg noen sinne får en datter, skal jeg oppkalle henne etter hovedpersonen Alana (fra bandet Haim), helt rå film!

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Kanskje litt juks, fordi dette skal faktisk skje, men trompetist Arve Henriksen. En helt fantastisk musiker. Han er med på mitt nye album, men vi har ennå ikke spilt sammen. Det skjer i Oslo og Ålesund i 2023, og det er faktisk et drømmesamarbeid.

Hva er dine musikalske planer videre for 2022?

Det blir noen artige releasekonserter i Norge, Italia og litt reising – men større releaseturnè i 2023. Jeg skal blant annet til Berlin for å skrive ferdig musikken til en tysk film. Så skal spille inn album med mitt nyeste prosjekt med Lars Horntveth og Erlend Mokkelbost (bestillingsverket til årets Moldejazz). Mye gøy!