Foto: Kim Rognmo

Fascinerende detaljrikt og levende fra Bjella

Fredag 24. april slapp Stein Torleif Bjella sitt sjette album, «Øvre-Ål Toneakademi» som han har fått strålende anmeldelser for, og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

Det som virkelig er fascinerende med Bjella, og som egentlig alltid har vært, er hans evne som historieforteller og til å få selv de mest hverdagslige tematikker, gjenstander og handlinger til å fremstå i ny og fargerik drakt.

Beskrivelsene av mellommenneskelige trekk er tatt på kornet og leveres med behagelig nonchalant presisjon. Det er mye humor mellom linjene her, godt hjulpet av Bjella´s naturlige, nakne og raspete stemme, og det nedstrippede lydbildet forøvrig. Men som alltid når Bjella gir ut album, er det melankolien som stjeler overskriftene. «Mitt navn er Stein» er så herlig vuggende nedpå at det er umulig å lytte til refrenget uten å samtidig kjenne lukten av mose eller regntungt fjell, eller å lukke øynene og se for seg å sitte kjørende i en bil over en uendelig lang bro, med havet piskende under seg. Countryrocken er perfekt på «Fødd på eit fjell», Ole Paus låten fra 1972, og føles som et slags musikalsk håndtrykk mellom to av våre mest markante tekstforfattere. Det hele er gjort med respekt og ærbødighet.

Historiefortelleren Bjella er altså stadig like sterk som før. Han beveger seg mellom et Knausgård-aktig øye for detaljer, til en slags folkelig og nedtonet musikalsk Jerry Seinfeld(!) mellom linjene. Allikevel, det musikalske landskapet er om mulig hakket mere detaljrikt og kommersielt mangefasettert på dette albumet. De fleste melodiene er basert på call-response, men uten merkbar forutsigbarhet eller mangel på fantasi. Det føles trygt og varmt, og med fare for å høres ut som en hundreåring, et eksemplarisk motstykke til den digitale virvelvinden og masseproduksjonen vi står midt oppe i.

Som på de tre første soloplatene (trilogi) er Kjartan Kristiansen nå tilbake som produsent. Albumet er spilt inn i Amper Tone og Studio Intim Oslo. På Øvre-Ål Toneakademi spiller Bjellas faste våpendragere: Kenneth Kapstad trommer, Eirik Øien bass, Geir Sundstøl på strenger og forskjellig. En rekke gjestemusikanter bidrar også.

All tekst og musikk på Øvre-Ål Toneakademi er skrevet av Stein Torleif Bjella, bortsett fra låten «Fødd på eit fjell» som er skrevet av Ole Paus, og som Bjella synger på halling.

Stein Torleif Bjella har blant annet mottatt Spellemannsprisen, Edvardprisen, Prøysenprisen og Bendiksenprisen for låtskriverkunsten sin. I 2017 kom diktsamlingen «Jordsjukantologien nr. 1». Samme år ble teaterstykket «Kan nokon gripe inn», basert på Bjellas tekster, sett av 33 000 på Det Norske Teatret. Bjella var tidligere låtskriver og vokalist i bandet Tolv Volt som ga ut platene «Auraspray» og «Kalas» i 1999 og 2003.

Vi tok en prat med Bjella om blant annet det nye albumet, fisk, corona og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Øvre-Ål Toneakademi». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?

«Øvre-Ål Toneakademi» er innspelt i Amper Tone og Studio Intim i Oslo. Eineståande Kjartan Kristiansen har vore produsent. Me har arbeidd sammen med ujamne mellomrom i eit par år for å få det til. Ellers er Kenneth Kapstad med på trommer, Eirik Øien bass, Geir Sundstøl på ulike strengeinstrument, Christer Knutsen på keys. Pluss andre gjestemusikantar. Prosessen starta med fleire kjøkkentreff heime hjå Kjartan, og enda i studio med band.

Høykulturell grus, pick up og elgskav – 5/6

NRK.no

Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?

Albumet speglar sjelelivet mitt dei siste to åra. Eg ynskjer å formidle at menneskets kjensleliv er sammensett, og dessverre ikkje alltid sympatisk.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Eg tenker at me dessverre ikkje sparte på noko. Me tok i bruk alle hjelpemiddel for å få det til å låte perfekt på Øvre-Ål Toneakademi.

Enda et mesterverk fra Bjellas store lille verden – terningkast 6/6

Dagsavisen

Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?

Eg har spesielle forhold til alle sangane, men eg merka meg at det vart to fiskesanga denne gongen. Ein om ikkje å få fisk, og ein om å få ein ekkel fisk. Eg har lenge hatt mareritt om å få ein ekkel fisk i garnet. No er eg budd på det, for eg har allereie skrive meg gjennom det traumet.

Hva føler du er det spesielle i Stein Torleif Bjella sitt musikalske univers?

Men det er slikt som du og andre skal vurdere det! Eg står midt i det og har absolutt ingen oversikt.

Du er en av landets mest hyllede tekstforfattere. Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hva gjør du for å komme deg ut av denne sperren?

Det heiter ikkje skrivesperre, det heiter å respektere stillheit. Eg blir inspirert av anna musikk, ting eg les, ting eg ser og ikkje minst ting eg fangar opp i samtale med andre.

Drar oss med inn i sitt særegne musikalske univers – terningkast 5/6

Aftenposten

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Ganske god til å rygge med henger. Driv med forskjellig arbeid døgnet rundt, men endar mot kvelden eller tidleg på morgon alltid attende i musikken, med gitar og skriving.

Hva er din musikalske bakgrunn?

Studerte i mange år ved Øvre-Ål Toneakademi, seinare Ål musikkhøgskule på Sundre.

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Alle oppdrag er ulike. Fine ting kan alltid ligge rundt hjørnet. I ein ny dal, på ei øy eller i ei bygd eller by. Eg vil ikkje trekke fram noko spesielt her. Alle er spesielle.

Kvalifisert sutring fra Øvre-Ål og fiskevannene innafor – terningkast 5/6

VG

Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt?

Eg garnfiska, om kvelden skreiv eg på ein sang. Då eg tok opp garna morgonen etter, fekk eg ein aure med ein frosk i munnen. Det var så sjukt. Freud kunne nok sagt mykje om dette, men eg tok poenget.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Jørgen Tjønnstaul og Cezinando sammen i studio samtidig – hadde vore noko.

Så fengende har du aldri hørt Bjella – terningkast 5/6

Dagbladet

Hvilket sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?

Hadde vore moro å turnere lenge og tungt i Etnedal, Snertingdalen og Rendalen. Ellers har mange spektakulære og forseggjorde utescener overraska meg stort; Kirkhelleren på Træna er ein av dei. Der hadde dekorgruppa arbeidd hardt lenge.

Artister blir berørt av corona-viruset med tanke på å holde konserter osv. Hvordan berører dette deg personlig?

Kansellerte konsertar og økonomisk uvisse. Eg prøver å bruke tida til å gjera meg klar til alt kjem tilbake slik det eingong var– så spørs det om alt kjem tilbake då.

Hvilke planer har du videre i 2020?

Spela og skrive sangar. Tynne og drive ungskogpleie.

Sjanger

Norsk på Norsk

Denne spillelisten samler det beste av norsk musikk – fra gripende tekster til melodier som treffer rett i hjertet. Utforsk både kjente klassikere og nye artister […]

Du liker kanskje også…