Foto: Kjetil Bendiksen

Exo og Tilly er et nytt og hyggelig bekjentskap for både store og små

Del Tweet

Nylig slapp Exo Kids sin debutplate «Hæ Hæ hæ». Platen består av utenomjordisk barnepop, produsert av Kenneth Ishak, og det ble feiret på astronomisk vis på Kulturhuset i Oslo.

Albumet tar for seg den musikalske fortellingen om romvesenet Exo som har forvillet seg til jordkloden og som ved et uhell blir kjent med jordboeren Tilly, og til tross for deres ulikheter så blir de bestevenner.

Ideen oppstod vinteren 2017 ut fra et ønske om å feire mangfold og dyrke verdien av relasjoner på tvers av bakgrunn. Gjennom fortellingen om romvesenet Exo og jordboeren Tilly blir barna med på en reise der uoppdaget liv, annerledeshet og vennskap står i fokus.

Exo Kids konsertdebuterte under fjorårets Månefestival og responsen lot ikke vente på seg. Barna sang, hoppet og spacet ut til låter som «Hold for nesa og hopp», «Der jeg kommer fra» og, ikke minst, partylåten «Minko Minko».

Albumet består av et knippe lekende og fengende låter som komplementerer fortellingen barna får presentert live, inkludert det drivende instrumentalsporet «Sykkel».

Exo Kids består av tekstforfatter og musiker, Signe Marie Sørensen og musiker, Trond Helge Bårdsen. Med seg på laget har de grafisk designer, Kjetil Bendiksen, som supplerer historie- og musikkuniverset med illustrasjoner og etter hvert også animasjoner. Produsent Kenneth Ishak står bak navn som Beezewax, Heyerdahl, Kaja Gunnufsen m.m. og har samarbeidet med duoen siden våren 2017 om platen som for øvrig er produsert med støtte fra Fond For utøvende Kunstnere. Vi tok en prat med Signe Marie og Trond Helge om albumet, Exo og Tilly.

Exo Kids leverte en flott forestilling som sjarmerte barna i senk

Sara Martinsen, Eventansvarlig Røverstaden (Oslo)

Gratulerer med debutalbumet deres, «Hæ Hæ Hæ». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Tusen takk. Kort fortalt, mye armer og bein. Den lange versjonen er at vi ville lage noe som betyr noe på flere nivåer for barna. Vi har spilt en del barnekonserter tidligere som bare var fantasi og lek. Det var myntet på de yngste og det var supergøy, men denne gangen ønsket vi å lage noe med flere lag og som når ut litt bredere. Vi ville jo beholde leken, men samtidig trekke inn litt undring og alvor der vi sier noe konkret om det livet vi lever i dag. Stor oppgave kanskje, men så er det jo veldig gøy å jobbe med noe som kan utvikles over tid.

En annen viktig del av prosessen var jo samarbeidet med produsent, Kenneth Ishak. Det var forresten ikke bare viktig, men faktisk helt vilt viktig for oss. Han hjalp oss å strukturere arbeidet og skapte en sound vi er skikkelig stolte over.

Både Signe Marie og Trond Helge har drevet mest med voksenmusikk, men begge har barn og fikk stadig større interesse rundt det å gjøre noe bra for generasjonen som tross alt skal overta denne planeten. Signe Marie er også tekstforfatter og har lenge drømt om å skape et opplevelsesunivers bestående av både fortelling og musikk. Med Trond Helge som makker, var musikken et naturlig sted å starte.

Exo Kids er en skikkelig fengslende kombinasjon av kosmisk fortelling og herlige utenomjordiske lyder. Noen av sangene er så velkomponerte at de godt kunne blitt brukt i en eller annen Disney-klassiker.

Sebastian Jazdzewski, Sandnes bibliotek

Hvordan kom dette prosjektet til, hvorfor ville dere lage det, hvordan har det vært å lage denne barneplaten og hvilke forskjeller er det i forhold til å lage en «voksenplate»?

Denne prosessen har vært intensiv, gøy, frustrerende og litt på styr, kan man vel trygt si. For vår del har det å lage barneplate masse til felles med å lage voksenplate. Den store utfordringen, er at man må ha god kontakt med barnet i seg. Vi henter også masse inspirasjon fra egne barn. På mange måter er jo temaene våre litt universelle også. Exo er jo ensom og trenger en bestevenn, noe som er lett å relatere seg til i voksenlivet også. For barna ligger dette med vennskap og behovet for å passe inn helt fremme i hodet. Hos voksne er det kanskje surret litt til med jobb og kjærlighet og tidsklemma og sånn. Men grunnbehovene er jo der, tross alt. Når det er sagt, er det jo klart at barnetekster må være tydelige og ikke gå over hodene på barna. Det jobber vi aktivt med.

Hva handler dette albumet om og hva ønsker dere å formidle gjennom det?

Låtene på albumet er et supplement til historien vi forteller live. Liveversjonen heter Exo, Tilly og Sølepyttportalen som er en musikalsk fortelling som handler om romvesenet Exo, som har forvillet seg til jordkloden. Her støter han på jordboeren Tilly ved et uhell, og de to reiser på romferd via en sølepyttportal i jakten på Exos hjemplanet. De finner den ikke, men oppdager i stedet liv på andre planeter. Underveis blir Exo og Tilly bestevenner til tross for sine ulikheter, og Exo bestemmer seg for å bli med sin nye bestevenn til jordkloden.

Vi vil først og fremst formidle at det er spennende og bra å bli kjent med andre som er annerledes enn seg selv. Samtidig er det viktig for oss å plante noen litt filosofiske tanker hos barna om at det for eksempel er ganske sannsynlig at vi ikke er alene i universet. Det er viktig, tror vi, for å ha en ydmyk innstilling til vår eksistens – sånn hvis vi ser det fra et miljøperspektiv for eksempel.

Det siste er at vi også synes det er veldig frustrerende å se hvordan barn og unge hele tiden må «uppe gamet» og prestere bedre og bedre. Hvis man ikke er trygg på seg selv og vet hvem man er, eksisterer man til slutt bare for å være noe for andre. Det er et enormt press der ute, rett og slett. Derfor håper vi å kunne bidra litt til å styrke barna i troen på at de er helt supre akkurat som de er – enten de er introverte eller tar masse plass, passer inn i samfunnets skapte rammer eller ei. Med Exo Kids er målet å skape et lite frirom for å være hele mennesker med alt man er.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?

Dette er som sagt en sound vi har jobbet frem sammen med Kenneth. Det viktigste for oss har vært å ta barna på alvor, og lage noe vi står inne for og ville digget som barn selv.

Låtene er en miks av sjangre med inspirasjon fra alt i fra pop og funk til små elementer av animé og så noe litt rocka greier. Det er utrolig gøy å kunne være så frie i uttrykket. Samtidig føler vi at Kenneth har bundet det sammen på en god måte, så det føles som et lydbilde likevel. Det vi var ute etter soundmessig var å få til en kombinasjon av organiske instrumenter med mye trommer og perkusjon, litt retro synther, deilig el-bass, småfunky riffete indiegitarer a la Datarock med harmoniske, fengende og melodiske låter.

Exo Kids konsertdebuterte under fjorårets Månefestival. Hvordan var det og hvordan har responsen fra barna vært etter at dere stod på scenen for første gang?

Det er jo alltid veldig spennende å skulle bygge opp noe fra starten av, så vi var jo veldig spente på om barna ville like låtene og føle på den friheten som vi ønsker å skape for dem. Det var litt glissent, men hallo – hvorfor skulle de komme når de ikke visste hvem Exo Kids var? Det kan jo være en litt seig prosess å skulle bygge et navn. Vi var jo livredde for at ikke barna skulle like det og si det rett i fleisen på oss etterpå. Det er jo en viss risiko for det med barn. Heldigvis slapp vi det, og det ble litt sånn psykedelisk danse- og allsangstemning i den lille månegjengen etter hvert. Rett og slett en nydelig take off for Exo Kids.

Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra albumet?

Signe Marie: Annerledes føles viktigst ut for meg. Jeg tror de fleste, om ikke alle, føler seg annerledes og på utsiden av og til. Et eksempel var da datteren min skulle starte i første klasse hvor hun var engstelig i flere måneder i forkant. Hun trodde ingen andre hadde det som henne, men problemet var at mange i klassen jobbet hardt for å skjule det – akkurat som hun gjorde. Det skaper ensomhet og tanker om at man ikke får det til like bra som andre. Sånn er barn, og sånn er vi voksne. Vi vil hele tiden fremstå som vår beste versjon, men egentlig skaper det bare distanse til andre mennesker. Det gjør at andre føler seg utilstrekkelige eller i verste fall utenfor. Det er trist, når vi egentlig er så like i all vår annerledeshet.

Trond Helge: «Der jeg kommer fra» er kanskje min personlige favoritt, mye fordi jeg jo er en musikkteorinerd og er fornøyd med alle modulasjonene og de melodiske krumspringene melodien tar. Dette passer godt til teksten, som jo er en duett mellom Exo og Tilly som forteller om hvordan livet på hver deres planet utarter seg – ganske så forskjelllig. Låten og melodien er akkordmessig sett, et ganske så avansert puslespill, nesten akkurat som universet er. En annen favoritt hos meg er avslutningslåten, instrumentalsporet «sykkel». Dette er den eneste låten på albumet som Kenneth Ishak alene har komponert og som faktisk ble komponert helt først etter at vi hadde gitt han noen referanser på hvor vi trodde vi ville hen musikalsk. Den ble på mange måter en slags ledestjerne på hvor vi ville hen både musikalsk og lydmessig.

Hva føler dere er det som skiller dette albumet fra andre typer barnealbum?

Exo Kids er et konsept der alle låter er komponert innenfor en historieramme. Nå kjenner jo ikke vi til all barnemusikk som finnes der ute, men akkurat det er det nok ikke så mange som gjør akkurat nå. Barn liker jo å tøyse og tulle, og det gjør vi også, men Exo Kids har også et lag med alvor i seg som gir plass til å fundere over saker og ting. Vi lager for eksempel ikke låter om promp, tiss og bæsj, selv om det kan være gøy til sitt bruk..

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

Signe Marie har hatt et hektisk år som tekstforfatter, så musikalsk sett har det dreid seg om å få Exo Kids på beina. Inn imellom har det vært litt låtskriving fra den voksne delen av hjernen.

Trond Helge har hatt et innholdsrikt år både når det kommer til musikkdelen og privat – ja, jeg har virkelig fått kjørt meg i år. Tidligere i år så slapp jeg mitt andre album med «voksen»prosjektet» Baardsen og jeg driver fremdeles og turnerer litt med dette både i solo og bandformat samtidig som vi gjør jobber med Exo Kids. Det kom også et nytt tilskudd til familen, så nå blir det i hvert fall barnemusikk i mange år fremover.

Hvem er Exo Kids?

Vi er et team på tre stk. som driver Exo Kids. Signe Marie Sørensen er sanger, låtskriver og tekstforfatter, Trond Helge Bårdsen er musiker og låtskriver, og Kjetil Bendiksen er vårt visuelle ess. Det er selvsagt han som er grunnen til at Exo og Tilly finnes på ekte, og ikke bare i hodene våre. Han jobber nå med å få dem animert, så hold alle glugger åpne. Det blir høy stasfaktor.

Hvilket sted i Norge drømmer dere om å spille på?

Alle steder der det finnes barn. Juba Juba – festivalen i Trondheim hadde for eksempel vært superstas.

Hvilke planer har dere videre med prosjektet i 2018 og i 2019?

Spille mest mulig og få platen ut til kidsa! Vi har en del konserter bekreftet fremover. Denne helgen 24. og 25. november så spiller vi en kafékonsert på «Knut» i Horten (lørdag) før vi drar videre til kulturhuskonsert i Arendal på søndag. Vi starter konsertåret 20. januar 2019 på Popsenteret i Oslo, 10. februar spiller vi på «Barnebiblå» i Stavanger og vi jobber kontinuerlig med å sette flere datoer i 2019. Det er også mulig at det kommer en konsert eller to nå i desember. Følg med på nettsiden vår for mer info.

Barn og unge

Barnesanger

Dette er en spilleliste for «små og store barn» som inneholder alt i fra de gode gamle klassiske barnesangene til nyere barnesanger til glede for liten [...]

Les mer

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]