Photo: Marcus Edvardsen

Zueva er ute med ny suggererende og sofistikert låt

Zueva slapp nylig låten «over the edge» som er den andre singelen fra hennes kommende EP som slippes til høsten.

På den nye låten er Zueva klar til å vise en ny side av seg selv. Med suggererende synther, elektroniske elementer og rå energi, rører Zueva ved temaet følelsesmessig rastløshet.

Zueva er en kvinnelig artist og produsent. Født i St Petersburg, flyttet hun som 8-åring til Norge med sin mor. Oppveksten hennes var preget av kulturkrasj og følelsen av å ikke passe inn. Etter flere år med prøving og feiling i yrkeslivet, var det et musikalsk bokollektiv i Oslo som skulle gjøre at Zueva endte opp med å velge musikken.

«De jeg bodde sammen med spilte gitar i stua, og jeg sang til. De likte stemmen min og jeg sluttet vel egentlig ikke å synge etter det. Jeg sa opp kontorjobben min, og satset helhjertet på musikk. Kom inn på musikkstudiet og rotfestet meg i det kreative miljøet. Jeg fant endelig greia mi.», forteller Zueva

Zueva begynte å skrive og produsere sine egne låter. Hun gjorde sin debut i 2019, og har siden sluppet flere singler. Hennes siste utgivelse preying on me ble listet på P3, og mottok en rekke lovord i bla. Bands of Tomorrow, Nothing U Herbivore og So Good MX. Hun teamet også opp med Henrik Holm fra SKAM i tilhørende musikkvideoen med premiere i 730. Vi tok en prat med henne om blant annet den nye låten og planene videre fremover.

Gratulerer med låten, «over the edge». Kan du fortelle litt om prosessen rundt den, hva den handler om og hva du ønsker å formidle gjennom den?

Takk! Prosessen startet i fjor sommer, i studio med produsenten Snorre Sønderland. Vi hadde ikke en konkret plan om hva vi skulle lage, men følte begge på rastløshet og ville ha et energisk track. Snorre la bassen, drum´n base trommene og keys, som umiddelbart inspirerte meg. Jeg improviserte setningen «over the edge either you or me» over tracket og dette endte opp med å bli pre-choruset på låten. Vi trodde egentlig vi var nesten ferdig med låten etter én session, men det var altfor fristende å eksperimentere med den og utvikle dynamikken. Det skulle noen utprøvelser til før jeg følte at versene og refrenget satt skikkelig, og jeg brukte mye tid på teksten.

«over the edge» er åpen for tolkning, men for meg handler den om følelsen av usikkerhet. At man prøver å løsrive seg fra følelsesmessige bånd for å føle seg fri, men egentlig håper at andre ikke lar deg gå.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet i denne låten?

Utviklingen av lydbildet var et tett samarbeid mellom produsenten og meg. Jeg synes instrumenteringen av låten gjør at den oppleves både mørk og oppløftende. Det er i hvert fall kontrasten vi ville skape. I tillegg la mikseren Fredrik Dagenborg sitt preg på låten, som forsterket alle elementene og kontrasten mellom vers og refreng.

Hva er det spesielle i Zueva sitt musikalske univers?

Tror det er variasjonen i uttrykket. Jeg føler meg hjemme i flere stilarter og går helhjertet inn for det jeg ønsker å oppnå med de ulike låtene, og med stemmen min som den røde tråden. Alene liker jeg best å produsere lofi indielåter, mens i samarbeid vil jeg gjerne utforske nye uttrykk.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Hmm, er litt vanskelig å beskrive seg selv. Jeg er ganske direkte da, det har jeg fått høre ofte. Samtidig føler jeg meg ofte usikker og litt frem og tilbake på ting. Jeg synger ofte, og nynner for meg selv. Heldigvis er de som jeg bor i kollektiv med også musikere som ikke bryr seg om det. På fritiden er jeg ofte med folk jeg er glad i. Ellers er jeg glad i å tegne, lese, skrive. Jeg jobber faktisk som hundepasser da så jeg er mye på tur.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Det tok litt tid før jeg startet med musikk egentlig. Jeg drev med dans da jeg gikk på videregående, men turte ikke å synge foran noen. Jeg bodde i et stort grønt hus i skogen og hadde få naboer. Jeg gikk ut i skogen på kvelden med tidlig 2000-talls emorock på ørene og sang med, haha. Musikk var alltid veldig viktig for meg, men det var først da jeg flyttet til Oslo i tyveårene at jeg fikk den lille bekreftelsen som skulle til for å starte artistprosjektet. Nå har jeg studert musikk i tre år, og i tillegg har jeg lært mye om vokalteknikk og produksjon på YouTube.

Oppveksten din var preget av kulturkrasj og følelsen av å ikke passe inn. Kan du utdype dette litt mer?

Ja, jeg flyttet fra St. Petersburg i Russland til en liten bygd i Norge da jeg var 8 år gammel. Det var en vanskelig overgang. Kulturen hjemme hos meg var ikke den samme hos de rundt meg, og jeg følte ikke jeg møtte forventningene til noen. Det var veldig frustrerende og trist, men jeg tror ikke man trenger å være russisk eller utenlandsk i det hele tatt for å føle på at man lever et dobbeltliv i en periode – selv om det kanskje ofte kan være en faktor.

Har din russiske bakgrunn preget ditt musikalske uttrykk, i så fall hvordan?

Kanskje underbevisst? Jeg så mye på en russisk tegnefilm-serie som heter Nu Pogodi da jeg var liten, og den har overraskende sofistikert musikkrepertoar for å være for barn – liker den fortsatt veldig godt. Har egentlig ikke hørt så mye på russisk musikk siden jeg flyttet til Norge, annet enn en artist som heter Kedr Livanskiy. Digger musikkvideoene hennes også!

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Min sterkeste side er at jeg blir lett inspirert og får derfor fort nye ideer. Det kan til tider være kaos men også positivt. Føler det hjelper med å utvikle og pushe soundet mitt videre. Så kanskje min sterkeste side er at jeg er åpen. Jeg er redd for mye rart, men det kjipeste hadde vært å ta store valg basert på frykt. Det er nok derfor jeg gjør det jeg gjør nå. Skulle gjerne hatt Fear av Ben Howard i bakgrunnen her, hehe.

Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Jeg startet med å spille live kort tid før pandemien inntraff, så jeg har ikke rukket å få en skikkelig bank av minner enda – mer skal det bli og jeg gleder meg. Synes det er ekstremt hyggelig når fremmede kommer bort til meg bare for å fortelle at de falt for en spesiell sang.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

De mest nylige tilskuddene av artister på min go-to spilleliste på Spotify er Still Woozy, Lorde, Billie Joel, Moses Sumney og H.E.R. Så her beveger det seg litt mellom sjangere og tidsepoker. Jeg liker å finne musikk ved å overhøre den et sted, fra en repost på Instagram eller et intervju av noen jeg digger musikken til. Jeg er heldig nok til å være omringet av dyktige og kreative folk, og det inspirerer meg også.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Har hørt de to siste albumene til Emilie Nicolas ihjel. Synes tekstene og melodiene hennes er veldig inspirerende. Anna of the North har en behagelig og kul vibe som jeg er fan av og girl in red sin musikk er perfekt for sene sommerkvelder. Kommer kanskje litt sent til festen, men begynte nylig å høre på boy pablo og digget det!

Hva er det sprøeste eller morsomste du har opplevd så langt som artist?

Det må være innspillingen og slippet av min første musikkvideo. Responsen jeg fikk var over alle forventninger, og det var veldig gøy at den nådde ut til utenfor landegrensen også. Jeg spilte mot Henrik Holm, tidligere kjent fra serien SKAM. Det var en spesiell opplevelse, å få spille mot en så dreven skuespiller. Veldig lærerikt. Engasjementet fra crewet, oppsettet på location, egentlig alt men den videoen var både sprøtt og morsomt.

Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?

Jeg liker bøkene til Thomas Espedal veldig godt. De får meg til å gråte litt.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Hvem vet hva som skjer fremover, men jeg stiller gjerne på de fleste scener. Spiller med glede der jeg kan. Bare det å være på en konsert igjen blir helt magisk nå. Det som overrasket meg mest, var en liten bar i Oslo som heter Caña. Jeg hadde en gig der, som jeg klarte å komme litt for sent til, så bandet før meg holdt på ekstra lenge. Jeg løp egentlig rett på scenen og rakk ikke å være nervøs. Det var litt feedback i høyttalerne og jeg hørte ikke meg selv så godt, men det var helt stappet med folk og masse energi. Var veldig gøy.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Jeg tror jeg har noe å lære av alle, men sier Ole Torjus. Er bare nysgjerrig på hva som hadde oppstått om vi jobbet sammen. Er fan av hva han har produsert, liker stilen godt.

Hvordan har Covid19/korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2021?

Korona-perioden var preget av en del engstelse i starten. Etter hvert ble jeg flinkere til å utnytte alenetiden og gjorde yoga, leste, lagde musikk og gikk lange turer. Jeg fikk noen gode vaner som jeg håper å ta med meg videre nå som livet blir mer hektisk igjen. Planen min er å gi ut en EP i løpet av høsten og få spilt mer live. Jeg har lyst til å inngå nye samarbeid og gripe mulighetene som oppstår.