Photo: Malin Longva

Marianne Engebretsen leverer magiske vokalharmonier på ny single

Fredag 12. november slapp Marianne Engebretsen singelen «Citylights» som er denne «Ukens single» på NPS Music. Dette er en stilfull låt som er full av deilige vokalharmonier og som gir en følelse av velvære. Den er hentet fra hennes kommende album, «Something New» som slippes tidlig i 2022.

Om låten sier Marianne:

«Citylights er en beskrivelse av hvordan jeg stadig lar ensomheten bedra meg til å tro at jeg trenger noe annet enn det jeg har og den jeg er. Et slags selvportrett og en anerkjennelse av hvor sårt jeg trenger mennesker i livet mitt til å løfte blikket opp fra meg selv. Låten skrev vi nattestid på en balkong i Firenze. Thomas (medprodusent) laget gitarriffet mens jeg skrev tekst. Deretter tok vi opp linje for linje, la på koringer, og så føltes låten egentlig ferdig skrevet. Vi la vår elsk på den firstemte vokalsounden fra første stund, og var sikre på at det måtte inn i den endelige produksjonen».

Artisten, låtskriveren og produsenten Marianne Engebretsen ser nå frem mot slippet
av hennes andre plate, «Something New». Det siste året har bydd på flere P3-listinger og lovord fra inn- og utland. Sveriges P3 plukket opp singelen «Light as the moon», og låten «Strange to You» er å høre på norske kinoer med storfilmen «Nordsjøen», og artisten har høstet oppmerksomhet i flere internasjonale blogger som The Bands of tomorrow, Chalkpit, Popmuzik, The Other Side of reviews, Berlin on Air, Iggy magazine og Indieolock.

Vi tok en prat med henne om blant annet den nye låten og planene videre fremover.

Gratulerer med låten, «Citylights». Kan du fortelle litt om prosessen, produksjonen og litt om lydbildet i den?

Tusen takk, veldig gøy å få være ukens single på NPS. Dette er jo siste oppvarming til plateslipp – så det er ekstra stas! «Citylights» ble skrevet en sen kveld i Firenze. Jeg skrev tekst og Thomas (medprodusent på albumet) laget gitarriffet som går igjennom låten. Deretter tok vi egentlig bare opp linje for linje, dubbet det opp til å bli firstemt, og slik ble låten veldig spontant skrevet. Vokalproduksjonen og gitarriffet har blitt kjernen i låten som vi har bevart gjennom hele prosessen. Vi har sikkert gjort tre ulike produksjonsretninger, og for hver gang har vi tatt med oss noe av det på vei mot det endelige målet.

Trangen til å hele tiden lete etter noe vi ikke har hørt før, samtidig som at vi ønsker å la låten få lov til å være det den er, har gjort at vi har utforsket mye og lett etter detaljer. Låten er jo en del av et album, det er slik vi har jobbet med alle låtene. «Citylights» er en mørk låt som blender sammen akustiske elementer med programmerte trommer med en massiv vegg av vokal i midten.

Hva ønsker du å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

Låten bryter litt med den tradisjonelle popstrukturen. Jeg føler at den egentlig bare er et 3,5 minutts langt øyeblikk av mitt hode der jeg sitter på balkongen og ser utover byen. Den handler om hvordan melankolien faller over meg og tankene begynner å spinne. Jeg går fra å være tilfreds til å ønske meg bort til noe annet eller til å være noe annet. For meg er det en ironi i det hele – jeg kan sitte på en balkong i Firenze, jeg har verdens beste jobb og familie, men likevel kan en eller annen form for ensomhet snike seg inn og bedra meg til å tro at jeg lever i en annen virkelighet enn jeg gjør. Oppsummert prøver jeg vel å si at jeg ikke klarer dette livet alene. Jeg trenger gode folk rundt til å løfte blikket opp fra mitt eget hode.

Låten din «Strange to You» er med i den nye norske storfilmen «Nordsjøen». Kan du fortelle litt om det?

Jeg fikk en melding i august med spørsmål om de kunne bruke låten, og etter hvert fikk jeg melding om de kunne bruke enda litt mer av låten, og jeg sa selvfølgelig ja og jeg dør av stolthet som får være en del av en så stor film.

Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?

Etter timevis med produsering på rommet har det blitt mange detaljer og et soft og lekent vokalsound. Vi elsker å blende det akustiske og elektroniske, og jeg liker når ting kan ekspandere til å bli drømmende og stort. Jeg er veldig følelsesstyrt generelt, kanskje det merkes i musikken.

Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hvordan kommer du deg i så fall ut av denne?

Jeg blir veldig inspirert av andres musikk, av mennesker jeg møter og verden rundt meg. Jeg har stor trang til å skrive om ting som betyr noe for meg, og noe som kan stikke litt dypt i mennesker. Det er en stadig utfordring å finne riktige ord og putte mange store tankerekker og betraktninger inn i få ord og enkle linjer.

Jeg går veldig inn i perioder for å skrive. Jeg trenger ikke nødvendigvis mange timer, men jeg må være «i det», og skrive ofte. Da er jeg på en måte i en kreativ flyt og skrudd litt på. Noen perioder jobber jeg veldig langsomt, men jeg tror at alle faser av skrivingen er viktig fordi man kultiverer og bryter opp ny vei. Jeg tror ikke de hundrevis av taleopptakene mine er bortkastet, men en del av skriveprosessen til låtene mine. Det kan være veldig hardt arbeid å være kreativ, men skrivesperre tror jeg handler mest om at man lar være å skrive. Jeg trenger å ha et litt lengre perspektiv på skrivearbeidet slik at jeg over tid får alle låtene som jeg trenger.

Taken from her upcoming album, this artist who found her way into the Norwegian public eye on their national version of The Voice is someone who the whole world should keep an eye on

Chalkpit, singleomtale september 2021

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg er definitivt ekstrovert og trenger kvalitetstid med folk. Samtaler om livet og god mat er en perfekt kombinasjon. Jeg har to små barn, så det er vel kanskje det som opptar fritiden min mest. Men hjemme hos oss er det mer flytende grenser mellom jobb og fritid, så alle må liksom være litt med på alle sine prosjekter. Vi bytter på å leke med duplo, lage mat sammen og jobbe med musikk.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg er yngst av fire søsken, og alle har gått foran meg med å spille og skrive. Min far dirigerte kor og min mor sang og spilte tverrfløyte. Jeg har sprunget i benkeradene fra barnsben av, og selv vært innom diverse kor, kulturskolen, musikklinje osv. Min søster ga meg Mariah Carey MTV Unplugged til jul i 1992, den hørte jeg i hjel på cd-spilleren min. Mine søsken hørte mye på artister som Stevie Wonder, Michael Jackson, Whitney Houston, Andrea Crouch osv. Så gospel og soulmusikk har vært en veldig stor del av barndommen min. Etter hvert oppdaget jeg musikk selv, og har vært innom mange faser, alt fra Backstreet Boys til Erykah Badu.

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Jeg er både uredd og redd. Jeg liker utfordringer, og klarer ofte å skru på en modus hvor jeg bare hopper i ting. Men jeg kan jo også sky noen ting veldig, og da ender jeg kanskje med å unngå det og ikke gjøre noe med det. Min sterkeste side er at jeg klarer å ta initiativ og at jeg har en god gjeng rundt meg som jeg liker å jobbe med og som hjelper meg å fullføre.

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

En releasekonsert tror jeg vil forbli veldig spesielt for meg uansett, så jeg må si BLÅ da vi feiret debutalbumet. Det kokte med folk og stemningen var magisk, vi viste musikken for første gang, og det var for meg i sum elektrisk. Kommer ikke til å glemme den kvelden!

Marianne Engebretsen has just released her new single, Light as the Moon, an authentic, creative and innovative pop that is sure to be genius.

Indieolock, singelomtale september 2021

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Det siste året har platen til Ethan Gruska «En Garde» gått på repeat. Han har også jobbet med Phoebe Bridgers, John Legend og Blake Mills. Så i gjengen her har vi også funnet mye inspirasjon i arbeidet med platen som slippes snart. Det er så mye fine lyder og nyanser i produksjonene, i tillegg til utrolig bra låter.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Ja det er det! Digger egentlig mye forskjellig norsk musikk, kjente og ukjente. Jeg har akkurat oppdaget Amalie Holt Kleive, og siste låt «Kjære» må jo bare høres.

Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Altså, sove på lugar sammen med bandet og reise på budsjett er noe av det mer minneverdige jeg har. Det å spille for helt fremmede, men interesserte publikummere på steder jeg aldri har vært er fantastisk gøy. Det er noe magisk med musikk som binder folk sammen uavhengig av alt.

Du har satt sammen en 20+5 spilleliste til oss. Hvordan har det vært, har du hatt et bestemt fokus vedr. utvelgelsen av låtene som du ønsket å ha med i listen, og har du møtt på noen «utfordringer» underveis?

Synes det er mye bra norske artister. Har med litt nytt og litt gammelt med artister som jeg synes skriver eller lager utrolig fine ting, og skulle gjerne hatt plass til 20 til.

Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?

Smeltet ost eller sweet potato fries med aioli. Det bøter på det meste, dårlig vær, dårlig dag og dårlig matlyst.

Har du en favoritt-matrett?

Jeg har jo alltid en hangup, i form av et album jeg hører på konstant eller et pålegg jeg har hver dag i noen uker. På matlaging ble meksikansk street taco en greie for noen år siden, og jeg har prøvd å få en ny dille, men den er liksom litt favoritten fortsatt. Elsker de hjemmelagde maistortillaene sammen med noe slowcoocked kjøtt, løk, koriander og masse lime – nam nam.

Har du sett en bra film i det siste som du vil anbefale?

Nordsjøen? Hehe. Men ja, for å ta en annen film jeg så nå i høst må det være «The Glass Castle» som gjorde stort inntrykk. Så mye vondt men også så vakker på en gang.

Hvilket sted drømmer du om å spille på?

Øya hovedscenen?

Hvis du kunne/kan jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Radka Toneff skulle jeg gjerne møtt og fått jobbe sammen med. Hennes formidling og uttrykk er helt spesielt, hun treffer en nerve i sjelen. Det er noe rått og uredd over stemmen hennes.

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2021/2022?

Jeg fikk baby i korona og jeg var i gang med å lage plate. Så hvis korona måtte komme, så kunne det ikke kommet på et bedre tidspunkt egentlig. Det har jo vært tungt for alle, men jeg føler jeg var heldig med timingen på et vis. Platen «Something New» slippes på nyåret, en plate jeg gleder meg utrolig mye til å få ut etter lang ventetid. Jeg har produsert den sammen med Thomas Engebretsen og Espen Tappel, som også spiller på albumet. Det har vært så gøy å lage det albumet at jeg nå egentlig bare har lyst til å lage et nytt. Vi kjører releasekonserter i mars i Oslo og Stavanger – så følg med – billetter slippes nå på fredag!!!