Photo: Nora Creatives

Maggie pangdebuterer med to låter

Før hun har gitt ut en eneste låt har musikken til Maggie allerede vært å høre i dramaserien Made in Oslo, med Pia Tjelta i hovedrollen.

Fredag 19. august slapp hun den egenproduserte låten «My Love» som er å høre i serien, i tillegg til storslåtte «Paralyzed» som er denne «Ukens single» på NPS Music.

Den norsk-serbiske sangeren, produsenten og låtskriveren er omsider klar for å vise frem musikken sin til verden. Hun vokste opp i en musikalsk familie på Furuset i Oslo og allerede som åtteåring fikk hun sin første jobb med å synge i reklamefilmer. Faren hennes er selv musiker og introduserte henne tidlig for storheter som Ella Fitzgerald, Sting, Prince og Frank Sinatra.

Da hun ble eldre brukte hun fritiden på å kore for flere av landet største artister, blant annet Nico & Vinz.

I 2018 kjente hun behovet for å få utløp for egen kreativitet og startet å produsere sine egne låter. Kort tid etter startet hun på den prestisjetunge musikkskolen LIMPI på Lillehammer, med hitmakerne i Stargate som mentorer. Det var først da hun fikk troen på seg selv som produsent.

Jeg hadde lenge følt på at jenter ikke kan produsere. Jeg var omringet av menn. 90 % av menneskene jeg jobber med er menn. Det er ikke det at de ikke er gode, men på et tidspunkt innså jeg at jeg begrenset meg selv og ikke følte meg fullkommen. Så da tenkte jeg «Fuck it», og kastet frykten ut av vinduet og begynte å produsere, skrive og spille inn helt på egenhånd. LIMPI ga meg den bekreftelsen jeg trengte for at jeg kunne klare det. Det var da alt snudde, og jeg tok kontroll over musikken min, forteller Maggie.

«My Love» har hun produsert helt på egen hånd, og låten «Paralyzed» har hun co-produsert sammen med Carl-Viktor Guttormsen (Astrid S, Emma Steinbakken, Ruben, Bernhoft). Låten demonstrerer bredden i Maggies soniske univers og kan oppleves som en Phil Collins-stadionfyller, men bygget rundt et enda større hook.

Jeg trengte å få med noen som elsket prosjektet, ideene og soundet. Carl-Viktor forstod oppdraget fra første stund. Han ga sangene mine ekstra energi med å legge på trommer og gitarer. Teksten kan tolkes på flere måter, men i det store bildet handler det om at du har en forventning til noe, som ender med å ikke fungere for deg, sier hun.

«My Love» og «Paralyzed» slippes på Maggies egne plateselskap Silk River. Dette er første av flere slipp i 2022. Hun kan også oppleves live på festivalen by:Larm i september i Oslo.

Vi tok en prat med henne i forbindelse med singleslippet.

Gratulerer med debutlåten din, «Paralyzed» som du har c/o produsert sammen med Carl-Viktor Guttormsen. Kan du fortelle litt om prosessen, produksjonen og litt om lydbildet i den?

Tusen takk for det. «Paralyzed» er en av låtene som ble skrevet under pandemien. En smålig dyster tid hvor jeg hadde god tid til å reflektere. Jeg kom tilfeldig over en reklame på TV som ga meg inspirasjon til en spesifikk akkordrekke. Jeg spilte det direkte inn på MacBooken og byttet lyden fra piano til en lyd som minner mer om strykere. Dette ble fort fundamentet i hele låten og jeg lekte meg raskt videre med flow og andre rytmer i vokalen for å gi ideén noe mer driv. Jeg jobber mye på intuisjon og ender ofte opp med å bruke de første originale ideene jeg spiller inn. Med sakte oppbyggende strykere og raskere rytmer i vokalen, ville jeg gå for en litt annerledes feel da det er lett å ende opp i det litt typiske «pop»-landskapet. Låten manglet derimot en del «edge» og jeg sendte versjonen til Carl Viktor Guttormsen som fylte låten med store trommer og gitarer som ga låten det ekstra løftet som låten manglet.

Hva ønsker du å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

«All I wanted was a Paradise» er en metafor og kan tolkes på flere måter, men i det store bilde handler det om en «bad trip» hvor jeg beskriver den desperate følelsen som oppstår når ting ikke går som forventet.

Låten «My Love» som du slapp samtidig med «Paralyzed» har vært å høre i dramaserien «Made In Oslo» med Pia Tjelta i hovedrollen. Kan du fortelle litt om låten og hvordan du fikk denne muligheten?

«My Love» skrev jeg hjemme i min egen stue. Jeg hadde nettopp snakket med en venninne på telefon hvor vi var innom temaet forhold og jeg merket raskt etter samtalen at jeg hadde et stort utløp for å uttrykke meg mer om temaet. Jeg er signert til Sony Music Publishing Scandinavia og det var teamet mitt der som pitchet låten til tv-serien. «My Love» er en veldig vokalbasert låt med et ganske minimalistisk arrangement bak seg som jeg tror er grunnen til at det ga et sterkt inntrykk.

Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?

Jeg tror hemmeligheten er at jeg leker meg mye utenfor boksen. Jeg eksperimenterer mye med vokal og leker mye med lyd. Jeg er glad i veldig mange sjangere og tar inspirasjon fra alle kanter. Ja vel, så går det en del på musikkunnskap, men aller mest på magefølelse.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg er like glad i å være sosial som jeg er i å være helt alene. Hvis jeg ikke jobber med musikk foretrekker jeg god vin og dype samtaler.

Du har vokst opp i en musikalsk familie med serbiske røtter. Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg er oppvokst i et ganske musikalsk miljø siden faren min har vært musiker og booking-agent i mange år. Som 8-åring sang jeg i en del reklamefilmer og gikk videre til å spille saksofon og piano. Jeg holdt på med dans i mange år til jeg begynte å skrive russelåter og opptrådte senere som korist for andre norske artister. I 2019 gikk jeg på LIMPI (Lillehammer Institute of Music Production & Industries) og det var der jeg møtte min nåværende manager.

Du har følt på det at jenter ikke kan produsere musikk. Hva tenker du om det, hvorfor er det slik, og hva kan man som jente gjøre med det for å få flere jenter til å begynne å produsere musikk?

Jeg tror det er rettere sagt at jeg selv ikke har følt at jeg kan produsere musikk. Mye tror jeg har med å gjøre at vi lever i en mannsdominert bransje hvor den som snakker høyest, blir hørt. Det er lett å bli overkjørt og jeg merket at jeg fort ble kalt «vanskelig» hvis jeg hadde innvendinger – det skjedde sjelden andre veien. Jeg kom til et punkt hvor jeg gikk helt tom for energi da jeg alltid måtte forklare meg og jeg skjønte fort at jeg hadde så ufattelig mange meninger som ikke ble tatt hensyn til. Det var da jeg satte meg ned og bestemte meg for å lære produksjon for å vise hva jeg mente fremfor å forklare.

Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for deg?

Nordmenn er ofte et tøft publikum å overbevise og veien vil aldri være enkel i starten. Du må ville det mer enn alle andre rundt deg. Det skal også sies at det å ha et sterkt team i ryggen er svært viktig for å holde ut når du møter på motgang.

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Min sterkeste side som artist vil jeg si er evnen til å formidle. I dag ser jeg på meg selv som en mer uredd type da jeg i dette nye prosjektet har laget låter som krever mye av meg sangteknisk. Hvorfor? – Go high or go home.

Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Jeg var med i en bandkonkurranse, kalt Emergenza i 2018. I semifinalen opptrådte vi i København hvor det i starten av showet stod rundt 5 mennesker i publikum. I siste halvdel av showet endte vi opp med en fullstappet sal og jubel, noe som for meg og bandet mitt ble ganske minnerikt.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Jeg henter inspirasjon fra ganske mange forskjellig artister, blant annet Florence and the Machine, Sia, Bon Iver, Post Malone, Patrick Watson og Highasakite.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg hører faktisk svært lite på norsk musikk om dagen, men Karpe er alltid en stor favoritt.

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

Det må bli min tantes blåskjell a la carte. En smakseksplosjon uten like!

Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?

Nå for tiden går det mye i true crime og mysterier.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Glastonbury festival hadde vært en helt unik opplevelse. Jeg var korist for Nico & Vinz hvor vi varmet opp for Snoop Dogg. Jeg vil si at dette var en scene som overrasket meg aller mest grunnet responsen i salen.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Jan Werner. Da jeg var yngre fikk jeg forespørsel om å synge med han, men nervene tok overhånd og jeg takket nei – noe jeg angrer utrolig mye på i dag.

Hva er dine musikalske planer videre for 2022?

Det kommer enda mer musikk denne høsten og EP i januar. Jeg gjør min debutkonsert på by:Larm (15. – 17. september) og er i full gang med å skape et eget univers av et show.