Hellbillies er ute med albumet «Søvnlaus»!

Hellbillies slapp sitt nye album «Søvnlaus» fredag 14. oktober, og som de har flere fått flotte anmeldelser for. Rockefavorittene fra Ål i Hallingdal har i løpet av karrieren solgt plater til gull og platina, vunnet Spellemannspriser i fleng og reist ekvator rundt flere ganger i bandbussen, på vei mot konsertsaler, samfunnshus og festivaler. Nå har to av bandets originalmedlemmer valgt et roligere liv, men de låter faktisk mer samspilt og energisk enn noensinne. Flere av sangene løftes også av gode korarrangementer, der ikke minst koristen Kim Fairchild kommer til sin rett, der hun trekker låtene ytterligere mot blues og soul. Nykommer Egil Stemkens på bass tar faktisk mer plass i lydbildet enn sin forgjenger, og sammen med slagverker Bjørn Gunnar Sando utgjør han en «ny» rytmeseksjon som svinger mer intenst og får Hellbillies til å låte større enn noensinne.

Det er knapt noen hemmelighet at hallingdølene er et fantastisk liveband; dette kan bevitnes av alle som har opplevd dem på konsert. Bandet låter så bra at tyngden og sounden får mye (og velfortjent) oppmerksomhet. Men det nye albumet er en påminnelse om at Haugenbrødrene også er glimrende låtskrivere. Da Tom Roger Aadland ble invitert til å skrive tekster til dette albumet, trengte han ikke lang betenkningstid på å takke ja. Men han var også spent på om han ville klare å levere varene når han skulle skrive tekster til andres melodier. Han tar skrevet tekster til åtte av platens låter (med bidrag fra Thomas Seltzer og OnklP på avsluttende «Natta Norge», der OnklP er gjestevokalist), og bandets mangeårige tekstforfatter, Arne Moslåtten har skrevet fire av låtene.

Gjennom tre tiår har Hellbillies markert seg som selve grunnfjellet i norsk rock. Bandet har denne gang har laget et album som er innspilt hos Sono Records i Praha, Tsjekkia, produsert av Lars Håvard Haugen, deretter mikset av den svenske stjerneteknikeren Michael Ilbert (Travis, Roxette) i Berlin, Tyskland, og til slutt mastret av legendariske Tom Coyne i Sterling Sound i New York, USA. Vi tok en prat med brødrene Aslag og Lars Håvard Haugen om bl.a. det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med deres 11. studioalbum ”Søvnlaus”. Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Lars Håvard: Takk. Vi dro til Praha for å komme oss vekk og for å skape en annerledes opplevelse av å lage en plate. Ingen skal hjem etter jobb, det er fullt fokus på innspillingen. Sono Records er et fantastisk studio med et veldig stort rom hvor vi kunne spille inn live i studio. Intens, men fantastisk måte å gjøre det på. Fikk til ting der vi tror vi ikke kunne fått til i Oslo.

Dere har fått med dere albumaktuelle Tom Roger Aadland som bl.a. er en eminent ordkunstner og rockepoet som tekstforfatter med på dette albumet. Kan dere fortelle litt om hvordan samarbeidet kom til, og hvordan det har vært?

Aslag: Tom Roger var med på en lang turné med oss i 2013 etter ”Tretten”-albumet. Der traff vi ham for første gang og vi har fulgt med på tingene han har gjort i etterkant av det. Vi tok et møte for drøyt et år siden hvor vi snakket om det og han hadde lyst til å prøve.

LH: Det har vært en flott prosess å jobbe med ham. Veldig inspirerende.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet på dette albumet?

LH: instrumenteringen er lyden av bandet. Ingen juks eller fiksfakseri. Som på en konsert, lyden av Hellbillies.

AH: Det er mikset av Michael Ilbert i Hansa Studio, han har tilført mange bra ting, vi synes det er et fremoverlent lydbilde. Kombinert med Tom Coyne som har mastret det, så har det blitt veldig bra.

Hva vil dere si er det typiske i Hellbillies sitt musikalske univers?

AH: Vi har impulser fra mer enn et sted, fra nord og sør, øst og vest.

Hva handler dette albumet om og hva ønsker dere å formidle gjennom det?

LH: De store tingene, som 99 % av alle populærmusikklåter handler om.

AH: Ingen rød tråd, det er 12 egne historier som står for seg selv.

Hvilken låt fra albumet har dere et spesielt forhold til, og hvorfor?

LH: «Dei usynlege». Den holdt jeg på med sikkert et døgn, kan alle detaljene i albumet veldig godt. Alle trommeslag, alle små grep. Det tok lang tid, så den sitter godt plantet i hodet. Eneste låten vi spilte inn på klikk.

Hvordan føler dere at deres musikalske uttrykk har forandret seg opp igjennom årene?

LH: Alle i bandet har blitt mye bedre til å spille siden 1990. Vi har større spekter å spille på. Vi har utviklet oss ganske voldsomt siden starten.

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

AH: Siste året har vært turnering og studiojobbing. Skriving. Veldig mye jobb. Halvannet år har vi holdt på med albumet og turnert i tillegg. Opp i mot 50 konserter i året.

Dere har lang musikalsk fartstid. Kan dere fortelle litt om noen av deres musikalske høydepunkter så langt i karrieren?

AH: Det første store jeg husker var første spellemannsprisen vi fikk. Det var stas! Da vi spilte før Bob Dylan på Norwegian Wood. Det skulle man aldri tro at skulle skje. Innspilling av album i Austin. Oslo Spektrum 2012 og Årets Spellemann. 

LH: Innspilling av den siste platen.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Se spillelisten som vi har laget.

Hvilke musikalske planer har dere videre i 2016/2017?

AH: Vi gleder oss til å dra på turné i slutten av oktober. Se oversikt på hjemmesiden vår. Oslo Spektrum den 26. november blir bra. Så er det mange konserter og festivaler i 2017.