Photo: Helle Navratil

Hege Bjerk kickstarter comebacket med nydelig duett med Tommy Fredvang

Hege Bjerk, kjent fra både Melodi Grand Prix og The Voice, bestemte seg i desember 2021 om å ta en pause fra prosjekter, konserter og utgivelser som følge av utbrenthet.

Månedene har gått, og hun har hverken prøvd å lage, tenke på eller høre på musikk. Hun har samlet energi, og underskuddet har blitt til overskudd.

Fredag 26. august kickstartet Hege comebacket med den nydelige låten «BLINDVEI» sammen med Stavangers egne Tommy Fredvang som er denne «Ukens single» på NPS Music. Samtidig slapp de en musikkvideo til låten som er produsert og regissert av Sondre Oldereide Michalsen.

Lørdag 27. august fremførte hun låten for første gang på Utopia festivalen hvor hun delte scene med artister som Dj Snake, Astrid S, Alan Walker, Jan Ove og Lars Vaular for å nevne noen.

Nå som Hege endelig er tilbake har hun mange spennende prosjekter i vente. I tillegg til podcasten ‘Syngedama?’, hvor hun skal dedikere en episode til utbrenthet, har hun flere låter som ligger klare for å slippes og som til slutt skal danne et tredje album.

Vi tok en prat med henne om den nye låten, utbrenthet, podcasten hennes og videre planer.

Gratulerer med låten, «BLINDVEI» med Tommy Fredvang. Kan du fortelle litt om prosessen, produksjonen, litt om lydbildet i den og samarbeidet ditt med han på denne låten?

Takk! Låten ble skrevet for en god stund siden og lagt bort noen år, før jeg tok den frem igjen og fikk idéen om å gi den ut som duett. Min første tanke var å spørre Tommy, som etter min mening har Stavangers desidert fineste mannlige stemme (ikke til forkleinelse for mine andre mannlige kollegaer). Heldigvis likte han låten og ville være med, og det var en stor opplevelse første gang jeg hørte hans tolkning av den. Det ble akkurat så fint som jeg trodde det kom til å bli.

Hva ønsker du å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

Låten handler om det punktet i et forhold når begge merker at en har gått seg fast. Jeg har ikke lyst til å utdype så mye mer om hva den handler om; musikk er kunst, kunst er fantasi og opp til hver enkelt å tolke.

Dere har også laget en musikkvideo til låten som er produsert av Sondre Oldereide Michalsen. Kan du fortelle litt om det og hva videoen handler om?

Først må jeg si at Sondre må være en av landets beste musikkvideoprodusenter. Han er virkelig helt utrolig god. Vi har forsøkt å formidle låtens historie gjennom musikkvideoen, og hadde samtidig lyst til å vise frem litt av den vakre naturen Jæren har å by på. Videoen er filmet på Vigdelstranda (verdens vakreste strand) og på Tou i Stavanger.

Hva er det unike i ditt musikalske univers?

Det er vel kanskje dialekten som stikker seg mest ut og som har blitt en viktig og kanskje unik del av mitt musikalske univers. Jeg er også svært opptatt av melodi. En låt med en bra melodi og en smart tekst er en god låt. Funker det å fremføre låten med bare piano og vokal, vet du at låten er bra. Derfor skriver jeg stort sett låtene mine ved pianoet, helst uten forstyrrelser fra andre. Deretter trengs det selvfølgelig masse krydder og stæsj og vakre musikalske arrangement for å gjøre låtene unike og spennende, og det er her de dyktige produsentene kommer inn. John Samuel Gerhart, Ruben Dalen, Trygve Stakkeland og Martin Bjerkreim har stor del av æren for mitt musikalske uttrykk.

På lørdag spilte du på Utopia festivalen hvor også Alan Walker, Astrid S, Lars Vaular, DJ snake, Jan Ove osv. spilte. Kan du fortelle litt om den opplevelsen og hvilke inntrykk du sitter igjen med i etterkant av denne?

Det var utrolig stas å få spille på regioens største festival, sammen med gutta i bandet og en lydtekniker som alle gjorde en fantastisk jobb. Andreas Barsnes Onarheim, Stian Schøld Hansen, Jørgen Helliesen og Morten Røsbak spiller helt rått, og det er så trygt og gøy å stå på scenen sammen med dem. Det var også stas å fremføre «BLINDVEI» for første gang sammen med Tommy. En annen ting som ga inntrykk på meg var den imponerende jobben Utopia-teamet har gjort i forbindelse med dette svære arrangementet for å tilrettelegge for en fantastisk festivalopplevelse for studenter og unge voksne i Stavanger. Det krever en enorm innsats, og den skal vi virkelig ikke ta for gitt. I tillegg så tenker jeg at vi ikke skal ta musikken for gitt heller. Vil man ha gode musikkopplevelser må man støtte musikerne og komme seg på konsert.

I desember 2021 bestemte du deg for å ta pause fra prosjekter og musikk pga. utbrenthet. Kan du fortelle litt om dette?

Jeg må være ærlig å si at jeg ikke trodde helt på utbrenthet før jeg opplevde det selv. Det er virkelig ikke til å spøke med. Jeg våknet opp en dag med hjernetåke, hukommelsestap og ingen krefter igjen i kroppen, og det har tatt mange måneder å komme meg tilbake i jobb. Det som har hjulpet meg er å bli mer bevisst på hva som gir og tar energi, sette av tid til å hvile (de som er gode på å hvile burde få applaus) og kutte ut energityver og negative relasjoner.

Du har en egen podcast som heter ‘Syngedama?’ hvor du skal dedikere en episode til utbrenthet. Kan du fortelle litt om det og litt om denne podcasten?

Foreløpig har jeg spilt inn én episode om utbrenthet (som skal publiseres i løpet av høsten) med tidligere operasanger Rita Heigre. Hun spilte store hovedroller på musikalscenen og på Den Norske Opera, før det plutselig en dag sa stopp og hun måtte legge opp. Jeg leste en artikkel om henne i Stavanger Aftenblad i fjor og tenkte allerede da at det hadde vært interessant å ha henne med i podcasten, og det ble selvfølgelig enda mer aktuelt da jeg selv ble utbrent. Jeg kunne virkelig kjenne meg igjen i mange av hennes opplevelser, blant annet dette med hvordan perfeksjonisme og forventninger utenfra kan bryte deg ned, og hvilke kroppslige signaler man bør være obs på før det er for sent. Det er mulig jeg kommer til å lage flere episoder om utbrenthet i «Syngedama?», for jeg tror det er et tema som blant annet mange sangere kan relatere til.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Mannen min og jeg tuller med at jeg har et «italiensk temperament», det er mye glede og kjærlighet her, men det går fort en kule varmt, for å si det sånn. Jeg er lett å glede og lett å provosere. På fritiden liker jeg å være med ungene mine, vi spiller sjakk og fotball og lager middag, og kjefter og koser og leter etter enslige sokker. Ellers liker jeg veldig godt å være alene og lese en bok, trene styrke eller å drikke god kaffe og ha ordentlige samtaler med gode venner.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg har holdt på med dette hele livet, og er utdannet sangpedagog og musikalartist. I 2015 var jeg med i The Voice og i 2020 i Melodi Grand Prix. Debutalbumet mitt, «Alt me drømme om» kom i 2016 og andre album «Kan me stoppa tiå» i 2020.

Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er, hvordan det har vært for deg?

Det har vært mange ups and downs, mange slag i trynet og ekstremt mange nei, for å si det sånn. Man bør være god på å takle kritikk i denne bransjen. Jeg har lært meg å skille mellom den konstruktive kritikken jeg trenger for å kunne vokse, og den unødvendige kritikken som bare vil bryte meg ned. Man skal være takknemlig om man har en flink lærer eller et forbilde som gir kritikk man kan forvalte til noe positivt, men det er også veldig mye kritikk man med fordel kan drite i. Jeg har hele tiden sagt til meg selv at jeg skal gå den lange veien, bygge stein på stein og ikke forvente å bli en kvinnelig Bjørn Eidsvåg over natten. Man har et helt liv å bygge en karriere på. Samtidig så tenker jeg veldig ofte at jeg bare har lyst til å slutte. Etter hvert eneste singleslipp får jeg en tomhetsfølelse, låten er ute i verden og «hva nå?» liksom. Man vet ikke hvordan låten blir mottatt hvis man ikke får høre det. Jeg er svært takknemlig for de som gidder å sende en tilbakemelding. Det er også tøft å arrangere konserter og jobbe iherdig med å få folk til å komme, og så blir man skuffet over at det ikke kom så mange som man håpet likevel. Men det er noen sterke tilbakemeldinger fra følgerne mine som har gitt meg motivasjon til å fortsette. Det betyr altså så ubeskrivelig mye å få høre at musikken min betyr noe for andre.

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Denne var vanskelig. Hva som er min sterkeste side? Det må vel være instrumentet mitt, vokal. Føler meg ganske sterk der. Ellers er jeg redd for både det ene og det andre, blant annet for å glemme tekst eller glemme etternavnet på noen i bandet når jeg skal presentere dem på scenen. Jeg er også ganske redd for edderkopper.

Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Den beste (og samtidig skumleste) opplevelsen er garantert liveopptredenen på NRK da jeg var med på Melodi Grand Prix i 2020. Ikke bare skulle jeg få fremføre min egen låt i egen kjoledesign (sydd av kostymeavdelingen på NRK), men jeg skulle danse solo i tillegg. Jeg var livredd for å gjøre feil, glemme tekst, snuble og falle eller se i feil kamera, og synes det var veldig skummelt å tenke på alle menneskene som så på meg uten at jeg kunne se dem. Det hele ble en fantastisk og uforglemmelig opplevelse, og jeg er så glad jeg fikk muligheten.

Hva er det morsomste eller flaueste øyeblikket du har hatt i din musikalske karriere så langt?

Et av de desidert gøyeste minnene var på The Voice da alle fire mentorene snudde seg etter min fremførelse av Kaizers-låten «Den andre meg». Det flaueste må nok være da jeg som 18-åring skulle synge i et bryllup og møtte opp i feil kirke… Det var ganske pinlig.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Veronica Maggio, Melissa Horn og No. 4 er mine absolutte favoritter. De har tre viktige ting til felles: Særegne melodier, nydelig vokal og sinnsykt bra tekster.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Mange av mine favoritter ligger i 20+5-listen min; blant annet Stina Kjelstad, Marianne Engebretsen, Halva Priset, Tønes, Janove og selvfølgelig No. 4. Sånn sjangermessig kan jeg høre på det meste, og som regel er det tre ting som må være sykt bra for at jeg skal like låten: tekst, melodi og vokal. En god låt kan absolutt ødelegges av en nasal vokal, for eksempel. Det skjer dessverre litt for ofte i mine ører. Samtidig kan en låt med en sånn midt-på-treet vokal reddes av en fantastisk, gripende eller morsom tekst.

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

Jeg elsker det meste av mat, men den bør helst være laget av rene og gode råvarer. Favoritten er nok sushi fra Sabi sushi (de har uten tvil den beste sushien), eller bare ristet brød med ost og agurk. En evig slager!

Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?

Min favorittserie er «Side om side», jeg ler meg i hjel og skulle ønske det var mange flere episoder. Ellers er jeg hekta på «Emily in Paris», «Virgin River» og «Rita» på Netflix.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Slottsfjell hadde vært gøy! Jeg var der da mannen min spilte med Arif for noen år siden, og det var helt fantastisk. Hva som har overrasket meg? Jeg vet ikke, kanskje Den Norske Operaen og den gigantiske bakscenen som er like stor som hovedcenen. Jeg sang på et event der da jeg studerte musikk i Oslo, med selveste Dronning Sonja i salen. Det var stas!

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Stargate! Tror nok de kunne lært meg et triks eller to i låtskriving.

Er det noe du virkelig brenner for, i så fall hva?

Jeg er svært opptatt av klima og ønsker virkelig at flere skal bli mer bevisste på sin makt som forbrukere, spesielt når det gjelder klær og tekstiler. I følge Framtiden i våre hender stammer 20-35 % av mikroplasten i havet fra plastbaserte klær, som nylon, polyester, akryl, fleece og omtrent ALT av regntøy og turklær. Jeg skulle ønske flere tok ansvar for å ta bedre vare på klærne sine, kjøpe mindre, kjøpe brukt, bytte eller låne. Jeg skulle også ønske at flere handlet klær av god kvalitet, av tekstiler som koster mer, men som derimot holder seg fine lengre. Og til deg som kjøper ny kjole hver gang du skal på fest eller i et bryllup – fordi «den var jo på salg! – vil jeg bare si: SKJERP DEG. Jeg har inngått et samarbeid med et selskap jeg har vanvittig tro på, og det er RELI som setter bærekraft i fokus og driver med utleie av designerklær. Nydelige klær i god kvalitet, og gjerne sånne plagg man bare bruker ved spesielle anledninger og som derfor lett ville blitt hengende i skapet om man hadde kjøpt dem. Å leie i stedet for å eie er derfor genialt; både for lommeboken, samvittigheten og ikke minst miljøet.

Hva er dine musikalske planer videre for 2022?

Dette kommer jeg til å fortelle mer om på Instagram i tiden fremover, så følg gjerne med på hege.bjerk.