Photo: Simen Mitlid

En av indiescenens mest spennende duoer slipper debutalbum

Jouska er en Oslo-basert duo som lager elektronisk musikk om underbevisstheten din. Denne duoen entret indiescenen i 2018 med debut EPen «Frog Fiction», og spilte på Trondheim Calling, Vill Vill Vest og Sørveiv samme år, der både NATT&DAG, 730.no og Bergens Tidende hyllet konsertene i etterkant, noe som også førte til flere ukers rotasjon på NRK P3.

Fredag 4. september slapp de den herlige låten «Because I Really Don´t Mind» som er denne «Ukens single» på NPS Music. Låten er hentet fra debutalbumet deres, «Everything Is Good» som slippes fredag 11. september via Oslo-labelen Koke Plate og Bergens-labelen Eget Selskap. Jouska er en av de mest spennende duoene på den norske indiescenen for tiden og debutalbumet deres liker vi veldig godt, og det er en fryd å høre på. Det er originalt, fengende, herlig og svevende. Rett og slett rytmisk, suggererende og deilig elektronisk kunst-pop på et høyt nivå, og som viser at duoen har en helt unik musikalsk forståelse.

Jouska består av Hans Olav Settem (Whales & This Lake) og Marit Othilie Thorvik. De møttes i Oslo mens de studerte, og fant raskt ut at de hadde samme tanker rundt musikk. Dragningen mot det å dekonstruere, for så å bli inspirert av bestanddelene og bygge det opp på nye måter, samt en nysgjerrighet og en naturlig hang til å utfordre sjangermessige normer ble en viktig del av duoens uttrykk.

Dette har i musikkens øyemed resultert i en higen etter å blande emosjoner, lyder og sjangeruttrykk på en nesten kollasj-aktig måte og kan også være med å forklare Jouskas originale og kreative elektropop.

Med på platen har de også fått med seg flere kjente fjes fra Oslos indie-scene, blant annet musikalske bidrag Sunniva Lindgård (SASSY 009) og Tobias Grønvold (Doglover95) og fra Andrew Murray (LUFT Records) som har mikset platen.

Vi tok en prat med dem om blant annet den nye låten, albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med låten «Because I Really Don´t Mind». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt låten og hva den handler om?

Takk! «Because I Don’t Mind» ble laget i en nydelig leilighet i Firenze i fjor. Teksten ble skrevet i ørska, og handler om å føle seg mislykket og liten. Alene i verden, selv om man er omringet av andre. Klisjé men sant.

Refreshingly modern pop and R&B sensibilities

Dummy

Hva er det spesielle i Jouska sitt musikalske univers?

Det er veldig vanskelig å si for oss som aldri kan lytte til vår egen musikk spontant og objektivt. Jouska er summen av veldig mye forskjellig vi elsker på kunst og musikkfronten. Det hadde sikkert vært lurere å rendyrke noe mer konvensjonelt, sjangermessig, men da ville vi drept så mye av vår egen motivasjon og inspirasjon. Det er en snodig blanding av moods i både hver enkelt låt og på albumet i sin helhet, men det er engang sånn vi er. Vi har aldri hørt noe som ligner, og det finner vi en barnlig glede i.

Fredag 11. september slipper dere debutalbumet deres, «Everything Is Good». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt det?

Det har vært en lang prosess med mange opp- og nedturer. Vi har brukt enormt mye tid og energi på å konstruere hva Jouska skal være, både lydmessig og estetisk. Samtidig som andre prosjekter og livet generelt ruller alt for fort videre. Vi er veldig glad for at vi har tatt oss så god tid og så mange runder på det hele, og dermed endt opp med noe veldig ærlig, sårt og mettet. Vi synes det er en bra og vid presentasjon av Jouska, og en bra pekepinn på hva Jouska kan bli videre.

https://www.youtube.com/watch?v=wF-lNpPh5mY&t=2s

Dette er et elektronisk album om underbevisstheten. Hvilke tanker har dere rundt det, og hva ønsker dere å formidle gjennom dette albumet?

I produksjons- og låtskrivingsprosessen tenker vi helt ærlig ikke noe som helst på hva musikken skal si, budskap og underliggende tema. Alt dette kommer automatisk inn i bildet da vi er to mennesker med alle våre preferanser, tanker, gode og dårlige erfaringer osv. Det er noe veldig egosentrisk over det, men vi synes som oftest musikk er best når den er ærlig og intern, ikke konstruert for å si noe veldig spesifikt og insisterende. Musikk og lyd er sånn sett veldig fint, fordi det er en så spontan uttrykksform. Også elektronisk musikk, selv om sikkert mange enda tenker på det som mer kaldt og programmert. Vi tillater oss alltid å improvisere mye når vi lager låtene, og fokuserer veldig lite på prestasjoner – at ting skal høres vanskelig og flinkt ut, instrument-teknisk.

A universe unto themselves, accomplished via some truly gorgeous production, alongside some divine R&B leaning vocals

Clash

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

Det har vært veldig spesielt. Vi har først og fremst jobbet med albumet vårt, men vi har begge vært involvert i andre prosjekter. Hans Olav jobber som produsent, og Marit har blant annet vært på Europa-turné med SASSY 009. Det var mye spennende som skulle skje i vår for flere av prosjektene vi er involvert i, men det ble det dessverre ikke noe av pga. korona. På en måte var det litt fint at verden stoppet litt opp, for da fikk vi jobbet mer intensivt i studio, samt få gjort unna en del ting vi ikke hadde tid eller energi til tidligere.

Hvem er Jouska, hvordan kom det samarbeidet til og hva liker dere å gjøre på fritiden?

Jouska er Marit Othilie Thorvik og Hans Olav Settem. Vi møttes da vi studerte sammen, og har vokst mer eller mindre sammen siden den tid. Selv om Jouska er vårt felles hjertebarn, jobber vi med mange andre musikalske prosjekter sammen. Det å ha så lik smak men ulik personlighet har vist seg å være en veldig god kilde for kreativitet.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder, i tilfelle hvem og hvorfor?

Kanadiske Grimes fordi hun er en utrolig dyktig produsent, og Sufjan Stevens fordi han er en helt fantastisk låtskriver. Det er mange andre, men litt uinteressant å ramse opp en hel liste med navn. De to oppsummerer veldig mye av det vi liker musikalsk.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

For å være helt ærlig, så hører vi ikke så mye på musikk. Det går veldig mye i podcast og film når vi først tar oss fri fra musikk. Men Valkyrien Allstars sin «slutte å byne» har vært et deilig sensommer-anthem å sykle rundt med på øret, det samme med «Saints and Sebastian Storeis» av Konradsen. Ellers ligger det noen nøye utvalgte låter i 20+5-spillelisten vår, som er veldig, veldig bra.

Pop songs that shift and bend like funhouse mirrors

Nothing But Hope and Passion

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som artister?

Å skulle gjøre ferdig dette albumet, og ikke minst gi det ut. Det har vært så altoppslukende i perioder, og tatt utrolig mye tid. Det vi sitter igjen med på albumet er et konsentrat av alle idéer og all musikk vi har laget over de siste fire årene, som er veldig mye. Men det er deilig å la det gå, og komme seg videre på neste prosjekt.

Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener som duo?

Det må kanskje være konserten vi hadde på Indiefjord i fjor sommer. Vi har aldri opplevd et så engasjert og interessert publikum med noen av prosjektene vi har vært involvert i. Det kommer spesielt interesserte fra hele verden for å delta på denne lille festivalen i Bjørke (som har rundt 100 innbyggere), og det hele er veldig fint. Anbefaler alle og enhver å dra dit.

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?

Odd Børretzen (rip). «Måkene» er en av de vakreste sangene som finnes. Uansett hvor gubbe-cheesy den er, gråter man ikke når man hører «Måkene» er man ikke menneske.

Kan dere nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure hver?

Vet ikke helt om det kan kalles en guilty pleasure, men Marit er helt avhengig av godteriet «hockeypulver». Hans Olav har ingen guilty pleasures, men ikke så alt for mange pleasures heller. Å spille fotballkamp hver søndag er en av få.

Artister blir berørt av corona-viruset med tanke på å bl.a. holde konserter osv. Hvordan berører dette dere personlig, og hva gjør dere for å få dagene til å gå?

Vi har brukt mye tid på kjøkkenet, lært oss å lage en del mat fra bunnen som vi ikke kunne før. Som resten av befolkningen, kan det virke som. Hans Olav har spilt mye fotball og satt rare likører, og Marit har gått lange turer med podcast på øret. Vi vet ikke om noe av det er å anbefale.

Hvilke andre planer har dere videre i 2020?

Det er litt vanskelig å spille konserter slik ting er nå, så planen for 2020 er å lage ny musikk og ta ting litt som det kommer.