Kan black metal også handle om kjærlighet, tilgivelse og håp? Utvilsomt, når det er så harmdirrende vakkert, sårbart og gjennomført som på «Den Tapte Krigen».
Til tross for prosjektets oppstart for 16 år siden, debuterte ikke Bizarrekults musikk før utgivelsen av «Vi Overlevde» i 2021. Da bandets ubestridte frontfigur Roman begynte å føle seg utfordret av verdens fallende tilstand, bestemte han seg for å gå rett til miljøet som inkuberte og fødte sjangeren han elsker. Da han flyttet fra Sibir til sitt nåværende hjemsted i Norge hadde hans nye omgivelser sin tiltenkte hensikt å påvirke hans musikalske reise i stor grad.
«Etter noen innledende opptak ble prosjektet satt til side for å håndtere økende utfordringer fra omverdenen, og så endte det opp med å få en ny gnist et tiår senere i et annet miljø, natur, språk og kultur. Så fjernt, men så nært. Norge har blitt mitt andre hjem, og har ført til en revitalisering av Bizarrekult der jeg har reflektert over meg selv, meninger, hensikter og har blitt gjenforent med det som var viktig – kunst og kreativitet.»
«Den Tapte Krigen» tar tematisk opp tråden der «Vi Overlevde» sluttet, men tilbyr samtidig en musikalsk utvikling der Bizarrekult fortsetter å finne og etablere sin identitet. «Hovedbudskapet til «Den Tapte Krigen» handler om en konstant krig på innsiden av våre liv, krig med oss selv, våre nærmeste og våre samfunn,» sier Roman. «Det er en krig der vi kan tape alt, inkludert vår personlighet, tro, ære og verdighet. I likhet med «Vi Overlevde», som ender på en ganske positiv måte, inneholder «Den Tapte Krigen» også et budskap om håp og gjenkobling, om nødvendigheten om å slutte fred med deg selv, akseptere det du er, din identitet og dele tilgivelse og kjærlighet. Dette er den eneste veien ut av den onde sirkelen.»
Vi har snakket med Roman om det nye albumet, les intervjuet under musikkvideoen.
Bizarrekult – Den Tapte Krigen (Season of Mist 2023)
Gratulerer med utgivelsen av det nye albumet «Den Tapte Krigen». Hvordan vil dere beskrive albumet og hvordan skillet innspillingsprosessen (idéfasen, tekstskriving, studio) seg fra «Vi Overlevde» (2021)?
Tusen takk! «Den Tapte Krigen» er åtte låter i sjangeren «progressiv (post-)svart metal» fylt med melodi og atmosfære, med tekster basert på refleksjoner om livet, de individuelle forhold, følelser, erfaringer, minner, drømmer. Mange tråder sydd sammen, ofte indirekte, bakt inn på en postmodernistisk måte.
Det er faktisk flere ting som skiller seg fra «Vi Overlevde». Den forrige platen er primært basert på materialet som jeg skrev i Bergen i 2009/10 før jeg satt alt på en lang pause (til 2019). Musikken for «Den Tapte Krigen» ble skrevet i 2019/20 og tekstene i 2020/21, midt i korona-tiden med mye hjemmekontor og mer enn vanlig tid for refleksjoner.
Videre vil jeg si at selve låtene er mer melodiske, roligere og lydbildet er mer dynamisk, med mindre komprimering, mindre distortion på gitarer, bass gitar og vokal har fått seg litt mer rom, kvinnelig vokal fikk fremstående/nøkkelrolle i to låter.
«Den Tapte Krigen» is a step up from its predecessor and an album I’ll be listening to all year.
Tekstene deres oppleves personlige på et helt annet nivå enn hva gjerne normalt er innenfor metal-sjangeren (eksempelvis «Du Lovet Meg» og «Midt i Stormen»). Hva er foranledningen for å skrive såpass nære tekster? Hvilken tekst føler dere selv oppsummerer Bizarrekult best, eller som dere er mest fornøyd med?
For meg er teksten et virkemiddel som åpner det indre. Her kan jeg si det som jeg kanskje ikke tør å si til de andre, og til meg selv i løpet av vanlige dager, jobb og relasjoner. Temaer og retning var en bestemt beslutning da jeg gjenopprettet Bizarrekult; er det noe jeg vil si i det hele tatt? Ting var annerledes da jeg hadde mine første skritt i musikken for 20 siden. Da handlet alt bare om å ha det gøy, men det er mye som har skjedd i løpet av disse 20 årene. Det er mye på hjertet til en moden voksen person som bare kan formidles gjennom skriking, når du ikke er en «vanlig» person lengre?
Det er litt vanskelig å plukke ut bare en tekst. Alt er viktig, og det som ble sagt er ute nå og lever sitt eget liv. Hvis jeg absolutt må plukke ut noe, blir det kanskje «Ensomhet» fra «Vi Overlevde»?
Dette albumet (og tilhørende singler) er gitt ut på det smått legendariske labelet Season Of Mist, hvordan gikk det seg til at dere ble signert hos de, og hvordan oppleves samarbeidet så langt?
Jeg hadde kontakt med Season of Mist i 2020 da «Vi Overlevde» var klar til utgivelse, men da var de ikke interessert selv om de sa at de likte musikken. Jeg antar at de ønsket å se noen konkrete resultater i form av salgs-historikk og interesse hos publikum, eller kan det være sånn at «Den Tapte Krigen» opplevdes mer originalt av dem, jeg vet egentlig ikke. Uansett så var det var overraskende og hyggelig å få positiv tilbakemelding på de nye låtene og få tilbud om kontrakt. Selve samarbeidet fungerer veldig bra så langt, veldig profesjonelt og med god dekning i media, hjelp med produksjon av videoer og kontakt-nettverk. Det er jo et kjent navn med lang historie og det treffer naturlig oppmerksomhet fra folket.
Intervjuet fortsetter under musikkvideoen.
Bizarrekult – Du Lovet Meg (Season of Mist, 2023)
Bizarrekult ble dannet i 2006 og har selvfølgelig utviklet seg siden den gang; hva vil dere si er de virkelig store inspirasjonskildene både til dannelsen og til progresjonen?
Det er åpenbart at jeg etablerte prosjektet inspirert av norsk svartmetall! Haha. Det var på tide at jeg ønsket å lage egen musikk og den typiske «one-man-band» var passende valg av formen av praktiske grunner, men også i samsvar med mine ferdigheter. Jeg prøvde å trappe opp aktiviteten i 2009/10 i Bergen da jeg samlet inn musikere som deltok i Gravdal og Seven Impale, men det ble ikke noe av dette på grunn av både jobb og småbarn. Jeg falt ut av dette nettverket og hadde egentlig ikke tenkt til å komme tilbake til musikken. En god venn av meg har utfordret meg i noen år til å ferdigstille det som ble laget i Bergen med et nytt perspektiv og nye vurderinger. Per i dag er det selve livet rundt oss som er den største kilden, erfaringer og følelser.
Boasting both alluring hooks and depth of atmosphere, «Den Tapte Krigen» has much to offer black metal fans. Bizarrekult have impressed. Very highly recommended.
Tematisk sett er dere opptatte av krig; personlige kamper så vel som strid i samfunnet. Hva vil dere si er unikt for Bizarrekult når det kommer til lydlandskapet, det å mane frem følelsen av lidelse, strid, konflikt .men også håp og kjærlighet?
Livet er en utfordring for de fleste, i varierende grad selvfølgelig, og det er et hav av alle mulige følelser, opplevelser og synspunkter. Bizarrekult har riff-drevet, rå og kraftig svartmetall i bunnen men disse er kombinert på en lur måte med post-rock/post-metal melodier som hjelper å få frem lyse toner. Det handler om å få et rom for noe pent og fint, altså.
Det finnes vanvittig mye fett, norsk metal. Hvilke norske band digger dere mest personlig, og hvilke norske artister og evnt. utgivelser blir dere inspirerte av?
Etter min mening er norske band blant de beste i verden (om ikke de beste når det gjelder svartmetall). Emperor (Anthems..), Khold (Morke Gravers Kammer), Carpathian Forest (Morbid Fascinations of Death), Mayhem (Grand Declaration of war) og Kvelertak (Kveletak).
Vi samarbeider med HiFi Klubben, og hos dem handler alt om god lyd. God lyd vet vi at også betyr mye for mange artister. Kan du si noe om hva du mener er god lyd, og hva det betyr for deg? Hvilket produkt i HiFi Klubben komplette lyd-sortiment mener du vil kunne ta deg nærmere lyden du nettopp beskrev?
Vi kan si at lydbilde varierer fra en sjanger til en annen, men generelt sett det er det viktig for meg å oppleve alle nyanser i lyden klart; forskjellige frekvenser og diverse effekter. Jeg hører på musikk mest på farten ute og da blir det viktig med solide trådløse hodetelefoner (uten kabel selvfølgelig). Sennheiser kan fungere bra, det er jo et kjent merke blant musikere.
Intervjuet fortsetter under musikkvideoen
Bizarrekult – Midt i Stormen (Season of Mist, 2023)
Hvis dere kunne velge fritt; hvilket band skulle covret hvilken låt av Bizarrekult -og hvorfor?
Når det gjelder cover-låter så synes jeg at det mest spennende er når artisten endrer så mye på en låt at det høres ut som deres egen. Da må det være noen som spiller noe helt annet enn Bizarrekult. My Dying Bride og «Kjære Barn»? Fordi jeg har digget My Dying Bride helt fra midten av 90-tallet og så synes jeg at «Kjære barn» blir bare bra med Aaron Stainthorpe bak mikrofonen.
The aggressive and chilling side of black metal has been merged with more introspective and melancholic arrangements, making for material that remains engaging from beginning to end.
Dere kan bare lytte til 1 sang resten av livet; hvilken låt velger dere?
Det går ikke. Jeg har musikken i hodet hele tiden uten at jeg kan styre det.
Hva ønsker dere å oppnå med Bizarrekult, hva er den store motivasjonen, og hva skal til for at dere legger armene i kors og sier «fuck, we did it»?
Jeg føler at jeg allerede har fått til flere ting som jeg for 20 år siden bare kunne drømme om; to solide plater, kontrakt med Season of Mist og stå på scenen med artistene jeg selv liker. Håper bare på å fortsette med det, bli bedre som et liveband og treffe flere artister som jeg selv er fan av. Å få en låt med en gjest som Aaron Stainthorpe eller Nick Holmes (Paradise Lost) kan være veldig kult.
Hvilken matrett kunne dere spist 7 dager i uka, og hva foretrekker dere å spise og å drikke før konsert?
Tja, makrell med knekkebrød? Det spiser jeg i hvert fall ganske ofte til lunsj. Det man spiser før konserten varierer litt basert på det som den lokale arrangøren kan få til, litt variert mat, med gode grønnsaker og ikke så mye pasta og pizza kan fungere. Når det gjelder drikke foretrekker jeg vann med kullsyre mens andre medlemmer kan kose seg med litt øl før selve konserten. Jeg tar min øl (gjerne IPA) etter at vi er ferdige på scenen.
Hva er planene for Bizarrekult resten av 2023?
Det er først og fremst å spille inn den tredje albumet som allerede er komponert og vi er godt i gang med det. Videre skal vi spille på konserter og festivaler i Norge og i utlandet: Inferno club night i Oslo, Legend Festival i Trondheim, Mexico Black Metal Chaos i Mexico og en rekke andre er under forhandlinger.