“Sola Skinner” ikke på Feit´n fra Kolbotn. Det er gode nyheter for alle oss andre.
Av og til dukker det opp låter som oppleves såpass ektefølte og autentiske at de evner å ta pulsen på en tid, en følelse, en bevegelse -ja til og med et helt folk. Sanger som Jaa9 & OnklP´s “Glir forbi” og OnklP & De Fjerne Slektningene´s “Styggen på ryggen” er to kroneksempler på hvordan tekst og stemning kan treffe oss med brutal styrke og virke forløsende, helende og samlende. “Sola Skinner” fra Feit´n fra Kolbotn innehar den samme, nesten sjokkerende, ærligheten som gjør at man ved første gjennomlytting sitter måpende igjen, stum av beundring fordi noen våger å kle av seg absolutt alt og stille seg midt i spotlighten, samtidig.
Musikalsk skiller “Sola Skinner” seg fra Jaa9 og OnklP´s nå legendariske låter ganske markant. Feit´n startet riktignok også sin karriere som rapper og har levert en lang rekke solide utgivelser innenfor urbansegmentet, men har gått igjennom et totalt hamskifte de siste årene. Låten “Taper” markerte en ny start for Feit´n, og med “Sola Skinner” beveger seg nå mer mot rocken enn noe annet.
Vi tørr hevde at låten fort kan ende opp med å bli en ny “styggen…”, men har også merket oss at “Sola Skinner” så langt er forbigått i stillhet av redaksjoner som normalt tar tak i akkurat denne tematikken. Vi har derfor tatt en prat med hovedpersonen selv for å høre hans tanker både rundt låten, radiolisting og hans rolle i SKAM-universet.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Feit´n fra Kolbotn – Taper
Din nye låt “Sola skinner” føles befriende tekstmessig sammenlignet med mye som gis ut av norsk musikk om dagen. Fortell oss litt om bakgrunnen for låten, og er tekst-grunnlaget selvopplevd?
Ey, tusen takk. Jeg skrev låten på toget på vei til studio i Mjøndalen sammen med en gitarist jeg jobbet med på det tidspunktet. Låten handler om å føle seg utenfor, og at det det virker som at alle har det så jævlig mye bedre enn meg. Alt jeg skriver om er selvopplevd. Jeg er kanskje litt deprimert til tider, men det blir i hvert fall noen bra låter ut av det.
“Sola Skinner” kan vi lett se for oss at kan fronte både reklamefilmer, spillefilmer og TV-serier, den har et filmatisk drag over seg. Har du vært innom tanken å skrive for film og TV, og var det også en av tankene rundt den siste låten?
Jeg skulle gjerne skrevet låter og gjort ting for film og TV, men jeg har ikke akkurat fått så mange tilbud, haha. Jeg så faktisk ikke for meg noen ting fordi jeg bare skriver det jeg føler og tenker på.
De to siste utgivelsene dine (“Sola skinner” og “Taper” Red.anm) skiller seg markant fra dine første utgivelser. Hva har skjedd?
Vel, for det første så klarer jeg rett og slett ikke å skrive rap musikk lenger. Jeg føler det har vært en naturlig utvikling fra rap til det jeg driver med nå. Jeg elsker fortsatt å høre på rap, men jeg klarer liksom ikke å relatere til det lenger.
“Noe bedre” ble en del av SKAM-universet, kan du fortelle oss litt rundt hvordan dette artet seg for deg som artist? Blitt en del SKAM-groupies?
Jeg visste ikke at låten var med på SKAM før den ble vist på NRK og etter det så blowet det jo litt. Jeg får meldinger fra folk i Polen, Sverige, England osv. om at låten har forandret livet deres. Jeg vet ikke om det har blitt så mange groupies, men jeg er i hvert fall jævlig populær på Tinder, haha. Det har blitt litt spenn i hvert fall og det er jævlig ålreit.
https://www.youtube.com/watch?v=-nQ9-XUj0ok
Det er noe ved stemmen din, en ubeskrivelig kvalitet som føles autentisk og ektefølt. Vårt musikk-panel har sågar i lukkede rom brukt betegnelser som “den nye Jokke”. Er det plass til Feit´n i et musikklandskap som stadig vekk blir mer polert, bearbeidet og utstudert?
Jeg blir jo ikke akkurat listet på P3 eller spilt av Christine Dancke da, men det er egentlig bare et kompliment. Nå har jo alle fått med seg hvordan de holder på oppe på Marienlyst så det er helt greit. Men sånn helt seriøst, jeg kommer til å holde på så lenge jeg kan og så lenge man lager bra musikk vil det alltid være plass til deg tror jeg da.
Hva synes du er mest problematisk ved hele P3-debatten?
Problemet er jo at det ikke er noe debatt. Jeg så de hadde satt av tre kvarter på by:Larm for å diskutere P3-problematikken, men de burde vel satt av tre dager i stedet? P3 er jo bare en mafia og alle som er litt oppegående og har litt mellom ørene vet jo det. Alt er politikk og sånn er det bare. Alle som har jobbet og vært innom musikkbransjen vet jo at alt handler om hvem du kjenner og hvem du slikker ræva til. Den beste musikken som lages i Norge spilles jo ikke på P3. Det er også litt gøy å tenke på at da Cezinando vant URØRT så var han signert hos Gunnar Greve. Bare det sier alt. URØRT skal være for usignerte artister, og ikke for folk med Norges største management i ryggen. Men som sagt, det å ikke bli spilt på P3 er egentlig bare et kompliment.
Hvilke norske artister setter du selv høyest?
Artister som Cezinando og Lars Vaular gjør meg jævlig misunnelig egentlig, for alt det de gjør er bare på et helt annet nivå enn alt annet her i Norge. Jeg hører på låtene deres og tenker “Hvordan i helvete kom dere opp med det der?”.
Hvis du kunne jobbet med en norsk artist, død eller levende, hvem ville du valgt?
Det måtte ha blitt St.Thomas, Jokke eller Per Bergersen. Ekte mennesker med ekte problemer som lager ekte musikk.
Nye planer på gang?
Jeg slipper en ny single før våren som er ganske annerledes enn “Sola Skinner” og som jeg er jævlig hypp på å vise frem. Så har jeg en del låter liggende som egentlig er klare, men vi får se hva som skjer.