Izabell setter Stavanger på kartet med ny label og låt fra duoen SAXXEMARK

SAXXEMARK som består av John Derek Bishop og Tore Arholm slapp sin andre single, ”Milli” fredag 16. februar på den nye labelen STVG Kartell. Låten handler om å ville ha oppmerksomheten til en person man er forelsket i. De har til nå fått mange positive tilbakemeldinger på låten, og de ble også veldig glade for at deres nye single ble valgt ut til denne “Ukens single” hos NPS Music.

Deres første single, ”La meg”, ble sluppet i januar 2018 med en fin og mørk musikkvideo til som er laget av Nikey Vital. Den følger et knippe folk i Stavanger om natten, og det ble litt styr med politi og media da videoshooten ble shuttet ned av deres blå venner fra Stavanger Politikammer etter at Tore hadde kjørt med en mann på taket frem og tilbake over bybrua.

Det ble såpass mye oppmerksomhet rundt dette at til og med anmeldelsen av låten i Stavanger Aftenblad (hvor den ble ukas single), kun omtalte selve låten med en setning. Resten handlet om politisaken – låten ble for øvrig belønnet med terningkast 5. Vi tok en prat med gutta om den nye singlen, musikkvideostuntet og planer videre fremover.

Gratulerer med den nye singlen ”Milli”. Kan dere fortelle litt om prosessen rundt låten, og hva den handler om?

Takk. Milli var faktisk den andre låten vi skrev. Bishop lagde beaten med tung 808 bass og et luftig sound. Tore kom fort opp med refrenget som ble utgangspunktet for låten. Vokalen er heftig prosessert med digitale effekter for å gi den et fett sound. Teksten handler om alt man vil gjøre for å få oppmerksomheten til noen når man er forelsket. Man forsøker å virke kulere enn man er, og kanskje ville gjøre crazy ting. Tore trekker paralleller til hvordan det var i starten da han ble forelsket i hans nåværende kjæreste Izabell.

Hvordan traff dere hverandre og hvordan startet dette samarbeidet?

Vi har kjent hverandre lenge og Bishop har laget beats til Tore sin gruppe Kriminell Kunst siden vi ble kjent. Bishop jobbet også lenge med rapper Ivan Ave, som duoen The Afeeliated, som ble gitt ut på Tores plateselskap Manisk Lyd. Vi har også holdt flere workshops i å lage rap og elektronisk musikk på ungdomshuset Metropolis i Stavanger. Etter å ha jobbet hver for oss lenge bestemte vi oss i fjor for å lage noe nytt sammen. Vi møttes i leiligheten til Bishop på Saxemarka og lagde noen låter. Første session laget vi La meg og Milli, våre to første singler.

Hvem er Saxxemark, hvor kommer navnet fra og hva er deres musikalske bakgrunn?

Saxemarka er en bydel i Stavanger. Bishop bor der, og Tore har tidligere jobbet der. Et veldig spennende område bestående av blokker, rekkehus og en butikk. Det var på Saxemarka vi laget de første låtene til prosjektet og derfor føltes det naturlig å kalle oss SAXXEMARK.

Bishop begynte å lage hiphopbeats i tenårene og startet gruppene The Afeeliated og Skolekorps hvor han stod for beats og livefremføring. De siste årene har Bishop gått mer over i elektronikasjangeren og gitt ut en rekke album som soloartist. Det siste albumet hans ble nominert til Spellemann i kategorien Elektronika.

Tore startet opp gruppen Kriminell Kunst for mange år siden, og har gitt ut musikk både med dem og som soloartist med flere P3 listede låter. Han har også drevet det nedlagte plateselskapet Manisk Lyd og hiphopfestivalen Xplosif i mange år.

Dere er signert på labelen STVG Kartell som er labelen til popartist Izabell fra Stavanger. Kan dere fortelle litt om det?

Stavanger har i mange år hatt mye talent og et spennende urbant miljø, men ingen bransje til å utvikle og pushe lokale talenter. Det har heller ikke vært noen store artister herfra, før Izabell slo igjennom for et par år siden. Hun og andre lokale ildsjeler opprettet STVG Kartell i januar 2018, et plateselskap og management for unge lokale artister fra Rogaland. Det skal bli spennende å se hva som skjer fremover.

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

Vi har jobbet veldig mye i studio det siste året for å skape et spennende og gjennomført uttrykk før vi slapp noe musikk. Dette har vært en lang og krevende prosess og vi har nå funnet greien vår og slipper derfor mye av musikken vi har laget fremover. Vi har ikke spilt live enda fordi vi vil fokusere på å gi ut musikken vår noen måneder, og skape interesse rundt den. Vår første konsert blir på Xplosif Blockparty 16. mai i Stavanger. Fra da skal vi bli mer aktive på konsertfronten.

Det ble litt rabalder da dere skulle lage musikkvideo til deres første single ”La Meg” som dere slapp tidligere i år. Kan dere fortelle litt om hva som skjedde?

Ja, det ble en del styr. Vi skulle filme en scene hvor en mann sitter på taket av en bil på vei over bybrua. Underveis var det noen som filmet oss med mobilen sin og vi trodde de bare synes det så fett ut, men de ringte politiet og sendte dem det de hadde filmet. Politiet kom og Tore, som kjørte bilen, fikk en sak på seg. Vi var en gjeng, noen hadde drukket litt Jenzky Juledelight (Kriminell Kunst sin selvproduserte IPA), så det var litt dårlig stemning en stund. Men vi var ikke giret på noe mer stress, så Tore aksepterte at de beslagla førerkortet hans, og ringte mammaen sin og sa at det kanskje kom et litt kjipt avisoppslag dagen etter.

Tore, tenkte du noen gang på at det dere gjorde var livsfarlig, og var det ”verdt” å miste førerkortet for det stuntet?

Altså, selvfølgelig ikke kult å gjøre livsfarlige ting, men fyren var godt stroppet fast og jeg kjørte mykt som en pusekatt. Da jeg så hvor mye medieoppslag vi fikk i etterkant tror jeg det var verdt det…

Hva er det sprøeste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som artister?

Bishop: Å bli spellemannsnominert var ganske sprøtt.

Tore: Jeg husker det var litt spesielt da en jente hadde tatovert Kriminell Kunst på underarmen.

Det er mye bra norsk musikk som gis ut om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Akkurat nå hører vi veldig mye på det nye som er på vei fra Stavanger. Det kommer utrolig mye bra musikk i 2018. Kiddo Kæsh, VATR, Icy Arn, Plaster på Såret osv. osv. Gled dere.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Bishop: Mine beats er sterkt inspirert av britisk klubbmusikk og eksperimentell klubbmusikk med påvirkninger fra hiphop-produsenter som J Dilla. Aktuelle produsenter jeg digger er Flying Lotus, Kaytranada, TOKiMONSTA, Pomo, Disclosure, Julio Bashmore osv.

Tore: Jeg har mange musikalske forbilder. Ole Paus, Lillebjørn Nilsen, Nas, Eminem, Jay-Z, Kanye, Halvdan Sivertsen, Zach de la Rocha, Queen, David Bowie, Beatles, Rolling Stones, Ingenting, Frode Rønli, Svein Tang Wa, Morten Abel, Thomas Dybdahl osv.

Hvilke andre musikalske planer har dere i 2018?

Vi slipper flere singler frem mot sommeren og spiller som sagt vår første konsert 16. mai. Så blir det enda mer musikk og enda flere konserter.