Photo: Thomas Fredriksen

Albumaktuelle Frode Johansen er god til å fortelle historier

Visesangeren Frode Johansen fra Jessheim slapp nylig sitt femte album som han kaller for «Ellers Så Er Alt Det Samma Her» – fordi mye er så annerledes.

For Frode er tekstene i en låt det aller viktigste, fordi det er den som styrer musikken, og det er nettopp tekstene til Frode som er så spesielle og fine. Det han leverer er ekte vare. Det er både ærlig, fint og ettertenksomt på samme tid, og han er god til å formidle historiene sine på en måte så man tror på det han forteller. Frode Johansens nye album er full av gode tekster og melodier som rett og slett bare er veldig fint å høre på.

Vi har tatt en prat med han om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med ditt femte album, «Ellers Så Er Alt Det Samma Her». Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Tusen takk. Prosessen har egentlig vært veldig organisk denne gangen. Låtene har vært skrevet over lang tid, og spilt på konserter lenge før de ble spilt inn. Det er fint å få prøvekjørt låtene på publikum først. Det forrige albumet mitt var veldig visepreget. Albumet før det igjen var veldig rocka. På dette albumet har det vært viktig for meg å forsøke å lage en plate med en blanding av de to.

What is this album about and what do you want to convey through it?

Det er et veldig utoverretttet album. Sånn er det. Jeg har det veldig fint og stabilt privat, og da rettes gjerne blikket og fokuset utover. Tekstmessig består albumet mye av sosial kommentar denne gangen.

What thoughts have you had about the soundscape of this album?

Vi i bandet spilte inn grunn-tracks sammen. Det gjør spillesituasjonen veldig naturlig. Forhåpentlig høres dette på skiva ved at man får følelsen av et ordentlig band som spiller sammen. Påleggene er gjort av Freddy Holm i Kleiva Studio i Halden.

What is special about your musical universe?

Folk sier ofte til meg at de liker tekstene mine. For meg er teksten det viktigste. Det er den som styrer musikken, og ikke motsatt. Jeg tror det er ganske spesielt i dagens musikkbransje.

Which songs from the album do you have a special connection to?

Jeg er veldig glad i «Gutten». Den handler om å takle suksess og om å bli eldre og kanskje ikke bli sett på som «den som betyr noe» lenger. Fordi du rett og slett begynner å bli for gammel. Bare tull, selvfølgelig, men min bransje er full av seiglivede myter av høyst dårlig kvalitet.

How has the last year been for you musically?

Helt fantastisk og veldig hektisk. Jeg har spilt utrolig mange konserter og nye kommer hele tiden til. Det er en luksussituasjon, og samtidig er det vanskelig å lære seg å ta fri. Selv om jobben din er den morsomste i verden så betyr jo ikke det at du ikke blir sliten.

Du har godt over 100 spillejobber i året som visesanger og har spilt rundt i mange år. Hvordan er det livet, og hvordan reflekterer du over at en god venn av deg har uttalt at; «Visesang er så dølt, at det nesten blir punk»?

Hehe… Min venn mente nok at begrepet viser er gammelmodig, og at jeg er tøff som driver med det i dag. Når kred-folka ser at det funker, trenger de en forklaring på hvorfor. Viser handler ikke om moter og hva som er in, men om å fortelle historier. Folk liker alltid gode historier.

Hvem er Frode Johansen og hvilken musikalsk bakgrunn har du?

Jeg er visesanger med 20 år som pub-trubadur som skole. Jeg ga ut min første plate i 2013, etter å ha vært omreisende i øl og biffsnadder siden jeg var 16.

Do you have any musical role models or sources of inspiration?

Jeg er glad i Lars Winnerbäck. Jeg synes han har alt. Både tekst og melodi av høy kvalitet og troverdighet.

There's a lot of good Norwegian music these days - what do you like to listen to at the moment?

Jeg hører på Oslo Ess, Vegard Hertzberg og Kaia Huuse – fantastiske artister.

Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Å få et brev fra en familie som akkurat hadde blitt fratatt barna av barnevernet. Mens de satt med advokat om natten og forberedte saken fant de trøst i min sang «Sølvgrå». De sendte meg en mail samme natt. Det er ganske sterkt når noe du har laget setter så dype spor i mennesker du ikke kjenner.

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Tidlig på 2000-tallet spilte jeg konsert ute på brygga i Moss. Plutselig kom Lillebjørn Nilsen gående, han kom ubedt opp på scenen, tok mikrofonen og sa; «lytt til denne mannen; han kan det.» et sjokkert publikum satte drinkene i vrangstrupen.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt og hvorfor?

En av mine faste numre er Alexander Kjellands Plass av Lillebjørn Nilsen. Låten er en gitarteknisk genistrek. Å spille den live med komponisten selv ville vært en stor opplevelse. Av åpenbare årsaker.

Can you name a guilty pleasure and why this one in particular?

Hehe…, et tysk band med navn Freiheit ga ut en skive på 80-tallet. Akkurat denne skiva setter i gang de store følelsene hos meg fordi det var denne skiva jeg hørte på da hormonene begynte å våkne som ung gutt. Jeg har den på vinyl og hører av og til på den – i skjul.

Hvilket sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?

Som Elvis sa: en god konsert foregår ikke på scenen, men i salen. Det tror jeg er riktig. Jeg er ikke så opptatt av størrelser, men heller kvaliteten på opplevelsen – både for publikum og meg. Det var kult å spille på Chat Noir, og å høre latteren gjalle fra publikum der var ganske magisk.

Hvilke planer har du videre i 2018?

Nå har jeg nettopp sluppet plate og skal spille masse solokonserter. I tillegg er jeg på turné med Kaia Huuse med forestillingen #WeToo, og det er helt fantastisk.

Genre

Norwegian in Norwegian

This playlist brings together the best of Norwegian music – from poignant lyrics to melodies that strike right to the heart. Explore both well-known classics and new artists […]