VIAN er ute med den sterke debuten ”Diafon”

VIAN har markert seg som et av de mest hardtarbeidende bandene som har kommet ut av Kristiansandsmiljøet de siste årene, og endelig er bandet ute med sitt debutalbum ”Diafon”.

VIANs musikk skaper et kreativt uttrykk ved å blande organiske og elektroniske elementer i en sound som kan beskrives som bevegende, hjertenært, og originalt. De norskspråklige tekstene og kreative arrangementene skaper en atmosfærisk og gripende stemning som er i stand til å trollbinde publikum.

Vi i NPS Music hadde store forventninger til dette albumet som de slapp fredag 13. oktober på DILLA Records. Vi har fulgt med på VIAN helt siden de slapp sin første single ”Gå Der Vinden Blåser” i 2016, og vi ble straks nysgjerrige på dette bandet. Nydelig låt med et mektig og voksende lydbilde, og ikke minst med vakker stemme levert av vokalist Elisabet Mjanger. Da oppfølgeren ”Heilt Te Du Dør” kom ble vi blåst av banen, noe så inderlig vakkert, sart og sterkt på en gang. For et år siden i dag, den 17. oktober 2016 hadde vi den låten som ”Ukens single” hos oss, og i dag, nøyaktig et år senere har vi altså valgt debutalbumet deres som ”Ukens album”. Låten tok vi også med i vår artikkel ”40 låter du ikke vil gå glipp av fra 2016” hvor vi beskrev låten slik:

VIAN – Heilt Te Du Dør (DILLA Records): «Ulidelig vakkert fra Kristiansand-baserte VIAN. Vokalist (og låtskriver) Elisabet Mjanger stjeler showet med sin insisterende, brutalt glassklare stemme og budskap. Hvis du forblir uberørt etter å ha hørt denne: oppsøk lege». NPS Music

VIAN lever opp til forventningene vi har hatt, og de leverer et meget solid stykke arbeid med dette albumet. Ingen tvil om at VIAN mener alvor, og de viser at de virkelig vil noe med dette musikkprosjektet. Vi har hatt stor tro på dem hele veien, og vår første reaksjon etter at vi hadde hørt oss igjennom albumet var:

Når folk virkelig blir klar over dette bandet kommer det til å smelle for dem. Det er høy kvalitet på det de leverer”. NPS Music

NRK Sørlandet sin anmelder, Øyvind Nyvoll gir albumet 9/10 og sier bl.a.:

Lydbildet er kaldt, suggererende og velklingende og vokalen binder det hele sammen med sin særegne klang og uttrykk, og beskriver bandet som dyktige og nyskapende. VIAN er et band jeg mener bør kunne markere seg i både inn og utland”, konkluderer Øyvind Nyvoll. Han belønner albumet ”Diafon” med en veldig klar nier.

Fædrelandsvennens anmelder Rune Slyngstad gir albumet en klar 5`r på terningen og skriver bl.a. i anmeldelsen:

”En maktdemonstrasjon av en debut. De mener alvor. Dette er musikk som treffer nerver og sjel. På sitt beste helt besettende. VIAN fra Kristiansand er årets Highasakite. Akkurat som Highasakite og mer sammenlignbare Bendik, har VIAN en kvinnelig vokalist i front. Elisabet Mjanger drar det vokale lasset med en stemme som både kan være skjør og pågående”., og han avslutter sin anmeldelse med å skrive at: «VIAN kan nå langt – veldig langt»!

Roy Søbstad i Fædrelandsvennen beskriver en VIAN-konsert slik:

”Kristiansandsbandets kjølige, distinkt nordisk-lydende pop klarer kunststykket å høres skjør og storslått ut på én og samme tid. Singelen ”Heilt te du dør”, for eksempel, fanger lyden av desperasjon badet i nordlys”.


Vi i NPS Music kunne ikke vært mer enige i disse uttalelsene og vi gleder oss til fortsettelsen. Vi tok en prat med bandet om bl.a. det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med det fantastiske debutalbumet deres ”Diafon”. Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Takk for det! Det er et album som vi er veldig stolte av, og som er et resultat av en lang prosess med intens jobbing hvor vi har gitt alt for å forme uttrykket slik vi ville. Spesielt har nok Elisabet, som er låtskriveren i bandet, fått kjenne mest på utviklingen av låtene og fulgt de fra A til Å. Sammen med Vegard, som har hatt en produsentrolle i innspillingen, har de holdt orden på den kreative prosessen ved å samle de løse trådene. VIAN består av medlemmer som alle har store musikalske ressurser og sterke meninger, og prosessen kan sammenlignes med å være som en musikalsk lekeplass hvor vi utfordrer hverandre til å tenke enda mer kreativt. Som de aller fleste andre band kan prosessen også bli som en krigssone hvis idéer ikke klaffer, men i ettertid kan vi nok se tilbake på resultatet og være enige om at vi har gjort de rette valgene.

Hva handler dette albumet om og hva ønsker dere å formidle gjennom det?

Ettersom selve låtskrivingen spenner seg over en treårs periode, hvor flere inspirasjonskilder og innfallsvinkler har kommet til etter hvert, har ikke albumet et gjennomgående konsept. Likevel har vi vært tydelige på at vi ville ivareta et mer klassisk albumformat med en gjennomgående sound hvor hver enkelt låt er like viktig for albumets helhet. Det er også tekstlige temaer som går igjen, og som sammenfatter mennesket i et komplisert verdensbilde. Det kan være seg det indre menneske, mennesket i forhold til ytre omstendigheter og mennesket i forhold til noe som er større enn seg selv. Vårt ønske er at ”Diafon” representerer seg selv og at folk finner innhold som gir mening. Derfor oppleves konteksten nokså bred, tekstene har ofte en relasjonell tilnærming med ulike temaer der temaene direkte ofte er skjult ettersom det ønskes rom for tolkning.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet, og hva er det spesielle i VIAN sitt musikalske univers?

Sound er nok et av de begrepene som brukes oftest når vi er på øvingsrommet i studio, og et veldig viktig element for oss og hvordan vi uttrykker oss. Vi har brukt mye tid på å utvikle en helhetlig sound og definere hvordan VIAN skal låte da musikken vår kommer ut av høyttalere og hodetelefoner. Tydelige kontraster mellom de musikalske elementene er nok noe som er typisk for vår sound. Store dynamiske spenn, det klanglige og det tørre, og blandingen av det akustiske og det organiske med det elektroniske er å finne på både enkeltlåter og albumet i sin helhet.

Hvilken låt fra albumet har dere et spesielt forhold til?

Vi har nok alle flere favoritter fra albumet, men det er en tydelig enighet om at ”Tom For Ord” er en låt som alle i bandet har et spesielt forhold til. Spesielt for Elisabet som tekstforfatter var det måten teksten ble til på som rørte ved henne i skriveprosessen. Låten har også et veldig løst arrangement sammenlignet med mange av de andre låtene våre, og lever derfor sitt eget liv hver gang den spilles på konserter. Ettersom noe av magien med ”Tom For Ord” er at den blir til en ny versjon for hver eneste konsert, var det definitivt den låten som var vanskeligst å fullføre til platen siden vi måtte nøye oss med en ”låst” versjon, og vi var i ferd med å droppe den helt. Da Kristoffer Lo sa ja til å bidra på låten fikk den ikke bare et nytt element, men et nytt perspektiv på det musikalske lydbildet.

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

Det største fokuset har utvilsomt ligget på selve studioarbeidet og å ferdigstille albumet. Det føles veldig godt å endelig kunne ta med det ferdige resultatet ut av studio, og ikke bare kunne presentere det for lytterne som en innspilling, men også live. Selv om låtene i seg selv er de samme som vi spilte live for et år siden, så har arrangementene, uttrykket og sounden utviklet seg til noe nyere og friskere. Vi er også utrolig takknemlige for å ha blitt kåret til Ukas Urørt av P3 Urørt med singlen ”Hvit støy” som vi slapp i april, og den oppmerksomheten som vi har fått fra NPS Music tidligere.

Hvem er VIAN og hva er deres musikalske bakgrunn?

Vi er fra både Harstad, Sandnes, Trondheim og Kristiansand. Elisabet Mjanger (vokal og låtskriver) tok initiativet og fant Kristofer Spangen (gitar), Tobias Øymo Solbakk (trommer, synth) og Vegard Kummen (bass, produsent) mens vi studerte musikk i Kristiansand. Vi har forskjellige bakgrunner fra blant annet tyngre musikk og elektronisk musikk, vi spiller på ulikhetene våre. Vi klarer å finne inspirasjon sammen og trigge hverandre. Vi viser låter til hverandre og trekker frem og prøver å utnytte de ulike sidene hver enkelt har.

Hvordan er samholdet i bandet, og hva gjør dere for å inspirere hverandre og gjøre hverandre gode?

Etter å ha jobbet så mye sammen over lengre tid har vi blitt en god sammensveiset gjeng, selv om vi også lever ganske ulike liv helt privat. Det hele startet jo med en veldig profesjonell tilnærming hvor vi eksperimenterte med hva vi kunne få ut av hverandres beste musikalske egenskaper, noe som også har vært en styrke i ettertid. Vi lever ulike liv og musikken er blitt fellesnevneren vår. Elisabet er definitivt ikke interessert i fotball og gaming, så hun har i utgangspunktet tapt…

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Kristian Kristiansen og Susanne Sundfør er spesielt inspirerende, og har noen av de beste melodiføringene vi vet om i den norske musikken. Ikke bare har de fantastiske stemmer, men en helt særegen måte å gjøre det på. Ofte kan man ikke sette fingeren på hva og det er akkurat det som er utrolig deilig – at man bare får en fantastisk følelse i møtet med musikken. Lydbildet på albumet er også veldig inspirert av produsenter som Jon Hopkins og Moderat, og hvordan de har skapt noe som er helt i toppen av deres sound.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Susanne Sundfør, Bendik, Thomas Dybdahl, Aurora, Drøm, Kristian Kristensen, Moddi, Todd Terje, Highasakite, I am K og så mange flere. Det hadde blitt en liten avhandling hvis vi skulle skrevet utdypende om hver enkelt, men en fellesnevner for alle er at de har bygd opp og pushet et forfriskende sound. Det er musikk som kan ta 100 % av en lytter sin oppmerksomhet og få deg til å koble helt fra omverdenen.

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Vi skulle spille i Bergen og måtte kjøre turen langs kysten fra Kristiansand samme dag. Da Tobias tok over rattet i Stavanger kom han inn i en dyp samtale om innspillingsteknikker og mikrofoner med Vegard, og glemte å lese skiltene. Etter flere timers kjøring bemerket Elisabet at tunnelen vi befant oss i var usedvanlig lang, og etter en runde med Google Maps viste det seg at vi hadde havnet i Etne, og ikke engang var i nærheten av å ha kjørt riktig. En noe frustrert Tobias svingte inn på en parkeringsplass etter tunnelen, hoppet ut av bilen og kastet skoene sine over parkeringsplassen i ren fortvilelse. Dette finnes det videobevis av, men mangfoldige nordnorske kraftbegreper må sensureres før vi kan håpe på å vise den offentlig. Historien har heldigvis en lykkelig slutt, for etter å ha tatt fergen fra Hardangerfjorden møtte vi en konsertarrangør som på ingen måte hadde noe imot at konserten begynte knapt 4 timer for sent…

Det kan også nevnes at turen startet med at Elisabet la mobilen sin på biltaket da hun sjekket lufttrykket, og kjørte av gårde. I 80 km/t falt mobilen ned fra taket og rett i asfalten. Vi fikk ikke snudd før etter et par kilometer, og begynte å speide etter mobilen langs veien i sneglefart. Det falt ikke helt i smak for en del hissige trailersjåfører som ble vinket forbi, men utrolig nok lå mobilen midt i veien og med skjermen like hel.

Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?

Vi har hatt ganske mange fine, rå, rare og meget spesielle konsertopplevelser. Da vi fylte Kick på Elisabet sin masterkonsert og virkelig ga jernet med et fantastisk team på både lyd og lys er det nok den som sitter igjen som den sterkeste liveopptredenen. Kanskje fordi vi hadde jobbet og øvd så veldig hardt mot denne dagen etter at vi startet nokså fra scratch etter nyttår fordi vi ønsket å gjøre en del liveendringer med soundet vårt.

Hvilke musikalske planer har dere videre i 2017 og 2018?

I slutten av oktober legger vi ut på en releaseturné for å promotere albumet, og vi gleder oss veldig til å kunne spille “på hjemmebane” i Kristiansand på Sørveiv 2017. Målet for 2018 er enda flere konserter, sommerfestivaler, og å kunne sette i gang med nye låter til et nytt album.