DRØM slapp endelig sitt debutalbum ”Drømmen Om Oss” fredag 22. september som er denne ”Ukens album” på NPS Music.
Dette er et dypt personlig album som skildrer et seks år langt forhold fra start til slutt. Dagbladet anbefaler albumet, og skriver blant annet: ”Dette er et stykke tindrende polar-pop preget av hvilepuls og rolige bevegelser. Pettersen synger på klingende tromsødialekt noe som bidrar til å gi sangene særpreg og et slør av noe eksotisk”.
Vi er enige i Dagbladets anbefalninger. DRØM har klart å få frem en drømmende, svevende og eksotisk nordlig sound med dette albumet som både er spennende, kosmologisk og avslappende på samme tid.
Kort og godt; Det er deilig å drømme seg bort litt……
Tromsøbandet DRØM møttes på jazzlinjen ved NTNU i Trondheim i 2013, og kvartetten kom raskt sammen for å utforske popmusikk i elektroniske lydlandskaper. Ledet av låtskriver og vokalist Sondre Pettersen debuterte de med singlen ”Når æ våkne” i 2014, og siden den gang har DRØM vært et av de mest spennende navnene i norsk undergrunn. Vinteren 2017 slapp de singlen ”Fantasiflukt”. Akkompagnert av en imponerende vakker musikkvideo, som foregår utelukkende under vann, bar den kjølige og svevende elektronikalåten bud om at noe spesielt var i emning.
”Det er et konseptalbum, hvor fasene og mekanismene i det å elske et menneske over tid beskrives. Målet mitt har vært å være veldig personlig uten å være privat og utleverende”, utdyper Sondre Pettersen. Det å jobbe på grensen mot det selvutleverende er en hårfin balansegang, noe Pettersen har fått erfare i prosessen med å skrive og spille inn ”Drømmen Om Oss”.
Albumet er produsert av bandet selv, og spilt inn på Senja, i Trondheim og i Oslo. Miksing er gjort av Knut Sævik (Mungolian Jet Set). Bandet består av: Sondre Pettersen – vokal/spacedrum, Vegard Lien Bjerkan – synth/piano, Kristian B. Jacobsen – bass, Henrik Lødøen – trommer. Vi tok en prat med dem om blant annet albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med det flotte debutalbumet ”Drømmen Om Oss”. Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?
Takk. Albumet har tatt syv år fra første låt ble skrevet til utgivelse, så det har vært en lang og grundig prosess. Låtene ble skrevet over fem år, og bandet brukte et år på øvingsrommet på jazzlinjen i Trondheim for å forske i ulike typer sound. Deretter ble grunnkomp spilt inn live med Ole Richard Stuwe som tekniker i Propeller studio (Oslo) og Øra studio (Trondheim). Etter disse innspillingene har Vegard Bjerkan og Sondre Pettersen i DRØM produsert platen selv ved nøye utforskning og utallige pålegg i deres hjemmestudioer. Knut Sævik og Henning Bortne har deretter gjort en fantastisk jobb med miks og mastring av platen.
Hva handler dette albumet om og hva ønsker dere å formidle gjennom det?
Etter å ha skrevet låter i fem år, gikk det til slutt opp for Sondre at han hadde endt opp med å skrive et konseptalbum over et kjærlighetsforhold fra start til slutt. Det er altså et dypt personlig album, men på ingen måter privat. Albumet beskriver mekanismene og fasene i det å elske et menneske over tid, og i likhet med drømmen fortelles ikke historien nødvendigvis kronologisk. Platen er ikke skrevet i selvmedlidenhet, men har heller sitt utgangspunkt i takknemligheten for å ha opplevd alle sidene av det å elske et menneske over tid.
Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?
DRØM handler i stor grad om den kollektive sounden av musikken, i større grad enn hvert enkelt instrument for seg selv. Vi har jobbet med å få elektroniske og akustiske instrumenter til å smelte sammen til en helhet. For eksempel ved å lage synther av Sondres stemme, eller å blande orgel i lag med elektroniske synther. Videre har vi forsøkt å finne en balanse mellom det vakre og harmoniske, og det mer støyete og dissonante. Denne dualiteten finner man både i musikken, i teksten og selvsagt i forholdet mellom to mennesker som platen omhandler tematisk.
Hvilke låter fra albumet har dere et spesielt forhold til?
”Neste Vår” og ”Tyngdekraften” er to av våre personlige favoritter. Begge disse inneholder veldig tydelig både de harmoniske og dissonante sidene av DRØM rent tematisk, musikalsk og tekstlig. ”Tyngdekraften” var den første låten som ble skrevet i DRØM, og beskriver på en nesten morbid måte hvordan det er å miste et menneske man elsker rett foran øynene på en. Den beskriver hvor vondt og vakkert det er å vite at jo høyere man stiger i kjærligheten desto større blir fallhøyden. Disse låtene har også flere sider av DRØMs sound i seg, fra det mest ambiente til de kompromissløst rockete partiene.
Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?
Vi har fokusert veldig på å få denne platen ferdig, og Sondre har brukt lange nordlysnetter i sitt feriehus på magiske Senja i Nord Norge med å finpusse albumet før miks. På konsertfronten var Trondheim Calling og by:Larm to av høydepunktene. DRØM brukte også veldig mye krefter på den helt spesielle musikkvideoen ”Fantasiflukt” med to dansere under vann, som ble nominert i kategori ”Beste Musikkvideo” på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Disse unike undervannsbildene har blitt en viktig del av DRØMs liveshow, som videoprojeksjon til musikken.
Hvem er DRØM?
DRØM møttes på jazzlinjen i Trondheim og har en felles musikalsk bakgrunn fra improvisasjonsmusikken. Samtidig strekker bandets musikalske erfaringer seg veldig bredt. Både Sondre og Vegard jobber faktisk som kirkeorganister, og Sondre jobber også en del innen teater. Sist var han improviserende sanger i ”Drage-Zoo” på Det Norske Teater som nå skal på turné til blant annet Russland og Krakow. Kristian og Henrik er aktive i soulbandet Rohey for tiden som spiller verden rundt. Henrik ble også spellemannsnominert med jazzbandet Megalodon Collective. Bandmedlemmene er såpass aktive musikere at dette fyller de fleste timer i døgnet.
Hvordan er samholdet i bandet, og hva gjør dere for å inspirere hverandre?
DRØM består av musikere som er veldig aktive på ulike fronter med mange ulike prosjekter. Vi er derfor opptatt av å bygge opp under hverandres prosjekter, og å gi hverandre rom. Derfor vil DRØM denne høsten være å finne i ulike former, både i originalbesetningen men også med besøk av andre musikere. Releasekonserten på Grefsenkollen 5. oktober vil for eksempel være med innslag av de tre fantastiske vokalistene Synne Sanden, Amalie Stokke og Julie Kleive. Her vil vi i samarbeid med trommeslager Kim Christer utforske en mer nedstrippet, vokaldrevet og elektronisk versjon av sounden fra platen.
Har dere noen musikalske inspirasjonskilder?
DRØM er inspirert av veldig mange ulike former for musikk. For eksempel klassisk minimalisme som Steve Reich, med sin meditative repetative stil. Jaga Jazzist med sine lange linjer og blanding av elektroniske og akustiske instrumenter. Nordnorske Biosphere sin atmosfæriske ambient, og selvsagt den nordnorske viseskatten, som har et tekstlig univers som DRØM tar med seg inn i mer elektroniske landskaper.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?
Vi er veldig glade i for eksempel Peter Estdahl og Doffs Poi. Mia Marlen fra Doffs Poi er en av de mest ekspressive sangerne vi har i Norge, med hennes fyrverkeri av musikalsk overskudd. Peter Estdahl har en utrolig varm og deilig sound, og skriver bunnsolide låter.
Videre er vi veldig glad i mye av den norske jazzen som fortsatt er med på å dra jazzbegrepet i nye retninger. Artister som Stian Westerhus, Sidsel Endresen, Arve Henriksen og Nils Petter Molvær fortsetter å utforske hva jazzbegrepet kan romme, og her finnes mye nyskapning som vi i DRØM syntes det er spennende å ta med inn i popmusikken.
Hva er det morsomste eller sprøeste dere har opplevd så langt som band?
Vi hadde en episode mens trommis i bandet Henrik Lødøen var single, hvor han fikk ganske heftig blikkontakt med en av jentene på første rad midt i en låt. Det må ha vært et ganske intenst blikk han møtte, for trommespillet gikk plutselig bare fortere og fortere. Etter å ha vekslet litt blikkontakt med resten av bandet ble jeg nødt til å avslutte låten, da Henrik tydelig ikke kom ut av blikktransen og bare fortsatte å øke. Nå har han heldigvis fått seg dame igjen, så trommespillet er stødigere nå for tiden…
Kan dere fortelle litt om en av deres beste minner fra en av deres liveopptredener?
Samhørigheten med publikum under låten ”Når Æ Våkne” er alltid noe av det mest givende. Dette er den første låten vi ga ut, og er ofte en låt publikum har et forhold til. I konteksten av en konsert blir teksten i sangen en slags bønn om å få lov til å være i det magiske øyeblikket hvor publikum, band og musikk er ett. En bønn om å slippe å våkne opp fra den drømmen det er å holde konserten.
Hvilke musikalske planer har dere videre i 2017 og 2018?
DRØM skal nå gjøre noen helt unike kirkekonserter hvor vi tar inn kirkeorgelet med i den elektroniske sounden. Turnéplanen slippes snart, men vi kan røpe at vi blant annet skal innom Nordlyskatedralen i Alta. Her har vi veldig tro på å kombinere de enorme klanglige mulighetene i kirkeorgelet, sammen med våre synther og Sondres vokal. Kirkeorgelet er på sett og vis den første synthen som ble oppfunnet, så her møtes eldre og nyere musikkhistorie.
Videre gleder vi oss veldig til å fortsette å skrive musikk, og å utforske hvilken retning vi skal ta DRØMmesoundet i videre. Både Vegard og Sondre er veldig glad i elektroniske beats for tiden, så det er mulig DRØM kommer til å bevege seg enda lengre inn mot den kommeriselle popmusikken i fremtiden. Men selvsagt alltid med signaturen fra sounden som er skapt på debutplaten ”Drømmen Om Oss”!