Likeable Lars har skrudd sammen en teknisk interessant og sjangeroverskridende låt om kjærlighetens avhengighetsskapende fragmenter.
Etter å ha produsert låter for en rekke norske artister med plasseringer på blant annet topp 50 Norge, erfaring som både manager og entreprenør, har nå barndoms-kompisene Lars og Ketil formet duoen Likeable Lars, som kan beskrives som et musikalsk fristed for de to produsentene. Når de kreative tøylene slippes løs blir den naturlige skandinaviske følelsen for strukturerte og ryddige melodier blandet sammen med tunge og skitne hip-hop referanser.
Låten handler først og fremst om kjærlighet, men ikke uten en undertone av at kjærligheten fører til en avhengighet. Molly kan være en jente, men er også en åpenbar referanse til kjærlighetsdopet. Eksperimenteringen med bruk av vokal som instrument er selve produksjonskonseptet, der nesten hele produksjonen (med unntak av bass, trommer og perkusjon) består av vokal. I «Me & My Molly» er det faktisk over 120 forskjellige vokalspor, ikke medregnet lead-vokalen (!). Du kan lese intervju med Likeable Lars under banneren.
Hei og gratulerer med debuten unnagjort! Fortell oss hva historien bak «Me & My Molly» er som låt, og hvordan dere har gått frem for å produsere lydbildet, som jo er sinnsykt fett i seg selv?
Hei og tusen takk for det! Historien bak Molly er egentlig at Ketil og jeg ikke hadde sett hverandre på flere år, og så køddet vi litt rundt med ordet Molly fordi vi følte der og da at «alle» plutselig snakket om Molly i låtene sine. Etter å ha arrangert det ut og spilt inn og tweeka MYE vokaler så vi bare på hverandre og tenkte: «dette var sykt fett». Så da hadde vi nesten et problem fordi ingen av oss kan akkurat skryte på oss at vi har veldig mye erfaring på MDMA akkurat, men det som gjorde det fett for oss var jo selvfølgelig måten vi produserte det på. Hele produksjonen består nesten kun av våre vokaler, (med unntak av trommer og bass) som vi har strukturert inn i 3 forskjellige kor som til sammen har over 120 forskjellige unike spor. Det som vi synes er kult med å gjøre det på den måten er at man kan få så utrolig rike akkorder, når så mange stemmer klinger sammen og alle har forskjellige nyanser av tonene. Så for oss har denne produksjonen vært et eksperiment på hvor langt vi kan dra vokalproduksjon ut av de vanlige rammene vi holder det til.
Hva er bakgrunnen for artistnavnet Likeable Lars? Er Lars rett og slett en knakanes fyr?
Det er rett og slett at Ketil er verdens triveligste kar, og at Lars bare er Lars enkelt og greit (ok type han også da).
Dere jobber i Oslo Records-systemet, ta oss med på reisen fra promperommet til fullblods produsent med dyktige artister? Hva har vært fetest hittil, og hva har vært mest utfordrende?
Den reisen har vært veldig preget av å sitte å klø seg i hodet over å ikke skjønne en dritt av hva man holder på med, men likevel fortsette å klokke inn mange timer hver eneste dag i flere år. Og så skjønner vi fortsatt ikke en dritt av hva vi driver med, men plutselig kommer for eksempel min barndomshelt Oral Bee i studio og rapper på mine beats – det er ganske fett. Det mest utfordrende er uten tvil hvordan musikkbransjen er strukturert. Plateselskapene (spesielt majors), tar så store cuts, og betaler så små honorarer at det som blir igjen stort sett bare er smuler. Det er nesten ingen som tør å snakke om det, men det er mange godt etablerte produsenter som vi kjenner som ikke aner hvordan de skal få penger fra plateselskapene, og ikke får noe svar når de prøver å spørre seg frem.
Beskriv ambisjonen som Likeable Lars og hva dere drømmer å oppnå?
Den største ambisjonen vi har med Likeable Lars er at vi kan ha kreativ frihet til å skape vår egen musikalske visjon, og selvfølgelig hadde det vært veldig gøy om noen mennesker også likte musikken. Det å være vår egen artist, åpner for nye former for kreativitet, og gir rom for å prøve ting produksjonsmessig som ikke nødvendigvis hadde passet inn i en annen artists visjon, som er hovedmålet vårt med dette prosjektet.
Hvem er deres musikalske inspirasjonskilder, og har dere noen norske forbilder når det kommer til produksjon?
Vi har begge hørt utrolig mye på alt Kanye West har gitt ut. Vi digger Bon Iver blant annet, og veldig mye av de låtene som vi lager sammen nå henter mye inspirasjon fra dette. Frank Ocean, Khalid, Kendrick Lamar, Chance the Rapper, og så har man Coldplay, The Beatles og disse gutta som vi har hørt mye på. Samtidig skal vi ikke stikke under en stol at vi også digger skamløst cathcy låter. Vi har lenge sett på Jesper Borgen som en slags allvitende guru innenfor pop, og vi synes også at Ole Torjus Hofvin har veldig spennende produksjoner, og de er begge produsenter vi ser veldig opp til.
Hvilke(n) VST sverger dere til, som dere omtrent bruker i alle produksjoner og kan anbefale videre?
Jeg så en post på Instagram om hvordan alle produsent-noobs overbruker gratis-pluginen OTT, og jeg tenkte bare: faen da, den bruker jo vi på alle sporene, haha. Når det kommer til VST så er nok Omnisphere 2 vår “go-to” VST. Det er så mye teksturer i samplene der, som man kan få mye sykt ut av, enten bare som det er, eller med tung prosessering – men når det er sagt er det veldig liten bruk av VST i Likeable Lars produksjonene. Vi fokuserer mest på å spille inn vokal-lyder og trompet lyder for så å videreutvikle de lydene i Logic.
Likeable Lars digger Spectrasonics Omnisphere 2 – en VST de anbefaler videre
Det er syke mengder norsk kvalitetsmusikk ute og rusler om dagen, hva hører dere selv på av norske kolleger?
Ja, folk er så sinnsykt flinke! Altså vi hører på alt fra Isah til Ringnes-Ronny vi, både for underholdning og i research-øyemed. Personlig er vi spent på hva Musti kommer til å slippe fremover – det blir gøy å høre. Cezinando slutter ikke å imponere, Karpe legger ut stadig nye fete ting, Emilie Nicholas skinner som en heltinne, Arif, Dagny, Sigrid, Mugisho, vi kunne nevnt i fleng. Listen er lang, og Norge er smekkfullt av dyktige musikere, artister og produsenter. Kudos!
Hvis dere kunne jobbet med en norsk artist eller produsent, død eller levende, hvem ville dere valgt?
Cashmere Cat er jo helt rå da. Det hadde virkelig vært fett å jobbe med ham, og lært å tenke litt som han.
Vi er midt i en corona-pandemi som påvirker oss alle. Hvordan har pandemien påvirket dere personlig og hvordan får dere dagene til å gå?
Vi har faktisk fått jobbet mer sammen enn vanlig. Siden Ketil ble satt i hjemmekontor har det vært lettere å strukturere dagene til vår fordel og vi har fått enda mer tid til å lage musikk sammen, noe vi vanligvis bare gjør når Ketil er ferdig på jobb. Så det har jo gjort at jeg (Lars) ikke har tenkt så veldig mye på at det har gått tregere med andre oppdrag. Sett bort i fra at vi har jobbet mest over nett hjemmefra, har det ikke vært veldig forskjellig. Forskjellen er vel at dette prosjektet er det ingen som betaler honorar for, men det merker jeg jo først de neste månedene, haha.
Hvilke planer har dere videre for 2020?
Vi skal slippe så mye musikk at folk blir lei! Det kommer nesten en låt i måneden fremover, så hvis du liker dette her, så kommer det en del mer du kan like fremover. Vi tar sikte på en liten EP innen sommeren, og skal dundre ut enda en EP til høsten.