Photo: Baard Lunde

Amanda Tenfjord albumdebuterer med solid og ærlig følelsesreise

Amanda Tenfjord er endelig ute med sitt debutalbumet, «In Hindsight» via Propeller Recordings og som er denne Ukens album» på NPS Music.

Etter flere år med en rekke solide låter og massivt med radiospilling, deltakelse på alle de store showcasefestivalene i Europa, og til og med å ha taklet en pandemi med en åttendeplass i den internasjonale Eurovision-finalen parallelt med å fullføre sin legeutdannelse.

Ventetiden har vært lang, selv om den så sent i år har blitt fylt med sterke singler som «Plans», «All In» og «AMAN» etter Eurovision-perlen «Die Together». Men, det har en forklaring, forteller Amanda selv;

«Det har kanskje tatt en stund før debutalbumet kom, men jeg ville at jeg skulle ha et indre behov for å lage et album, ikke bare at det var noen folk som folk rundt meg eller et plateselskap ønsket. Nå føltes det veldig riktig. «In Hindsight» er historien om et forhold fra start til slutt, fra toppen til bunnen.

Jeg ville skrive albumet fordi jeg ønsket å forstå hvordan ting kan endre seg fra noe så fint til noe så brutalt. Jeg forstår egentlig fortsatt lite av det, men jeg har i hvert fall satt ord på følelser og tanker som kanskje mange kan kjenne seg igjen i.»

«In Hindsight» er frisk pust og et strålende popalbum med fengede og sterke melodier, men det er også særdeles velspilt og godt produsert. At Amanda har fått med seg et aldri så lite stjernelag av folk er heller ikke helt tilfeldig:

«Jeg var bestemt på at om jeg skulle skrive et album skulle jeg gjøre det sammen med noen få av mine favoritt-mennesker/musikere. Bjørn (Bjørn Helge Gammelsæter) og jeg har skrevet alle låtene sammen, og på noen av låtene har låtskrivere og artister som dePresno, Hilde Skaar, Thea Wang og Mathias Wang vært med. De er alle folk jeg beundrer høyt.

Jeg ville arbeide med noen få folk fordi jeg ville at alle skulle skjønne historien og følelsene som lå bak hvert eneste ord. Vi har også brukt mange liveinnspilte instrumenter, spilt av de som spiller i bandet mitt til vanlig, noe som føles ekstra bra. De er jo dritgode. Trondheimssolistene har også spilt på noen låter, noe jeg er veldig stolt av», forteller hun.

Resultatet av alt dette er et knallsterkt debutalbum fra en av våre fineste popsnekkere de siste årene. Fullengderen består av både radiobangere og vakre og emosjonelle kjærlighetslåter, i tillegg til de nevnte ærlige tekstene – og ikke minst; det er et debutalbum Amanda selv står inne for på alle måter.

«Jeg elsker alle låtene. Jeg har aldri følt så mye eierskap og stolthet for noe jeg har laget før. Bjørn (Bjørn Helge Gammelsæter) har vært en fantastisk produsent og låtskriver å jobbe med. Han har respektert grensene mine og heia på meg når jeg sier «okey jeg har en idé som jeg virkelig vil få til», pushet meg til å tenke nytt når jeg selv ikke våger, og i tillegg utfordret meg til å gjøre ting om igjen og om igjen helt til det blir så bra som det kan. Jeg er veldig fornøyd og stolt av resultatet.»

Som alt annet ved «In Hindsight» er også navnet på albumet nøye gjennomtenkt og beskrivende. «In Hindsight» er ikke bare albumtittelen, det er også navnet på fullengderens siste spor.

«I etterpåklokskapens ånd er kanskje enda mer beskrivende», forteller Amanda. «Jeg ser tilbake på en periode av livet mitt og prøver å beskrive hvorfor det er så innmari vanskelig å se ting klart når man står midt oppi noe. Etterpåklokskap har alltid fascinert meg. Utsagn som: hvorfor gjorde jeg det der? Og hva i alle dager tenkte jeg med??? Også er konklusjonen kanskje at når man er veldig glad i noen så blir man bare skikkelig blind.», avslutter hun.

NPS-redaksjonen: Dette er et fint, variert og ektefølt album med ærlige og sterke tekster som berører og som er vakkert formidlet av Amanda i et flott og stemningsfullt lydbilde og med fantastisk stryk fra Trondheimssolistene på flere av låtene. Vi er med på hennes sterke følelsesreise som tar for seg kjærlighetens ulike faser. Fra det utrolig fine til det mer brutale som et brudd kan være. Albumet inneholder alt i fra såre, vakre og storslåtte ballader til sterke og fengende poplåter. Vi vil gjerne trekke frem fire låter fra albumet og det er den nydelige, «What are the odds?» – en skikkelig fin poplåt, således er også den såre, lavmælte og gitardrevne perlen «Long Time», den mer oppløftene, delikate og fengende «AMAN» som hun synger sammen med den greske sangstjernen Evangelia og til sist, den radiovennlige og håpefulle låten, «All In».

Vi tok en prat med Amanda om blant annet debutalbumet, turneen og planene videre fremover.

Gratulerer med debutalbumet ditt, «In Hindsight». Kan du fortelle litt om det, og om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Takk! Prosessen med albumet begynte for halvannet år siden. Bjørn-Helge Gammelsæter sendte meg melding på Facebook og spurt om vi skulle dra i studio og prøve å skrive noe sammen. Vi hadde aldri jobbet sammen før, og jeg hadde ikke skrevet musikk på vel to år. Allikevel booket vi fem dager i Ocean Sound Recordings og håpet på at samarbeidet skulle gå bra. Vi fikk med oss Bjarte dePresno og Hilde Skaar. Det var helt fantastisk. Kjemien traff, og både musikalsk og da vi hadde pause hadde vi det så innmari kjekt; det føltes som å være på camp med sine beste venner. Første låten vi skrev var «I’ll Stay», det var denne låten som gjorde at jeg fikk lyst til å skrive et album. Alle låtene vi skrev i etterkant er faktisk på albumet. Det var en nydelig prosess. Bjørn-Helge har produsert alle låtene og vært en helt rå samarbeidspartner. Han pusher meg til å tørre nye ting, samtidig så fikk han meg til å få troen på meg selv og musikken igjen. I tillegg er han sykt morsom å henge med – og litt perfeksjonist, som er veldig irriterende – men som er bra for albumet sin del da. I tillegg har bandet mitt spilt på platen: Martin Morland på bass, Henrik Lødøen på trommer. Trondheimssolistene spiller stryk på flere av låter (de er så bra!!!: arrangert av Edvard Synnes). Thea Wang har vært med å skrive flere låter. Mathias Wang har vært med på «What are the odds?». Andre flotte musikere er med som Fredrik Svabø, Henrik Lillehaug og Markus Viksvedt. Jeg er veldig stolt!!!

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av denne platen?

Jeg var gira på så mye «ekte» instrumenter som mulig, og derfor er jeg veldig glad for at vi fikk til nettopp det; ekte stryk, trommer, gitar, bass, og massemasse deilige koringer. Tror kanskje mitt favoritt-øyeblikk fra albuminnspillingen er da Hilde Skaar, Bjarte dePresno, Bjørn og jeg står i ring og synger 4-stemte koringer til «In Hindsight».

Hvilke låt har du et spesielt forhold til fra albumet?

«In Hindsight» kommer alltid til og føles veldig spesiell fordi jeg husker vi alle gråt da jeg spilte inn vokalen. Det var et veldig spesielt øyeblikk, og så føler jeg at låten inneholder alt jeg ville si og alt jeg føler oppsummert i én låt.

Nydelig selvevaluering. Produksjonen er velbalansert. Gjengen fra Ålesund har laget gode, fengende poplåter uten å overskygge personligheten i tekstene, terningkast 5/6

Stella Marie Brevik, Stavanger Aftenblad

Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hvordan kommer du deg i så fall ut av denne?

Før følte jeg ofte på skrivesperre fordi jeg gikk i mange sessions flere dager på rad med mange ulike produsenter. Men nå går jeg bare i studio når jeg føler for å skrive og når jeg føler jeg har noe å si, og med folk jeg er trygg på, så nå har jeg ikke følt på sperren på en stund. Jeg blir inspirert av de dagligdagse følelsene og hendelsene. De små øyeblikkene og de mellommenneskelige møtene.

Hva er det unike i ditt musikalske univers?

Oi, aner ikke. Stemmen min er jo unik tror jeg.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg begynte å spille piano da jeg var 5 år, og så begynte jeg med sangtimer som 8-åring. I tillegg har jeg spilt i Tennfjord skolekorps. I begynnelsen sang jeg utelukkende klassisk musikk, før jeg sakte med sikkert beveget meg over i popverdenen. Jeg begynte så å skrive egen musikk som 16-åring.

Gratulerer som nyutdannet lege Amanda. Hva venter deg nå, og hvordan vil du kombinere en travel jobb som lege med din musikk-karriere?

Takk. Jeg jobbet som legevikar på Ålesund sykehus i sommer, det var spennende. Nå skal jeg ha turné og kose meg med musikken en periode før jeg en dag søker turnus.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Liker å spille fotball, det er det kjekkeste jeg vet. Ellers vil jeg beskrive meg selv som ganske rotete, utålmodig, sta, men snill.

Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for deg?

Føler meg egentlig ganske heldig. Omringet av så mange dyktige musikere, låtskrivere, produsenter og artister, og det virker som alle heier på hverandre. Det er jo mange tøffe sider ved å være musiker på generell basis, for eksempel å få ting til å gå rundt økonomisk, mye arbeid, øving, vanskelig valg, å finne ut visuelle visjoner, finne ut hvem du er, hvem du vil være osv.

Amanda Tenfjord overbeviser med sitt første album, og viser at hun klarer seg godt i den virkelige popverdenen også

Geir Rakvaag, Dagsavisen

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Jeg er konstant livredd. Har for eksempel dårlig mage i flere uker før jeg skal spille en konsert. Tror min sterkeste side er at jeg er god på melodier og at jeg liker å være med folk – og jeg elsker den praten før man begynner å skrive en låt.

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Var en ganske spesiell opplevelse å spille på den olympiske stadion i Athen for noen uker siden som oppvarming for Madrugada. 28 000 mennesker, nydelig temperatur, nydelig stemning, og et helt rått band med meg på scenen.

Hva er det morsomste eller sprøeste øyeblikket du har hatt i din musikalske karriere så langt?

Eurovision, absolutt det sprøeste jeg har vært med på.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Hører ganske lite på musikk egentlig, men er veldig glad i girl in red sitt siste album «if i could make it go quit». Det blir jeg aldri lei av. Ellers digger jeg Aurora, SKAAR, Thea Wang, Emilie Nicolas.

Albumet har en god miks av elektronisk pop i avmålt tempo og storslåtte pianoballader som røsker tak i sjelen. Musikken danner en fin ramme for Tenfjords låtskriverkunst

Eivind August Westad Stuen, Aftenposten

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

GYROS. Elsker det. Spiser det hver dag når jeg er i Hellas. Men jeg er også veldig veldig fan av mormor sine kjøttkaker i brunsos med kokt potet. Jeg elsker potet.

Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?

Nei, men jeg har sett serien «The bear». DEN VAR HELT SYK. BESTE SERIEN JEG HAR SETT NOEN GANG.

Du kan bare høre på en eneste sang resten av livet; hvem velger du?

Tror det ikke finnes en låt man ikke hadde blitt lei av hvis man bare kunne høre en låt.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Drømmer om å spille i Ioanninna – byen jeg bodde i når jeg bodde i Hellas som barn, og byen farmor bor i.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Emilie Nicolas, hun er helt rå.

I januar 2023 reiser du rundt på turné i både Norge og Europa. Kan du fortelle litt om det og hva publikum kan forvente seg på en konsert med deg?

Det blir helt rått! Jeg synger mye fra mitt nye album. Bandet mitt er fantastisk og jeg tror det blir en unik opplevelse.

Hvilke andre musikalske planer har du for resten av 2022?

Album og øving til turnè er nok mine planer, 2022 er jo snart over.