Komiker Martin Beyer-Olsen beskriver musikk som en av livets grunnpilarer og legger ikke skjul på at rock og punk kulturen i Rakkestad har satt sitt preg på hans musikksmak.
Martin har bakgrunn fra NRK P3 hvor han startet i 2006 og jobbet blant annet i P3morgen. Sammen med Lars Berrum har han laget TV-programmene Berrum og Beyer på NRK3 i 2014 og Norske fordommer på NRK1 i 2015. Våren 2015 medvirket han i sesong 3 av Underholdningsavdelingen på NRK1. Han har dessuten medvirket på Nissene over skog og hei på TVNorge i 2011 og vært gjestekomiker i sesong 7 og 8 av Torsdag kveld fra Nydalen på TV 2 i 2012. Beyer-Olsen lager også “Martin & Mikkelsen” på NRK, en av våre absolutte favoritter. Han fikk Stå opp-prisen i 2011 og Komiprisen 2015 i klassen årets mannlige TV-komiker for Norske fordommer. Han har dessuten vært nominert til årets gjennombrudd under Komiprisen 2011, publikumsprisen under Gullruten 2015 og årets morsomste under Komiprisen 2015.
Hans oppvekst i Østfold og brennende lidenskap for musikk er to faktorer som utkrystalliserer seg når vi skal beskrive komikeren. Vi har samlet våre favoritt-klipp i spilleren under for å gi deg et lite innblikk inn i Beyer-Olsens foreløpige karriere, hvor vi blant annet kan se hans hysteriske Østfold-mitraljøse ta for seg Wenche (som NPS-redaksjonen har ledd seg skakk av mang en gang), hans Kygo-parodi og flere andre musikkvideoer.
(saken fortsetter under videoen)
Våre favoritter fra Martin Beyer-Olsen (spilleliste)
Din TOPP 20 er variert sjangermessig, er du såpass stilmessig fleksibel i det daglige, eller representerer spillelisten forskjellige faser du har gått igjennom livet?
Det begynte med hip hop i 1990 med De La Soul og Beastie Boys, men det er rock og punk som har fulgt med hele veien. Nå setter jeg pris på mye forskjellig, og de siste åra så har jeg blitt hekta på «arpeggio» basert elektronika. Særlig norsk. Viktig å merke seg er at jeg har lagt Aiming For Enrike og Cashmere Cat sist i sin sjanger fordi både rockens- og popens fremtid kommer fra Halden.
I spillelisten finner vi blant annet Jokke´s slager “Øl” og som del av bandet Merlin fikk du en unik opplevelse da legenden spurte om han kunne spille med dere. Kan du fortelle oss litt om hvordan dette skjedde og hvordan påvirket denne opplevelsen din musikkinteresse videre?
Ja, det var vår første gig i Oslo på Garbo som lå over Sentrum Scene. Jokke satt i baren og sendte en fyr bort for å spørre om han kunne spille med oss. Han ville spille «Øl». Vi kunne ikke låta, så han måtte lære oss den på et kott bak scenen. Vi åpnet med den og vi tok den tre ganger. Siste gang som reggae. Vi skulle ta opp konserten på minidisc, men alt som kom med før det ble kutta var Jokke som sa: «I dag spiller jeg i Merlin, så bare kall meg Kong Arthur dere.» Selvfølgelig en stor opplevelse for oss.
Vi merker oss også inkluderingen av Black Debbath´s “Problemer innad i Høyre”, som vel kan omtales som humormusikk. Har du hatt musikalske opplevelser du rett og slett har ledd deg skakk av? Hvem er landets morsomste musiker for deg?
Jeg vet ikke om han setter pris på det selv, men Emile The Duke er fantastisk som Aasen. Morsomt samtidig som er det veldig bra. Ellers setter jeg jo stor pris på komikere som bruker musikk. Reggie Watts, Flight of The Conchords og Bo Burnham for å nevne et par tre utenlandske.
I arbeidet med å lage denne spillelisten ønsket du i utgangspunktet å ha med Locomotives låt “Mind” (som ikke er tilgjengelig på alle strømmetjenester). Kan du fortelle oss litt om hvordan tankeprosessen var når du har satt sammen spillelisten? Hva var vanskeligst?
«Mind» var den første låta jeg visste skulle være med. Så om dette kan føre til at noen får lagt ut den på Spotify, så blir jeg glad. Ellers er det vanskelig å plukke 20, så langlista mi er lang. Jeg har lagt opp de låtene som selvfølgelig er best i historien av norske låter, men alle har også gitt meg de beste konsertopplevelsene oppigjennom åra, så det er mye kjærlighet i bånn. Det var vanskelig å velge ut så få rockelåter, så er det noen pop og hip hop låter som måtte vike.
I podcasten “Lars og Martin” trekker du fram musikk som en absolutt grunnpilar i livet, samtidig som du nevner at rock/punk kulturen i Rakkestad har satt sitt preg på din personlige smak. Hvordan er musikk en viktig del av din hverdag, og hvordan påvirker musikken din jobb som komiker?
Jeg bruker så mye musikk på scenen som mulig. Det er mye musikalitet i humor, så jeg prøver å få det til å minne om en konsert når jeg går på. Energisk åpning og så bygge opp til et hælvetes leven på slutten. Det er et savn hver dag jeg ikke spiller i band. Så kanskje en dag…
Vi fikk med oss at du var på Øya i år og siden din musikkinteresse nok er større enn gjennomsnittet der ute, vil du beskrive deg som en habil konsertgjenger? Og hva var ditt musikalske høydepunkt under årets Øya? Var det noen norske artister som imponerte deg spesielt?
I perioder er jeg flink og ser masse, men når det koker i jobben, så blir det ikke så mye tid. På Øya i år var det nok Emile The Duke og MØ som var høydepunktene for meg. Gabrielle synes jeg også leverte et veldig bra show, samt en formidabel avslutning av Lars Vaular.
I musikkbransjen snakker man nå gjerne om en norsk “gullalder”, der produsenter, DJs og artister slår igjennom nasjonalt og internasjonalt som aldri før. Fra ditt ståsted, hvordan opplever du denne nye bølgen, og er du enig i at norsk musikk aldri har vært bedre?
Ja, jeg kan være enig i det. Det overlappes jo ukentlig av nye sjukt flinke folk som får oppmerksomhet også utenlands. Og spesielt i Hip Hopen er det mye gøy som skjer. Men jeg merker også at stemninga for «tung tung politisk» rock også er på vei tilbake. Og det er ikke et sekund for tidlig!
Sistnevnte kan vi absolutt si oss enige i, så vi valgte å legge inn spillelisten “Politisk” i denne artikkelen. Foruten tung politisk rock, kan du finne ut hvordan temaet politikk er behandlet musikalsk opp igjennom tidene her til lands, uavhengig av sjanger.