Photo: Anne Valeur

Eberson leverer tidløs generasjonspop av høy kvalitet

Far og datter prosjektet, Eberson slapp nettopp låten «Someone Who Cares» som er denne «Ukens single» på NPS Music.

Dette er en nydelig popballade som er skrevet av Marte Eberson (kjent fra Highasakite og LÖV), og som er produsert og arrangert av hennes far, den anerkjente jazzlegenden Jon Eberson, Roar Nilsen og henne selv. Lydbildet er nært og med få elementer. Det nære og detaljrike er i fokus. De små lydene fra piano, pusten i vokalen og lyden fra gitarstrengene. Dette er med på å understreke den sårbare teksten; et ønske om å bli passet på. Vi tok en prat med Marte om blant annet den nye låten og hvilke planer de har videre.

Gratulerer med låten «Someone Who Cares». Kan dere fortelle litt om den?

Takk. I påsken satt jeg (Marte) på hytta til foreldrene mine og så på en dokumentar om Carole King. Dette var første gangen jeg ble ordentlig introdusert for Carole King som den eminente låtskriveren hun var. Dokumentaren beskrev også det å være kvinnelig musiker på en måte jeg kjente meg igjen i. Det å bli dratt mellom to verdener; det å være en familie-person og en kunstner. Denne låten ble skrevet etter å ha blitt sterkt inspirert av hennes singer/songwriter stil. Min far Jon og jeg satte oss ned og så på akkordrekken, gjorde noen justeringer og lagde en form. Vi tenkte det ville være fint og ha det nokså akustisk med upright-piano og akustisk gitar.

Hva er det unike i deres musikalske univers?

Det mest unike er nok at dette er et samarbeid mellom far og datter. Vi er to musikere som har sterke meninger om hvordan musikken skal være, og i dette bandet må vi i blant inngå noen kompromisser. Det gjør at musikken blir preget av to ganske sterke musikalske personligheter. Vi har et ønske om å lage musikk som ikke er for et spesielt marked, men som kan omfavne mange. Drømmen er å lage tidløs musikk.

Hvordan har sommeren vært for dere musikalsk sett, og har dere fått tid til litt ferie?

I sommer har vi spilt en jobb sammen på Festspillene i Harstad. Det var en veldig fin opplevelse. Ellers har vi spilt med litt forskjellige band hver for oss, hatt ferie og jobbet med ny musikk.

Hva med det siste året musikalsk sett?

Vi var på en veldig fin Norges-turnè i januar og februar. Det er så annerledes å spille musikken live enn å spille den i et studio. Musikken forandrer seg for hver konsert, og man vet aldri helt hvordan det kommer til å bli, men det er det som gjør det så gøy. Det er et skikkelig adrenalinkick og spille musikk som til tider er så spontan.

Hva liker dere å gjøre på fritiden?

På fritiden liker Marte og gå på turer, spise sunn mat, holde seg frisk og ikke minst meditere hver dag. Det er den beste vitamininnsprøytningen som finnes. Jon liker å fiske, ser MYE på sport på TV og øver så mye som mulig. Han er også lærer på Norges Musikkhøgskole. I tillegg så leser han mye krim og gitarblader.

Har dere noen musikalske inspirasjonskilder?

Det er mange som inspirerer oss. Alt fra konkrete plater, innspillinger, låter, lyder osv. Donald Fagens «Nightfly» er en plate vi begge har hørt veldig mye på. Vi har også hørt masse på Joni Mitchell, Mahavishnu Orchestra, Cream og Miles Davis. Det vi har til felles er at vi er inspirert av musikk som er innenfor veldig mange forskjellige typer sjangre. På en og samme Eberson-låt kan man høre referanser fra Dolly Parton til Pink Floyd, eller Steely Dan til Lana del Rey.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg (Marte) liker å høre på musikk som vennene mine gir ut. Jeg synes det er gøy å høre på hva de jobber med, og bli inspirert av dem og forhåpentlig inspirer dem tilbake. Jeg gleder meg veldig til Ine Hoems nye musikk kommer ut snart. Det er musikk med norske tekster. Jeg har fått høre en smakebit og synes det var så vakkert. Så hun kommer jeg sikkert til å høre en del på.

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Vi har opplevd masse forskjellig morsomt egentlig, men en av de mest spennende opplevelsene vi har hatt som band var da vi var på Svalbard og spilte i februar. Det var en utrolig opplevelse. Vi kjørte snøscooter og opplevde en fantastisk natur. I tillegg hadde flere i bandet med seg samboerne sine, så det føltes ut som den hyggelige familieturen. Det er et opphold som vi sent vil glemme.

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?

Det er veldig mange det hadde vært fint å jobbe med, men om Arne Nordheim hadde vært med på en innspilling hadde det vært helt utrolig spennende.

Hvilket sted i Norge drømmer dere om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket dere mest?

Det er alltid gøy å spille på en scene som har en spektakulær natur rundt seg. Så alle slike steder hadde vært gøy. Enten i Nord-Norge eller ved kysten på Vestlandet, eller på en fjelltopp. Å spille på Svalbard var kanskje enda mer spesielt enn hva vi trodde. Det at det aldri ble ordentlig lyst på dagen, gjorde noe med stemningen, og man var liksom i en helt annen verden.

Kan du nevne et stk. guilty pleasure?

Guilty pleasure er å sitte på Facebook eller Instagram og se på Food Network. Der ligger det tusenvis av videoer av matlaging, og all maten er ofte usunn, amerikansk trash mat. Mengder med ost og kjøtt og mat som vi aldri lager, men det er likevel en blanding av provoserende og fascinerende å se på. Jeg (Marte) har tatt meg selv i å se på matvideoer i flere timer noen ganger.

Hvilke planer har dere videre i 2019?

I 2019 skal vi jobbe med flere låter. Vi har allerede spilt inn et par låter. Så dette blir spennende.

Spillelister – Norsk

Norsk Jazz

Norsk jazz preges av høy kvalitet og har en høy stjerne også internasjonalt. I denne spillelisten finner du nyheter, klassikere og relativt ukjent jazz du må […]