Foto: Promo

Under artistnavnet Melantopia finner du mannen Jarl Aanestad

Del Tweet

Han er aktuell med sitt instrumentalalbum ”Norwegian Summers”. Albumet består av 11 stemningsfulle elektroniske ambiente komposisjoner, inspirert av den norske naturen; fjell, daler, fjord, hav, mørke og lys.

Jarl er en norsk produsent og låtskriver med lang og bred musikalsk erfaring. Han begynte å produsere musikk etter endte musikkstudier sent på 90-tallet, og samarbeidet tidlig i sin karriere med bl.a. Stein Berge Svendsen og David Eriksen. Han signerte deretter sin første publishing-avtale med EMI Music Publishing og en samarbeidsavtale med Bonnier Music (nå Cosmos Music). Fra sitt studio på Vålerenga i Oslo jobbet han med artister som Karpe Diem, Samsaya, Morten Abel, Madcon, The Micropops, Joddski, Lilyjets, Anne Lingan og mange andre. Etter hvert begynte Jarl å få en god del samarbeidspartnere i USA og bestemte seg for å flytte fokuset til det amerikanske markedet så han flyttet til Los Angeles i 2012. Vi tok en prat med Jarl om det nye albumet, livet i Los Angeles og planene videre fremover.

Du er for tiden aktuell med det stemningsfulle instrumentalalbumet ”Norwegian Summers” Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Sommeren 2015 hadde jeg en periode i Los Angeles der jeg tenkte mye over mine røtter og min inspirasjon for å lage musikk, så jeg begynte å leke litt med musikalske bilder knyttet til den naturen som jeg er så glad i hjemme i Norge. Jeg ville prøve å male frem bilder av snø og gjenskape minner fra for eksempel fjordene i Ryfylke og vinterferier i Tuddal i Telemark da jeg var barn. Etter noen måneder hadde jeg skapt en liten håndfull med låter som føltes som begynnelsen på en musikalsk reise i Norge. Jeg bestemte meg for å gi låtene arbeidstittelen «Norwegian Summers». Navnet Norwegian Summers refererer til den norske sommeren, som er uforutsigbar og som sjelden gir deg det du forventer. Jeg har komponert og spilt inn albumet på mitt mobile studio i Los Angeles fra sommeren 2015 og frem til utgivelsen i slutten av 2016 og har prøvd å finne melodiske temaer som kan klinge litt norsk, i mine egne ører i hvert fall.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Jeg er egentlig gitarist, men på dette albumet endte jeg opp med å bruke mye piano og elektronisk lyder for hoved melodiske temaer. Gitaren endte jeg opp med å bruke til å lage atmosfærer og stemninger. Jeg ønsket meg et litt kaldt elektronisk preg på albumet for å illustrere det norske klimaet. Mye eksperimentering med ekkoeffekter og reverseringer av lyder. Jeg ønsket også at lytteren skulle se for seg en liten film fra norske landskap for hver låt, og jeg har prøvd å finne melodiske temaer som kan ha undertoner av norsk folkemusikk. Underveis så har jeg blitt inspirert av mye norsk musikk som for eksempel Highasakite, (som jeg virkelig oppdaget gjennom et nydelig naturprogram jeg så på NRK nett-tv fra min leilighet i North Hollywood) samt det amerikanske bandet Tycho.

Hva vil du si er det spesielle i Melantopia sitt musikalske univers?

Enkle melodier over kalde atmosfæriske landskap og diskrete elektronisk beats. Mye atmosfærisk landskap som er skapt av gitarer og utopiske ekkoeffekter. Som en av mine musikklærere på musikklinjen på Lundehaugen sa om Debussy sin musikk: «En langsom flytende bevegelse».

Hva handler dette albumet om og hva ønsker du å formidle gjennom det?

Albumet er en hyllest til den norske naturen, mine venner og familie i Norge som er dypt savnet. Innspillingen har fungert litt som terapi og flukt fra den stressende produsent og låtskriver hverdagen i Los Angeles, og har vært et rom der jeg har kunnet gjøre akkurat det jeg har tenkt og følt musikalsk, uten forbehold eller hemninger.

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

Det siste året har vært travelt med mye jobbing som produsent og låtskriver med forskjellige artister, og jeg har fått muligheten til å jobbe med en god del spennende nye talenter. Jeg synes spesielt et band som heter Harletson har vært veldig givende å jobbe med, de er et singer/songwriter band med 3 unge veldig talentfulle medlemmer, veldig inspirert av John Mayer og Eagles. Jeg har også begynt å jobbe med Disney på flere tv og filmprosjekter.

Hvem er Jarl Aanestad?

Jeg er en melankoliker og tenker som stort sett lever for musikk 24 timer i døgnet og har gjort det i hele mitt voksne liv. Jeg startet som gitarist og studerte musikk på Universitetet i Oslo, men gikk etter hvert over til å produsere og komponere. På fritiden surfer jeg i Malibu og opp og ned Californiakysten med min gode venn Toby Gad (han har vært med på å skrive låter og produsere for bl.a. John Legends, Fergie og Beyonce). Når jeg har muligheten så drar jeg opp i fjellene i Sierra Nevada, eller Sirdalen, og jakter på en ny utsikt.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Norsk musikk er fantastisk om dagen, og jeg er spesielt begeistret for Highasakite, Seeb, Astrid S, Una Sand, Cashmere Cat og Lido. Jeg beundrer disse artistene for det de har fått til og for varme lydbilder. Vil fremheve Seeb, som jeg har kjent lenge, måten de har gått fra å være produsenter til verdensartister etter en så lang karriere, er imponerende og inspirerende. Jeg synes også norske plateselskaper gjør en strålende jobb for tiden med norsk musikk.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Tycho, Pink Floyd, Flume, Diplo, Major Lazer, Eivind Aarseth, Tove Lo, (som jeg har vært så heldig å få jobbe med), Jeg liker musikk som tar et skritt videre, men som er fengende.

Du er for tiden basert i Los Angeles hvor du er produsent og låtskriver. Hvordan er din hverdag der og hvilke artister har du samarbeidet med?

I 2012 så følte jeg at jeg hadde gått litt tom for musikalsk krutt, samtidig så møtte jeg noen folk i musikkbransjen i Los Angeles og fikk anledningen til å begynne å jobbe med produsent managementet Worlds End www.worldsend.com, som er basert i LA. Det førte til at jeg skiftet fokuset til USA og skaffet meg en base der. Det har vært noen harde men enormt lærerike år så langt, man konkurerer med de beste i verden på alt og vokser veldig musikalsk. Jeg har stort sett writing session med artister hver dag og har vært så heldig å få jobbe med Tove Lo, Troye Sivan, Harletson, Citizen Four, Aanysa, Delacey (Chainsmokers), Jonas Group og Disney.

Kan du fortelle litt om ditt samarbeid med Disney og hvordan det kom til?

Jeg ble introdusert til Disney av min venn Toby Gad, som jeg surfer med og som også har skrevet bl.a. «All of Me» med John Legend. Han har gjort mange Disneyprosjekter tidligere og mente at jeg burde komme inn i stallen deres, så jeg har jobbet på 4-5 prosjekter i 2016 og det blir flere i 2017. Jeg har bl.a. jobbet på High School Musical 4.

Hvordan er det å jobbe som produsent og låtskriver i LA i forhold til Norge?

Det er mye større konkurranse om prosjektene i LA, og så er det veldig fokusert på tekst og konsepter. Jeg tror Norge og USA nærmer seg hverandre mer og mer, og norsk musikk har tatt store steg fremover de siste årene.

Har du en spesiell, morsom eller spennende musikalsk opplevelse fra din tid i LA som du vil fortelle om?

Å møte Rich Rubin (amerikansk grammy-belønnet plateprodusent og tidligere visedirektør i Columbia Records) helt tilfeldig i Malibu etter en tidlig surfesession en mandags morgen var morsomt.

Av dine musikalske prosjekter opp igjennom både nasjonalt og internasjonalt – kan du nevne 3 prosjekter som er spesielle og inspirerende for deg?

Jeg vil nevne samarbeidet mitt med Karpe Diem på «Fire Vegger», samarbeidet med Morten Abel og låtene jeg har gjort med Tove Lo som veldig spesielle og inspirerende for meg.

Hvilke musikalske planer har du videre i 2017 både med Melantopia og andre prosjekter?

I 2017 jobber jeg med to utgivelser for Melantopia, et instrumentalt prosjekt som har arbeidstittelen «Deserts» og et popalbum der jeg jobber med låter jeg har gjort med en god del av de tidligere nevnte artistene. Jeg har produsert 4 EPer med artisten «Her Departure» som kommer på nyåret, samt prosjekter med Disney, og mange andre ting som jeg synes er spennende som endelig skal bære frukter i 2017. Jeg håper også på å gjøre flere spennende samarbeidsprosjekter med andre artister som Melantopia.