Foto: Halvard Rundberg

«Majestetisk triumf» 6/6 – Altaposten

Del Tweet

Sanger og komponist Petter Carlsen fra Alta slapp nylig sitt fjerde album «Glimt» på Frisk Pust Records, en flott og stemningsfull plate har det blitt, og som er denne ”Ukens album” på NPS Music.

Knitrete trommemaskiner, et gammelt surt piano,metallophone, stemmen og Vera, kassegitaren fra 1950, danner bakteppet . Et ønske om å dyrke det sarte og litt rare, men som i sammenhengen blir fengene og vakker popmusikk – bare man lytter.

Carlsen ga ut debutalbumet You Go Bird i 2009. To år senere kom Clocks Don’t Count, og i 2014 kom Sirens. Etter mye livevirksomhet rundt om i Europa generelt, Nederland, Frankrike og Tyskland spesielt, har Carlsen utvidet sitt nedslagsfelt langt utenfor landets grenser. Andre artister Petter har turnert/turnerer med : Pil & Bue, Anathema (UK), Tim Christensen (DK), Marillion (UK), Steven Wilson/Blackfield (UK), Long Distance Calling (GER) , Unni Wilhelmsen m.fl. Vi tok en prat med Petter bl.a. om det nye albumet og planene videre fremover.

Han har så langt fått strålende kritikker fra Tyskland, Norge, England, Nederland og Frankrike. Her er sitater fra forskjellige anmeldelser om albumet:

 «There is so much to discover….headphones are highly recommended!» 6/6  – Xaver Magazine (Ger)

«Majestetisk triumf» 6/6 – Altaposten

«´Glimt´ is 34 minutes of goosebumps.» 9/10. – Slam Magazine (Ger)

«Det er vanskelig å plukke ut høydepunkter på en utgivelse som i seg selv er et eneste stort høydepunkt.»  5,5/ 6 -norwayrock.net «Nordic melancholy meets a blissful, warm and dreamy voice, that makes you slide on a wave of wellbeing.“  5/6 – In Music (Ger)

«Extraordinary, fascinating pop music with Scandinavian air.» 4,5/5 – Guitar (Ger)

4,5/5 – Neoprog , (France) «The Norwegian lyrics, PETTER CALRSEN’s rustic voice and the pop folk melodies make this record a pop triumph. A beautiful serene triumph.» –Hannah Fahy , Nothing But Hope and Passion (UK)

«Deilig stemning og fet sound!» – Unni Wilhelmsen

Gratulerer med det fine albumet ”Glimt”. Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Tusen takk! Vi startet ganske kjapt etter at vi hadde turnert ferdig på ”Sirens” og hadde sporadiske møter i Skogen Studios, som er min produsent, Wetle Holte, sitt studio, over tid. Prosessen var annerledes denne gangen. Vi lagde mye mer arrangement sammen denne gangen, og Wetle var egentlig mer delaktig i utformingen av låtene. Denne gangen hadde låtene tid til å modne lengre. Vi kunne la materialet ligge og så lytte med nullstilte ører etter en stund. Han gjorde det en produsent skal gjøre; se artistens visjon og ta det dit og litt lenger. Han har gjort en veldig bra jobb. Jeg liker estetikken hans, og han har vært veldig på at vokalen min er det som skal dra låtene fremover. Det er egentlig færre elementer i miksen enn jeg har hatt tidligere. 

Hva handler dette albumet om og hva ønsker du å formidle gjennom det?

Det er mest opp til lytteren, synes jeg. Det synges om liv, død, angst, ødelagt kjærlighet og fungerende kjærlighet, om savn, om å høre til. Jeg ønsker å lage musikk jeg synes er bra, og ønsker vel å tilføre noe som ikke allerede eksisterer til den store og fine verdenen av musikk. Intuisjonen er mitt kart og kompass. 

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Sounden er kanskje litt særere, mindre pop enn før. Det er som sagt færre elementer. Trommemaskin, en kassegitar (Hagstrøm) fra 1948 som min mor fikk i ’63, trommer, perc, dulcimer, vib, elektronikk og vokal. Vi prøvde å holde ting litt lett og nede, for så å bli stort her og der – men aldri pompøst. Det var tanken. 

Hvilke låter fra albumet har du et spesielt forhold til?

Jeg har et spesielt forhold til alle for øyeblikket, og håper og tror det vedvarer. Historien til ”Majestet”, som var den sangen som trigget hele albumet, er spesiell. En venn av en venn av meg hadde en samtale langs veien med sin far. Han spurte hva faren ville bli i sitt neste liv. Han svarte «Æ vil være ei ørn». Kort tid etter døde faren. Da følget tok farvel ved graven kom ei ørn flyvende over, sirklet én gang, før den fortsatte mot fjellene i horisonten. 

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

Det har ikke vært kjedelig! Det har inneholdt mange forskjellige opplevelser. Jeg har spilt mye med mitt band Pil & Bue, noe jeg er veldig glad i å drive med. Vi avsluttet Aronnesrocken  (festival i Alta) i fjor sommer, med masse folk tilstede og et rått pyro-show – det var et høydepunkt. Har også sunget på tyske Long Distance Calling’s siste album ”Trips” og var med dem på turné i Europa i fjor. Flott tur. Ellers har jeg laget musikk til en musikal, til neste P&B skive, og jobbet med ”Glim”, ,og spilt live med Julietnorth, som er et slags folk-rock band jeg spiller i. Må nevne at det var veldig kick å spille de nye låtene fra ”Glimt” for første gang live. Veldig spennende og digg.

Hvem er Petter Carlsen?

Godt spørsmål. Strever med å finne ut av det selv. Grunnen til at jeg måtte lære å spille gitar som fjortenåring var James Hetfield. Siden den gang har jeg utforsket det musikalske. Så aldri for meg at jeg skulle lage den musikken jeg gjør i dag. På fritiden så liker jeg å drive med musikk, men har også søkt mot det våte element i det siste, når jeg tenker meg om. Har begynt å svømme en god del i Nordlysbadet i Alta. Har akkurat flyttet hjem igjen etter mange år i Oslo. Ikke nok med det; jeg har fått meg akvarium. Hadde det i oppveksten og har lenge hatt lyst å skaffe det igjen. Veldig avstressende å sitte og observere fiskene. Gjerne med en plate på spilleren i tillegg. 

Hva vil du si er det spesielle i ditt musikalske univers?

Stemmen min, og kanskje gitarspillet mitt også har en signatur. Noen mener det. 

Har du noen musikalske inspirasjonskilder?

Mange. Veldig mange, og mye forskjellig. Jeg synes det er merkverdig å tenke på at jeg mislikte Radiohead sterkt første gang jeg hørte dem. Nå synes jeg de er fantastiske. Anathema må også nevnes. Viktig i fra tidlig av. Metallica viktig for å komme i gang, og masse annet. Liker veldig godt klassisk musikk. 

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Ja, det er mye bra. Har ikke hørt på så mye nytt for så vidt. Har vel vært i bobla. Av norske artister så har jeg hørt en god del på Motorpsycho, Steinkast og Cold Mailman i det siste. Har også sjekket ut Leagus, Mari Boine og ser at jeg må få lyttet på siste til Anneli Drecker også. Har ikke fått med meg at vi slapp skive på samme dag! Jeg har hørt veldig mye på siste Bon Iver, Radiohead – A Moon Shaped Pool (helt fantastisk bra plate) og Kate Bush – 50 Words For Snow (ja, jeg vet.. de er jo ikke norske) 

Hva er det morsomste, sprøeste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist? 

Å turnere med et av mine favorittband; Anathema.

2 episoder: 

Å sitte i turnébussen med vokalist Vincent Cavanagh og prate hvor jeg uttaler: ”This is the best thing that’s ever happened to me”…han får en alvorlig mine og sier etter en lang pause….”You really need to get out more!”.

Og ikke minst denne: Vincent’s bror, Jamie, brukte å introdusere meg hver kveld. Jeg spilte support, gitaren min og meg. En kveld fant jeg ikke Jamie før show. Jeg spurte John Douglas, trommisen, om han kunne tenke seg å introdusere meg…-”sure” , med et lurt smil. Han gikk ut på scenen: “Listen up you cunts! ..Please welcome the worst singer-songwriter in the world, all the way from Sweden, Petter Fucking Carlsen!”. Dette var det første som skjedde på scenen i Lyon, Frankrike. De to første låtene klarte jeg ikke synge. Crewet lå strødd på sidene og bak scenen og flirte så de skreik.

Kan du fortelle litt om en av dine beste minner fra en av dine liveopptredener?

Den er vanskelig. Har vært mange veldig fine opplevelser. En er fra Elysee Montmartre, veldig flott venue som brant delvis ned bare to måneder etter at vi var der. Å spille der alene på den store scenen med 1200 personer i publikum, som var helt stille, det er et fint minne. Det var denne jeg kom på nå, så da er jo den fin å nevne. 

Hvilke musikalske planer har du videre i 2017?

Jeg skal turnere litt med ”Glimt” (Norge og Nederland) nå i vår. Så skal jeg lage et bestillingsverk som skal fremføres til sommeren. Skal spille konserter med Pil & Bue litt sånn jevnt utover. Lage ny P&B plate. Spille in den første Julietnorth platen i mai. Jobbe jevnt og trutt med de prosjektene jeg er en del av.