Det norske musikktoget ruller videre med uforminsket styrke inn i det nye året

Del Tweet

2017 har startet like sterkt som 2016 ble avsluttet.

Artikkel skrevet av: Lars Jacobsen

Tradisjonen tro gir Januar oss utgivelser som meget prematurt hylles som “årets album” eller “årets låt” -så også i år. Det er umulig å diskutere seg unna Torgeir Waldemars smått geniale album “No Offending Borders” i så måte.

Albumet består av 8 fantastiske spor, og selv om man får hint av musikalske referanser, er det umulig å sette albumet i en spesifikk bås. Enkel, men komplisert, lavmælt men storslått. “Den vanskelige andreskiva” var ifølge Torgeir selv utfordrende å lage; som publikum skal vi bare være takknemlige for blodslitet han la ned i arbeidet og nyte det faktum at det fortsatt finnes artister der ute som både forstår albumformatet og evner å ta oss med på reisen.

Januar ga oss også to spennende filmer med norske musikere i store roller. Ingrid Olava, som begynner å bli en rutinert skuespiller, er å se i Kim Hiorthøy´s kritikerroste “The Rules for Everything” som læreren Edmundsson, mens Kari Bremnes debuterte til gode kritikker som Harriet Hansen i “Kings Bay”. Bremnes omtalte selv rollen som et one-night stand, men skal man ta kritikerne på alvor spørs det om ikke tilbudene om nye roller henger løst om dagen.

Jack Stillwater debuterte også på det store lerretet i sistnevnte film med to låter, der i blant “Sin City Border”, en aldri så liten countryrock perle. I samme åndedrag må nevnes Roger Græsberg og Foreningens svært gledelige norskspråklige album “Triste sanger og vals”. Det er ikke ofte vi hører såpass velprodusert countryrock på vårt eget språk, og vi har valgt å trekke frem “Lyden av hjul” som et lite høydepunkt.

Når det kommer til sterke singler levert i januar er vi her i landet fremdeles velsignet med et eksepsjonelt høyt kvalitetsnivå som heldigvis fortsetter inn i det nye året. Julie Bergan slapp “Blackout” til stor jubel fra nasjonal og internasjonal presse, mens Atle nok en gang viste hva som bor i han musikalsk ved å tre inn i en ny rolle som popartist med den svenske gullstrupen Lisa Ajax på laget.

“Number One” var utvilsomt en av månedens sterkeste poputgivelser, men man må også nevne Emilie Nicolas “Sky”, Cashmere Factory´s “Young” og outsideren “Ocean” fra Michael Augustin i samme kategori. Innenfor rock/indie sjiktet vil vi trekke frem  “As Far As I´m Concerned” fra Einar Stray Orchestra og Bernhoft`s låt «Visceral» fra hans lekre EP «The Morning Comes». Hitmaskinen Gabrielle er ute med sin første låt på over et år med bangeren «Vekk Meg Opp», samtidig som hennes forrige hitlåt «Fem Fine Frøkner» gjør det bra i Sverige etter at TV-serien SKAM ble oppdaget der.

En aldri så liten skuffelse for mange var nok årets utgave av Spellemann, som ikke maktet å feire det fantastiske året 2016 godt nok. Det er bare håpe at den samlede kritikken resulterer i en bedre feiring ved neste anledning.

I mellomtiden tar vi sats og hopper spente inn i februar, en måned som gir oss blant annet nye album fra Silja Sol, Hajk, Thomas Dybdahl, Daniel Kvammen og John Olav Nilsen & Nordsjøen.

Det er med andre ord bare å glede seg!