Foto: Konrad Kennedy

Bak duoen med det fengende navnet «Of Norway» står Carl Christian Steenstrup og Vegard Wolf Dyvik

Del Tweet

Siden 2007 har de levert House (i diverse varianter) på stabilt toppnivå, først og fremst på de svært kredible labelene Connaisseur Recordings (Tyskland) og Darkroom Dubs (Frankrike/UK). I lys av den pågående norske elektronikabølgen fikk vi lyst til å slå av en kjapp prat med to rutinerte ringrever. Hvilke andre norske produsenter og artister liker de og er det noe nytt på gang fra herrene selv?

Hallo gutta! Aller først, et spørsmål dere sikkert er nokså lei av å svare på; hvorfor «Of Norway»?

Vi gjør sjeldent intervjuer så er ikke lei riktig ennå. Det er så mange som kaller seg (Brand-navn) Of Norway så hvorfor ikke bare kalle seg Of Norway. Det som er morsomt er at til tross for navnet vårt skjønner ikke så mange vi møter at vi er fra Norge!

Kan dere fortelle litt om opprinnelsen til prosjektet, og hvordan dere møttes?

Vi begynte da Christian stod helt fast med et remixoppdrag for bandet Snuten (RIP) og kontaktet Vegard for hjelp. Det resulterte i vår første plateutgivelse på svenske Audiobahn i 2007. Siden da har vi nesten utelukkende jobbet som en duo. Vegard har hatt et par discosidesprang alene, blant annet for labelen Rong & Tu Rong fra USA.

Hva vil dere trekke frem som deres viktigste inspirasjonskilde?

Det å dra ut å spille og høre andre i en klubbsetting er viktig. Det er fort å sitte fast hvis vi bare sitter for oss selv og jobber i studio. Det å jobbe med musikk, lete etter musikk og spille musikk daglig er det viktigste for oss.

Ut i fra studiobildene tenker vi at dere foretrekker hardvare fremfor myke verktøy, kan dere nevne 3 uunnværlige produksjonsverktøy?

Vi er glad i begge og bruker DAW-software mest til sequencing, redigering og opptak. Vi liker godt Cubase (software) og kan ikke klare oss uten trommemaskinene (hardware) våre Elektron Analog Rytm / Roland TR-8 og ikke minst effekt/filtermodulen til Elektron Analog Heat.

Hvordan ser dere på konseptet remixing; nødvendig onde eller kilde til inspirasjon og videreutvikling?

Remixing er noe vi har gjort veldig mye de siste årene men har kuttet tilbake på for å fokusere på egne produksjoner. Det er en ypperlig plattform for å få innpass hos plateselskaper og å få fruktbare samarbeid med andre produsenter. Vi skulle ønske remixere i større grad ble kreditert som låtskrivere da det strengt tatt er reproduksjon de driver med.

Hvilken låt er dere mest fornøyde med sett i etterkant?

Det er veldig vanskelig å velge! Vi er mest fornøyd med vår kommende plate akkurat nå, men om noen måneder så er det sikkert en ny produksjon som troner på toppen.

De siste årene har vi sett en liten eksplosjon av nye norske talenter poppe frem innen alle elektroniske sjangre, mens dere kan regnes som rutinerte ringrever i den forbindelse; er det noen produsenter som har imponert dere av «de nye»?

Det så mange nye produsenter i Norge, men noen av de som vi liker best er AndersBoska og ikke minst Andre Bratten.

Hvordan oppfatter dere den elektroniske musikkulturens status i dagens Norge kontra tidligere år?

Med tanke på det vi driver med så har egentlig ingenting forandret seg, men det er stort fokus på nye produsenter og mest i pophouse, EDM-sjangrene. Det merkes.

Hvordan ser 2017 ut for «Of Norway», kan vi vente oss nytt materiale og/eller liveopptredener?

Vi slipper vårt andre album på Connaisseur Recordings 21. april som heter «The Loneliest Man In Space». Det kommer på 2×12″ og alle digitale formater. Vi har noen remixer som kommer og en hel del nytt materiale vi vurderer å slippe selv. Vi skal på en liten liveturné i mars og april der vi skal innom Berlin, Frankfurt, Zürich i tillegg til et par datoer som ikke er fastsatt enda. Vi gleder oss.